/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot navn
Fra : pop3
Vist : 680 gange
300 point
Dato : 10-06-10 17:32

Har købt en PC hvor der medfølger win7 32bit og 64 bit.
Har installeret dem begge på hver sin partition og det fungerer godt.
Men mit problem som måske er lille er når jeg starter Pc’en op skal
jeg boot på win 7 eller win7. Er der nogen der har en ide om hvordan
jeg kan få dem til at hedde win7 32 bit og win7 64 bit

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-06-10 18:32

Jeg husker ikke om der er en mulighed for at vælge 'rediger bootmenu' i bootup-skærmen - du kan prøve at vælge en af de alternative muligheder, der tilbydes.

Ellers kan 'boot.ini', som filen hedder også redigeres fra sted i 'computer management' eller 'denne computer' og så 'egenskaber' - sikkert under noget der hedder 'advanced'.

Ja, kiggede lige efter - i 'My computer' under fanen 'advanced' og så 'startup and recovery' og 'settings' - dér er en knap, der hedder 'edit' ud for 'to eidt the statrup options manually, click Edit'. Denne manuelle redigering kan du så begrænse til det der står mellem anførselstegnene - det er 'kun tekst' og læses som sådan ikke af OS'et.

Endelig kan man redigere den manuelt ved først at ændre attributten 'read only' og så redigere i notepad. Så skal man bare holde tungen lige i munden, for at overholde den måde tingene skrives på.

Men kan kan altså sagtens komme til at ændre punkternes navn, hvilken der startes som default og hvilken ventetid, der skal være.

Her kan du se min boot.ini for at have et eksempel at gå efter:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003 R2, Enterprise - Drev E" /noexecute=optout /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /noexecute=optout /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional - Drev C" =OPTIN /FASTDETECT

Den har jeg selv redigeret i, men jeg vil fraråde at redigere udenfor anførselstegnene, hvis man ikke er inde i stoffet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-06-10 19:13

Rediger BOOT.INI, ja den er go' nok, hvis man har XP!

Tag et kig her for Win 7:
http://www.dslreports.com/forum/r21741595-Windows-7-boot-manager-editing-questions

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 10-06-10 20:29

Ja, det kan jeg godt se. Den manuelle mulighed er blevet erstattet af én, hvor man skal til at sætte sig ind i et indirekte redigeringsprograms kommandoer. Typisk MS.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 11-06-10 00:03

Men hvorfor overhovedet installere 32bit!?

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 11-06-10 00:10

jeg har kikket på de 2 foreslag, de ser farlige ud så dem tør jeg ikke bruge. Det er et stort arbejde at skulle reinstallerer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-10 11:51

Citat
Men hvorfor overhovedet installere 32bit!?

Jeg vender det lige...

Hvorfor overhovedet installere 64bit

Der er tonsvis af programmer der slet ikke VIL køre 64bit...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-10 17:16

Du kan bruge EasyBCD 1.7.2, kan hentes her:
http://neosmart.net/dl.php?id=1

Når det er startet kan du klikke på Change Settings og rette navnet under Name:

Klik Save Settings når du er færdig

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 11-06-10 19:53

Klaudi det må jeg prøver senere, er ikke hjemme nogle dage.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 11-06-10 19:55

64bit er fremtiden, og det passer til dagens hardware som vil have gavn af et 64bit OS. Og at der er så mange ting der ikke vil køre på et 64bit system, er en myte, jeg har kun haft et enketl program der ikke ville køre, og det var en shellextension.

Kommentar
Fra : pop3

Dato : 12-06-10 01:25

Hej Klaudi.

Har hentet og installeret EasyBCD 1.7.2.

Kan ikke finde noget der hedder Change Settings.

Men det vil have at jeg skal start repair.

Kan du ikke skrive hvor jeg kan forandre opsætningen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 09:24

Et lille billede http://peecee.dk/upload/view/251255

klik på Change Settings
ret navnet under Name:
klik på Save Settings når det er gjort

Den med at den vil lave en Repair lyder da mystisk, er det både 32 og 64 versionen?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-10 09:26
Kommentar
Fra : pop3

Dato : 14-06-10 16:43

Hej Klaudi.

Jeg prøver igen

Har hentet og installeret EasyBCD 1.7.2.

Kan ikke finde noget der hedder Change Settings.

Men det vil have at jeg skal start repair.

Kan du ikke skrive hvor jeg kan forandre opsætningen

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 14-06-10 18:10

Prøver os igen

Et billede af EasyBCD http://peecee.dk/upload/view/251255

klik på Change Settings
ret navnet under Name:
klik på Save Settings når det er gjort

Den med at den vil lave en Repair lyder da mystisk, kunne jo tyde på der er noget galt...

Her er lidt om Windows 7 - Startup Repair

Startup Repair is a Windows 7 system recovery tool that can fix certain problems, such as missing or damaged system files (ex: MBR boot file),

http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Godkendelse af svar
Fra : pop3

Dato : 19-06-10 00:13

Tak for svaret Klaudi.