/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Asparges
Fra : supermusen
Vist : 712 gange
40 point
Dato : 09-06-10 21:06

Jeg har fået en masse asparges forærende. Både grønne og hvide.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med en god opskrift til en forret med asparges?

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 09-06-10 21:29

skræl de hvide og kog dem i 10 min i salted vand med en smule sukker. lad dem afkøle. Pak dem ind i tynde skiver parmaskinke, eller anden spegeskinke i silkeskåret skiver.
Knæk de grønne af i bunden, der hvor de selv knækker, Rist dem i smør på en pande i få minutter.
server dem sammen med en avokadocreme. 1 avokado moses med en gafel. blandes med revet peberrod, olivenolie, salt og peber.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-06-10 21:37

Det kan du tro.

De hvide skal du skrælle , men det ved du vel.
Du blancerer dem du vil bruge...en god portion .
Smør et ildfast fad og lægger dem lagvis med rasp og revet ost (en god en)
Start med et lag rasp og slut med et lag rasp og ost.
Derpå kommer du smeltet smør.
Ind i ovnen med dem til de er gyldne på toppen. Ca. 200 grader.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-06-10 08:30

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/5929/
Det er vores asparges-yndlings-opskrift - jeg lægger dem også tit på bagepapir og så ind i ovnen med dem.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 40 point
Dato : 10-06-10 08:46

Jeg bliver da bare nødt til at anbefale den opskrift, der fulgte med Skagenfoods grøntsagskasse i sidste uge, for den er hurtigt blevet populær hos os.

Skræl hvide asparges fra under hovedet og nedefter, bræk eller skær den nederste del af aspargesen af. Del aspargesen i to.
Lav en blanding af smøreost (f.eks. Philadelphia) og finthakket skalotteløg, smag med salt og peber.

Skær kanterne af nogle toastbrøds skiver og rul disse med en kagerulle, til de er helt flade. Smør brødet med osteblandingen. Læg en eller to stykker asparges på brødet og rul det sammen til en lille rulle. Rul en skive bacon uden om hver rulle og bag disse ved 225 grader i ovnen til baconen er sprød.
100 g smøreost + 1 skalotteløg til ca. 6-8 skiver toastbrød og tilsvarende antal aspages

Eventuelt kan de færdige ruller deles i to. Server dem alene eller ovenpå en salat.
Smager supergodt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-06-10 08:49

Hov forresten:
De grønne asparges skærer jeg i små stykker, blander med små stykker forårsløg og evt. grønne bønner. Rist det hele på panden, tilsæt små cocktail tomater, en anelse vand og lidt grøntsagsbouillon terning.
Super tilbehør til kødretter.

Godkendelse af svar
Fra : supermusen

Dato : 10-06-10 08:56

Tak for svaret pifo. Jeg vil prøve det af i aften

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-06-10 08:59

Pifo det tilbehør lyder rigtig lækkert - så den opskrift snupper jeg lige.