/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan er det nu lige med Coca Cola
Fra : pifo
Vist : 814 gange
50 point
Dato : 09-06-10 20:33

Vi kom her til middag til at diskutere, hvad det nu er med det dersens Coca Cola.
Er årsagen til, at konkurrenter ikke laver en nøjagtig kopi af produktet:

1) Opskriften er hemmelig og ikke andre end Coca Cola kender den?

2) Der er patent på opskriften, og det er derfor ikke tilladt for andre at kopiere?

3) andet...??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-10 20:36

Der er patent på procuktet... og på navnet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 20:39

Den oprindelige cola indeholdt coca (kokain) deraf navnet, den nuværende Coca Cola er ufarlig for andet end tænderne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-10 20:39

Opskriften er hverken hemmelig eller patenteret, det står enhver frit for at lave et produkt der er et tro kopi af coca-cola og sælge det til den pris det koster at fremstille det, plus en fornuftig avance, dvs. ca. 1 kr/liter.

Men der er blot ingen der vil købe produktet, for det man køber er navnet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-10 20:40

Du kan læse mere om klisterstadset her

http://da.wikipedia.org/wiki/Coca_cola#Coca-Cola-drikken

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-06-10 20:42

Hmm, der er tilsyneladende delte meninger om dette, også her på Kandu. Er der nogen af jer, der har dokumentation for jeres påstand?
Hvis der er tale om et patent, så er det vel noget, der udløber? I givet fald - hvornår?

Hvis det står enhver frit for at kopiere, hvorfor gør ingen så det? Og blot kalder det Jolly Cola eller Brugsens Cola? Der er ingen andre colaer, der smager på samme måde.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-10 20:45

Hvordan skulle man kunne tage patent på en smag? Ingen vil nogensinde kunne bevise at to smage er fuldstændig ens.

Grunden til at der ikke er nogen der kopierer coca-cola er at coca-cola sådan set ikke smager specielt godt, så igen ville købe et kopi-produkt der smager som coca-cola, hvis ikke der står coca-cola på dåsen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-10 20:47

Coca Cola er ikke min smag, stik mig en Jolly cola så blir jeg Coca Cola navnet er opreklameret og får folk til at tro den er værd at drikke, den er i virkeligheden ikke bedre end enhver andet cola

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-06-10 20:47

Okay, skal man tro wikipedia, så er der ikke patent på drikken, men opskriften er hemmelig.
Tak for svaret Norsted1

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 09-06-10 20:48

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-06-10 20:49

Hej o.v.n. Jeg er egentlig enig med dig, jeg kan også bedre lide Jolly Cola - men det er så en helt anden snak