/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Magneter-Lidt mere end basis viden
Fra : CCjunior
Vist : 1608 gange
100 point
Dato : 09-06-10 17:14

Jeg har købt nogen neo magneter ( de stærkeste )
Jeg er klar over at arealet af magneten spille ind, men hvad med tykkelsen af magneten?
Hvad med tykkelsen af det materiale modparten består af? hvilken indflydelse har det ?

I det her tilfælde er det ferritisk rustfrit stål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 17:20
Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-06-10 17:26

Har været der...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 17:34

Det lyder ikke som om du set denne henvisning:

http://zumzar.dk/skole/emner-2/fysikrapporter/magnetisme/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-10 17:37

En supermagnet holder ikke særlig godt fat hvis den ikke har noget tykt gods at "bide i".

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-06-10 17:44

LuffeA
Har du noget dokumentation- hvornår bliver tykkelsen ligegyldig? hvornår er det arealet af overfladen på magneten som er stærkest og hvornår er det tykkelsen af magneten
Det samme for modparten

Svend- Jeg kan ikke finde nogen relevant. Det er en lille magnet jeg snakker om ikke en elektro magnet.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 09-06-10 18:23

Fra Svendgiversen's link http://zumzar.dk/skole/emner-2/fysikrapporter/magnetisme/

Citat
Magnetisme måles i måleenheden Tesla, hvor 1 Tesla er et meget højt, hvorfor man taler mest om mikrotesla og derunder. Enheden Tesla defineres af magnetens fluxtæthed, som man kan måle ved brug af en speciel formel, hvor man inddrager kraften, ladningen og bevægelseshastigheden for en partikel samt den magnetiske fluxtæthed.

Jeg gjorde lidt research og fandt frem til formelen fra siden http://www.formel.dk/enheder/si_specielle_elektricitet.htm

Der står formelen angivet som følgende:
kg · s^-2 · A^-1

Jeg fandt også en anden formel, for det samme, på hjemmesiden http://da.wikipedia.org/wiki/Afledte_SI-enheder
V*s*m^2

For at få det hele til at minde lidt mindre om vollapyk så kan man se efter på hjemmesiden http://da.wikipedia.org/wiki/Grundl%C3%A6ggende_SI-enheder
hvor man får bogstaverne udskrevet med ord.

Kg giver sig selv i den første formel, V står for volumen som er et andet udtryk for vægt, altså kilo.

Dette betyder at vægten/størrelsen gør en forskel på kraften.

Derudover er der i begge tilfælde enheden s med i hver sin format, i den ene i minus 2. i den anden er den i positiv første. Dette er tid, målt i sekunder.

Ud fra dette uddrager jeg at tiden har en effekt, jeg ved ikke selv helt hvorvidt det er den tid der er gået fra hvornår magneten blev magnetiseret til nu, eller en eventuel tid ud fra en måling for magnetens effekt under en "tiltrækning" af et objekt.

Til sidst er der i den ene formel nævnt et A, dette står for ampere, i følge hjemmesiden http://da.wikipedia.org/wiki/Grundl%C3%A6ggende_SI-enheder
så er definitionen af Ampere følgende:
Den strømstyrke, der giver anledning til en kraftpåvirkning mellem to uendeligt lange parallelle ledere i afstanden 1 m fra hinanden på 2 × 10-7 N pr. meter

Altså ud fra dette kan det siges at den tiltrækningskraft de to objekter har til hinanden også har en del at sige.

I den anden er der et m^2 indkluderet, dette er meter.
Altså hvor lang din magnet er.

Ud fra alt dette vil jeg konkludere følgende ud fra mine egne tanker og forståelser af de to formler:

Det er VÆGTEN i sammenhæng med LÆNGDEN og en eventuel "levealder" fra sidste magnetisering der bestemmer hvor god en magnet du har dig.

Hvis du har en anden magnet som du bruger som det andet "objekt" så vil det selvfølgelig være en helt anden snak, og dermed er det klart at du skal indføre ampere i dine udregninger.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-10 18:40

Man kan ikke finde svaret på nettet og stykke sammen af forskellige stumper, hvis man ikke har de nødvendige forudsætninger . Alexanders indlæg er et lysende eksempel på det.

Derfor hjælper det dig heller ikke med fine formler og svære udtryk.
Men det kan forklares med mere jævne ord.
Det er den totale magnetiske flux (totale antal kraftlinier) fra magnegen gennem ankeret og tilbage gennem magneten som giver kraften. Fluxen er bestemt af magnetens "kraft" ( magnemotoriske kraft, mmk) og magnetiske ledningsevne i kredsen. Blødt jern har typisk en magnetisk ledningsevne, som er nogle tusinde gange bedre end luft. Fluxen løber fra magneten gennem den (forhåbentlig) mikrostopiske luftspalte over i ankeret bøjer gennem det og den anden vej tilbage i magneten.

Derfor har både fladens størrelse og ankerets tværsnit betydning.

Når man øger ankerets dimensioner over en vis grad bliver det "den magnetiske modstand" i luftsspalten og selve magneten som bliver den væsentligste, og så hjælper det næsten intet at øge ankeret yderligere.

Modstanden i luftspalten forklaret også hvorfor magneter trækker så dårligt på afstand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 19:14

Er helt enig med transor...

Jeg ville også have skrevet noget om flux og kraftlinier, men det er ikke lige mit bord.

Og hvorfor tror du at store magneter er opdelt i mange tynde jern plader?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-10 19:25

Citat
LuffeA
Har du noget dokumentation

Næh, jeg har bare set det med egne øjne, hvordan det udregnes i formler lader jeg de kloge om

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 09-06-10 20:07

Tak for svaret transor.
Det var den semi tekniske version.
Jeg havde jo håbet på en simpel tommelfinger regel, men det går jo nok

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-06-10 20:25

Heh det her var da meget sjovt :)

Transor, du angiver det som om at jeg stykkede alt mit frem fra FLERE steder fra?

Hver af de antagelser jeg lavede var ud fra hver sin formel, som begge er benyttet til at beregne det samme, fluxtætheden.

Fluxtætheden er sådan set det du BESKREV med ord som man ikke er vant til at bruge, og derfor er svært at sætte i en sammenhæng med magneter da det ikke giver nogen betydning for en. Ligesom at sige noget på tysk til en dansker som ikke har lært ordets mening i den kontekst det er blevet brugt i, og derfor misforstår ordet for personen kender det i en anden kontekst.

Så synes det er flot du først og fremmest misforstår MIT indlæg ved at anklage mig for at "stykke sammen fra flere stumper" når det JEG egentlig gjorde var at tage en formel som er angivet til at beregne det som DU forklarer med uvidse ord, og så prøver at gøre det forståeligt hvad FLUXTÆTHEDEN egent er et tegn på...

Må sige det er flot arbejde :)

Håber du fandt et svar i blandt alt dette CCJunior, for jeg kan vitterligt ikke se at du fik et svar fra ham.