/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ny medarbejder i mit job
Fra : laUgshus
Vist : 720 gange
40 point
Dato : 09-06-10 15:41

Jer er ansat som funktionær og er blevet opsagt (4 mdr. opsigelse) pga. besparelser. Nu er jeg sygemeldt, og der er blevet ansat en ny i min stilling, dog som voksenlærling og på 33 timer/ugen. Hun er begyndt lidt over en md. efter jeg er blevet opsagt. Er det lovligt???? Jeg er ikke blevet tilbudt at gå ned i tid.

Mvh. Mette

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-06-10 15:45

nej det er det ikke. og du har ret til erstatning:

funktionær loven:

Citat
§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, som har været uafbrudt beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen, ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse

problemet er at virksomheder ofte sørge for at ændre stillingsbeskrivelse således at du ikke kan ligge sag an. Er du medlem af en fagforening ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-06-10 15:54

Blev du lige pludselig syg da du blev sagt op ?
Hvorfor skulle det ikke være lovligt for firmaet at ansætte en ny ?

Hvis det står du har 4 måneders opsigelse så skal du vel have penge for de 4 måneder... men det får du måske ikke ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 16:01

Det er da fint hvis en voksenlærling kan klare dit job på 3/4 tid,
så er der jo netop tale om besparelser, og det er jo det vi har brug for i dette land.

Kommentar
Fra : laUgshus

Dato : 09-06-10 16:38

Arbejdsgiveren roder rundt i det. Jeg er ansat i én stilling, opsagt i en anden og har fungeret i en tredie. Der er slet ikke styr på det. Fagforeningen siger, at det er den stilling jeg har fungeret i, der "gælder". Vi fik ny direktør, og han har fyret næsten 1/3 af personalet på ½ år. Jeg blev officielt fyret pga. besparelser, men direkte fordi "vi ikke var enige".

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 40 point
Dato : 09-06-10 16:41

Det lyder stadig som en usaglig grund når der er ansat en ny person til at varetage de samme opgaver. Virksomheden er forpligtet til at i det mindste opridse de samme vilkår til den funktionær de afskediger som til den nye de ansatter.
Du vil sikkert ikke gå med til de vilkår, da lønnen er meget lavere. Men idet De ikke har givet tilbudet tror jeg der er mulighed for erstatning.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-06-10 16:42

hvorfor ikke bare bede om at blive fritstillet ??

Godkendelse af svar
Fra : laUgshus

Dato : 09-06-10 16:44

Tak for svaret snaptil.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 09-06-10 21:58

Jeg er ikke sikker på om du har ret "snaptil". For hvis Mette har arbejdet som funktionær og der bliver ansat en voksenlærling, er det jo ikke samme stilling, men en helt anden - det bryder vel ikke imod nogen regler...

Håber du finder ud af det Mette, for det en træls situation at stå i...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-06-10 12:37

Hejsa Punkler.
Intet kan siges med sikkerhed. Idet vi ikke kender alle omstændigheder omkring sagen. Men hvis spørgsmålet går på om der er en mulighed- så må svaret være ja. At muligheden så er lille betyder ikke at spørger helt skal give op på forhånd.

Men jeg tror også jeg ville opgive sagen hvis det var jeg kunne opnå fritstillelse. Åltså få løn for de mdr. uden at skulle møde og selv om du skulle finde et nyt job.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-03-11 19:43

Helt ærligt.....

Hvis du er sagt op, og melder dig syg derefter, Ja så forventer du nok ikke at komme tilbage til den arbejdsplads.

Ikke alene er det utroligt fejt at sygemelde sig efter en fyring, hvis du ikke gider være der mere kunne du tage ferie, men at fiske efter en erstatning nu, er under lavmålet.

Du er åbenbart ikke ønsket på arbejdspladsen. Du har valgt at ligge dig syg. Lad den dog ligge der.
Og så håbe på din arbejdsgiver ikke hyrer en privatdedektiv til at kontrollerer om du vitterlig er uarbejdsdygtig, eller om du bare pjækker.