/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny CPU køler larmer
Fra : EA_HS
Vist : 814 gange
200 point
Dato : 09-06-10 01:07

jeg har lige købt,. og monteret en ny CPU køler
http://www.shg.dk/Koeling-og-Blaesere/Scythe-Katana3-2149299.html
(Lydudbredelse 7.2 dBA )
den blev købt fordi den på 'papiret' så ud til at være meget støjsvag,
desværre larmer den (blæseren) mere end den 'gamle'

jeg er tidligere blevet forslået at at sænke hastigheden ved at indskyde en modstand,
evt en variabel, (det lyder meget godt)
men hvor kan jeg finde en variabel modstand,
og hvordan samles så tynde ledninger ( ca 1 mm Ø, udvendig)

den gamle køler/blæser havde 3 ledninger
men den nye har 4 ledninger,.. det samme har bundkortet,
er der mon noget der kan / skal indstilles så den kan køre forskellige hastigheder. (originalt)

CPU temperaturen holder sig på 37 - 42°C

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 210 point
Dato : 09-06-10 01:54

Der er nogle regulatorer her: http://www.shg.dk/Zalman.html På samme side er der også diverse adaptere.

Mange bundkort kan regulere hastigheden på blæseren efter CPU temperatur, det er den bedste løsning. Det sættes ofte op inde i BIOS.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-06-10 09:10

lydudbredelse 7,2 - 31,07 db
så i tomgang kan du ikke høre den men ved fuld hastighed larmer den frygteligt

Citat
men den nye har 4 ledninger,.. det samme har bundkortet,
er der mon noget der kan / skal indstilles så den kan køre forskellige hastigheder. (originalt)

så kan du som allerede nævnt justere det i bios
hvilket bundkort har du?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 09:55

BertelBrander
Ja,.. det ser ellers helt rigtig ud, det må kunne bruges,
havde jeg bare vidst det noget før, var det sikkert ikke nødvendig at skifte den gl. køler,

men,... det var selsvfølgelig endnu smartere hvis blæseren kan indstilles til at
køre / køle efter behov, som,.. EXTERMINATOR,.. er inde på, (kører konstant høj hastighed)
jeg aner bare ikke hvordan man gør,

min CPU og bundkort skulle være det her, :
AMD Athlon 64 X25200+ (Brisbane)
Socket AM2 (940)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 09:58

ps,.. under det meste af opstarten høres blæseren ikke,

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-10 19:24

Hvis ikke du ved hvordan man sætter det op i BIOS er det måske bedre at få et almindelig program til at kontrollere hastigheden. Du kan f.eks. prøve med SpeedFan:

http://www.filehippo.com/download_speedfan/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 19:44

Super,.. men jeg har lige fået det til at virke gennem bios,
fandt denne vejledning :
http://www.altomdata.dk/optimr_din_bios

det hjalp gevaldig på larmen, nu kan man oven i købet tale sammen,
samtidig med at PCen er tændt,

men tak for alle links.
det skulle jeg bare have vidst inden jeg købte den nye køler.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 19:44

Tak for svaret BertelBrander.