/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
"husleje"
Fra : Hunbjoernen
Vist : 830 gange
100 point
Dato : 08-06-10 21:47

Kæresten og jeg flytter sammen nu, i mit hus..(Et hus jeg har købt, før han kom ind i billedet)
De faste udgifter har vi på plads, mad, el, vand, varme licens, osv.
Spørgsmålet er så hvad er rimeligt at han betaler i husleje, altså for at have tag over hovedet??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-06-10 21:51

Det kan man da ikke svare på. Når I flytter sammen deles man da om diverse udgifter til huset, husholdningen m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-06-10 22:05

Det er rigtig svært at svare på, når man ikke kender husets størrelse, beliggenhed og værdi. Jo større beløb, han betaler i husleje, desto større indflydelse skal han også have på, hvad der skal gøres i huset. Beløbet kan varierer fra 2000 kr og opefter pr måned, alt afhængig af hvor meget han tjener? Flytter han ind som lejer? Eller som partner? Puha, svært spørgsmål, når man ikke kender alle detaljer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-06-10 22:07

Øhh ja.

Hvis det skal fordeles nogenlunde rimeligt mener jeg du skal ha' halvdelen af din udgift til huslejen.
Forstået på den måde at du har en udgift på 6000 kr. FØR skat og efter skat 4000...(kun et eksempel) 50% af de 4000 kr skal han så betale.
Du har jo en skattefordelen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-10 22:58

Først og fremmest så får din kæreste ikke nogen som helst del i dit 100 % ejerskab af huset.

Heller ikke krav på noget som helst af husets værdi den dag I evt. går fra hinanden.
Uanset hvor længe I så bor sammen uden at være gift.

Derfor kan du heller ikke forlange, at han på nogen måde skal være med til at betale nogen af de faste udgifter i forbindelse med huset, eller uforudsete udgifter, vedligeholdelse, reparationer på huset .

Hold jeres økonomi adskilt, alt andet kan give problemer når I ikke er gift.

Han betaler selvfølgelig det halve af maden og det halve af de daglige forbrugsudgifter til el, vand, varme o.s.v.

Og et beløb for at have tag over hovedet..det er svært at fastsætte.

Jeg ved, at en meget brugt metode er, at ejeren selv sørger for at betale sine faste udgifter på huset, forbrugsudgifter deler man ½... og den der så flytter ind betaler så den andens halvdel af madudgifterne som husleje.

Godkendelse af svar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 09-06-10 15:36

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 17-09-10 17:05

Pas på
Jeg mødte en mand for 8 år siden, vi blev gift for 3 år siden og er nu sprareret.
Han betalte 8000,- pr. måned for kost og logi til ham og hans voksne søn og jeg betalte resten. Det fortsatte efter vi blev gift og nu sidder jeg i suppedasen. Han har købt sit eget hus og jagter mig for alt hvad han kan tænke sig kan give penge, friværdi osv.