/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Bækørreder i tryggevælde å.
Fra : Wigger
Vist : 3030 gange
50 point
Dato : 03-05-03 16:26

Jeg bruger en del af min fritid på at fluefiske! Det jeg leder efter er et godt bækørred-vand hvor folk ikke træder hinanden over tæerne :) Da jeg bor i ishøj (sjælland) ville jeg høre om der er nogen der ved om tryggevælde å er et godt
bækørredvand (ikke det nedre stykke, da jeg ikke har lyst til at stå skulder ved skulder)

Det gør jo hellere ikke noget hvis der er en flot natur omkring en, når man er ude for at lade batterierne op :)

På forhånd tak hilsen Martin.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-05-03 17:00

Stadig masser af havørreder og aborrer
(02-04-2002, Henning Pedersen)
Tryggevælde Å fortsætter med imponerende fangster af både havørreder og aborrer. Den 9. marts blev der fanget mange fine havørreder på strækket mellem Prambroen og slusen. Flere var blanke grønlændere, og Steffen Jensen imponerede med en havørred på ikke mindre end 7,7 kg og 84 cm. Jess R. Larsen fra Køge Sportsfiskerforening har fanget en havørred på 5,7 kg og to gedder på henholdsvis 5 og 8 kg.
Der er også kommet gang i aborrefiskeriet. Den 24. marts blev der fanget 20 over kiloet med den største på 1,6 kg. De fleste fanges på rejer, men også orm og små jigs giver fisk.
Også Køge Å fisker stadig fint, bl.a. fangede Claus Andersen en havørred på 5 kg den 18. marts.
Per Henriksen, der er formand for Køge Sportsfiskerforening, fortæller, at netop marts og april er topmåneder for aborrefiskeriet i Køge Å og Tryggevælde Å, hvor foreningen har fiskeret. Information om foreningen fås på tlf. 56578289.
http://www.sportsfiskeren.dk/

aktiviteter

Fiskeriet i Tryggevælde å. Skrevet af Jesper Hansen

Brinkholm råder over ca. 530 meter af Tryggevælde å. Der er en god bestand af bækørreder, skaller og ål ligesom der er enkelte gedder og aborrer. Havørreder vandrer i stort antal op i sensommeren for at gyde og regnbueørreder vandrer i mindre antal op om foråret. Sandsynligvis er der også en mindre bestand af krebs.

Å’en er meget næringsrig og fiskenes fødegrundlag består, udover småfisk, hovedsageligt af tanglopper og vårfluelarver og –nymfer.
aktiviteter
Landbrugslauget-Start
... 530 meter af Tryggevælde å. Der er en god bestand af bækørreder, skaller og ål ligesom der er enkelte gedder ... Jeg fik en flot bækørred på 1,3 kg (foto). ...
www.landbrugslauget.dk/andelshaver/aktiviteter.htm

Klubrekorder i Viktor
... 1,725. Claus Søndergaard. Tryggevælde Å. 18-03-98. 108 ... 25-11-97. 43. Bækørred. 2,900. Jens Møller Jensen. Omme Å ...
www.viktor.dk/lister/klub.html

Nøddebo
... eldorado for lystfiskeren. Tryggevælde å, der skiller Stevns, fra Sjælland er rig på Aborre, Bækørred, Brasen. ...
anneo.homepage.dk/page4.html

Gedde 2003
... af mine gamle beredskabs-kamerater, at jeg ville tage ham med til Tryggevælde å for at fiske gedder... ... ingen fisk udover en syg bækørred (fanget m fangstnet og genudsat igen ...
www.pike85.com/nyheder/gedde.htm

Novo Gruppens Sportsfiskerklub
... 1,550. Tryggevælde Å. 14-04-1998. Nicolai Ulrik Hansen ... Benny Strøm. Bækørred. 1,400. Aborresøen / S. 31-05-1996 ...
www.ngsk.dk/Klubrekorder_2002.htm

Rekorder
... Jydsk å. Martin Kristiansen. BÆKØRRED P&T. 3,150 ... 11/08/93. Tryggevælde Å. Bo Kihlgast Nielsen ...
users.cybercity.dk/~ccc29249/rekorder.htm

Solrød Sportsfisker Klub
... A = aborre, B = bækørred, Br = brasen, G = gedde, H = havørred, R = rimte, ... Konkurrenceregler for Tryggevælde Å. Ved konkurrencerne i åen vil følgende være gældende, såfremt ...
hjem.get2net.dk/walter/insolrd.htm

Kommentar
Fra : Wigger

Dato : 03-05-03 17:49

Hej Skingur! Tak for svaret, men det jeg tænkte på var mest fiskeriet efter bækkerne:)
Måske lidt lokal-kendskab specialt på de øvre stræk af åen og om det er overbefolket, da jeg ikke lyst til at stå som sild i en tønde! Halvdelen af at fiske er jo naturoplevelsen. Der er måske også nogle der har et par fif til hvad for nogle fluer der fisker godt (både tør/nymfe/våd-flue)
Jeg ved at køge sportsfiskerforening har en del af fiske-retten men hvor mange km? Også var der et stort udslip af gammel dansk sidste år, så det kunne være spændende høre hvor meget det har påvirket fiskeriet?

Hilsen Martin.

Kommentar
Fra : Essoxfly

Dato : 07-12-03 15:27

Jamen goddag Hr. Wigger.
Med hensyn til sprit ulykkerne ser det ud til at det ikke har været så slemt som man frygtede når det gælder Aborre og Gedde, anderledes gik det vist med de friske udsætninger, men mon ikke et par af de gamle og seje Bækørreder er overlevet med en kraftig omgang tømmermænd.
På de øvre stræk er der da ofte en mulighed for at gå alene uden at bumpe ind i de store flokke mennesker.
Om flue valg vil jeg fremhæve den fantastiske nymfe Skallesmækkeren, der dog endnu ikke har skaffet mig en Bækørred, men det er med garanti fordi Ørreden har set mig før jeg har set den.

Knæk & bræk, Essoxfly.