/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny ekstra harddisk (ATA vs SATA)
Fra : bigfool
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 08-06-10 17:39

Jeg har i flere år kørt med 2 ATA harddiske med hver 2 partitioneringer (C- og D-drev på den primære master og F- og G-drev på den primære slave), men sidstnævnte blev mere eller mindre syg, så jeg valgte at udskifte den. Nu er det efterhånden lidt svært at opdrive en ATA-disk, så jeg måtte ty til en SATA og den har jeg nu fået partitioneret og formateret til 2 drev (NTFS) under Windows XP3.

Det der undrer mig er, at den gamle master harddisk nu hedder "Disk 1" og den nye "Disk 0". Dette medfører bl.a. at mit C-drev (master) nu hedder "lokal disk" og G-drevet på SATA'en også hedder "lokal disk", hvorimod de 2 andre partitioneringer, (D og F) på begge diske kan jeg frit omdøbe til hvad jeg vil ...?

Derudover lavede jeg et par benchmark-tests inden jeg skiftede disk: Den gamle "syge" ATA/133 slave nåede en værdi af ca. 10, (mod ca. 30 på den anden ATA/133 master), men den nye SATA kommer kun op på ca. værdien 15.

Har jeg gjort noget galt under partitioneringen og formateringen af den nye SATA disk?

Hilsen Bigfool

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-10 18:01

Nej du har ikke gjort noget galt, men når du får ny Sata HD så vil den automatisk stille sig som primær disk.

Men du kan bare omdøbe partitioneringerne, men husk at du skal have et C: drev. Der sker intet med dine filer når du omdøber.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-06-10 19:54

OK granner01, men hvorfor er benchmarktesten så ikke meget bedre for den nye SATA HD (læse/skrive hastighed) ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-06-10 21:44

Stol ikke så meget på benchmark. Den var stabil for 10 år siden, men jeg er selv holdt op med at bruge den. Den er for upræsis.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 11-06-10 19:44

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-10 20:18

Selv tak du.