/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvad koster en lønkrone ?
Fra : godtraad
Vist : 1397 gange
200 point
Dato : 06-06-10 17:47

Hej

Jeg har brug for ret nøjagtigt at vide, hvilken udgift, det er, hvis min arbejdsgiver skal give mig en løn på 420.000 - altså:
+ Feriepenge 12½ %
+ am-bidrag ? kr.
+ sociale forsikringer ? kr.
+ arbejdsgivers andel af pensionsordning ?
+ andet ? kr

- håber på hurtigt svar !

Birgit

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-10 17:55

I runde tal, koster du bossen 420000,- + ca 30% (ca 126000,-) Men det afhænger fælt af hvilket erhverv vi tale om.

Men udover de ting du selv har nævnt, er der:

Eventuelle værktøjer (herunder pc mv).

Diverse fryns.

Andel af administration.

Andel af husleje

Eventuel bil, kørselsomkostning.

Hvis du er funktionær og den løn er 420 000,- pr år, er feriepengene ikke beregnet som 12,5%, idet du får ferie med løn + et par procent af sidste år lån, tillagt i måneden før du holder din hovedferie.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-10 17:56

Hvis det er månedsløn er det blot 420000 / 12, da det normalt er brutoløn der angives.

Det er dog noget uklart om du ønsker en opgørelse af brutto eller nettoløn.

Jeg forestiller mig ikke du skal lave noget hvor regning og mattematik indgår....

vh ben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-10 17:59

Altså, i runde tal "koster" du omkring 550 000,-.

Er du ansat i fag, hvor der produceres noget, skal du helst generere på den anden side af 2 - 3 millioner i omsætning, inden der er forretning i din tilstedeværelse.

Men igen. Groft generelle tal, og dybt afhængig af hvilket erhverv vi er inden for. Laver du direkte service indenfor f. eks PC eller anden servicevirksomhed er det ok når du omsætter for f. eks 3/4 MILL på timelønnen. Er du håndværker, skal der almindeligvis omsættes mere på timelønnen inden det passer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-06-10 18:02

Må jeg iøvrigt anbefale dig at læse kandu's regler. Det ser ud som om du ikke ved hvordan man accepterer et brugeligt svar!

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 06-06-10 20:42

Jeg synes ikke helt jeg får svar:
Løn 420000
feriepenge 12½ % = 52500
hvad ellers

??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-10 21:24

Du får vist svar som du spørger....

Er den oplyste løn din årsløn.

Du får kun 12,5 % hvis du ikke får løn under ferie.

Jeg syntes du har en lidt underlig tilgang til lønberegning. Men din lønsammensætning fremgår af din kontrakt.

Hvis din arbejdsgiver giver dig 420000 på et år, er det det du får.

Hvad din arbejdsgives udgifter er kan variere efter dit jobindhold.

Hvad du betaler i skat og arbejdsmarkedsbidrag er din arbejdsgiver uvedkommende, han skal blot modregne dette inden udbetaling af lønnen.

Hvis du ikek får svar, må du omformulere dit spørgsmål - så det er lettere at besvarer ...

vh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-10 22:06

De udgifter som chefen internt har på Dig skal Du slet ikke regne med da det ikke er Dit problem.

Det gælder forsikringer, ATP, arbejdsgiverbetalt pension, julefrokoster og selve lønadministrationen.
Nogle firmaer har en lønningsmedarbejder, andre sender bare oplysningerne til f.eks Multidata, og småhåndværkere bruger deres revisor.

Godkendelse af svar
Fra : godtraad

Dato : 07-06-10 00:18

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-03-11 19:31

Når Jeg udbetaler løn til de ansatte, betaler Jeg samtidig 49,6% oven i, i barselfonde, lærlingefonde, pensioner,SH betalinger og andre direkte lønudgifter.
Dertil kommer udgifter til arbejdstøj, værktøj, bil, brændstof osv.osv.

Vi er underlagt "Tekniq", og de fleste ansatte er i "Blik og rør"
Vi er altså et vvs´firma. Et ganske alm. et.

5 ansatte der får 30.000,00 mdr. = 150.000,00 x 49,6% = der hævés fra min konto 224.400,00 pr. mdr.
Derfor er mester skide sur når der ikke tjenes penge........
Han betaler meget mere end den ansatte lige tænker på.

Gasmanden2