/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Salpeterudtræk på mur
Fra : svendgiversen
Vist : 11957 gange
100 point
Dato : 06-06-10 16:05

Min nabo har en udvendig gulstensmur der er misfarvet,
en stor plet midt på er ikke lys gul, men mørkere, og omgivet af et hvidt udtræk.

Hvordan behandler man en sådan mur så den bliver ensfarvet gul?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-06-10 16:10
Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 17:27

Hvis den "plet" har været der længe, kan du/I glemme alt om at fjerne den.....

Det er dårligt murerarbejde fra start af....

Skaden ER sket....

Og dog - du/I kan jo male muren....

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 06-06-10 17:52

Prøv med en relativ stærk opløsning af saltsyre, som man bruger efter endt murerarbejde!

Godtraad

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-06-10 18:51

Hvis pletten er saltpeter udtræk, dvs at det ligner at muren har hvid "pels" på, kan det fjernes ved at børste det af og gentage det hvergang pelsen kommer tilbage. Så vil det med tiden forsvinde.
Hvis det er en hvis plet der har været der fra byggeriets start er det dårligt murværk, som betyder at det er opmuret i regnvejr. Tit vil det ikke bare være på stenene, men også i fugen omkring stenene. Murværket skal skiftes.
Rådet om saltsyre vil ikke virke på de to overstående problemer.
Mvh. Mureren

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-06-10 18:52

Hmmm hvis = hvid

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-10 18:58

Foreløbig tak, læmuren er pæn overdækket med zink, så nok ikke nedsivende vand,
men sikkert rigtigt at det er dårligt mure arbejde, man kan man reklamere?

Det med saltsyre kender vi godt,
men det er vist mere for at fjerne kalkrester lige når man har muret??

Ingen nævner vask med en sukker opløsning. Er der nogen der kender til denne metode???

Ellers overlader jeg til min kloge nabo at vurdere og evt. følge jeres råd...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 19:04

Citat
sukker opløsning

Er det er "pandekagehus"

Sorry....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-10 19:04

Jeg havde ikke set dit indlæg poolmasn, da jeg svarede,
endelig et indlæg fra en ekspert på området.

Hvad med sukker behandling?

Måske skal du hellere børste Frede??

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-06-10 19:55

hmm sukker behandling, har jeg aldrig hørt om, men tror da ikke det kan gøre skade. Er det hvide udtræk en hvid "pels" eller er det bare hvidt på sten og i fuger? Og ligner det at det nærmest løber ned af muren, som om det har været vådt engang?
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-10 21:14

Det er glatte, ikke pelslignende, salpeter udtræk på de lysegule sten
rundt om lidt mørkere gule sten, der måske har været fugtige...

Og det var mureren der anbefalede en sukkervand behandling.

Accepteret svar
Fra : poolmasn

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-10 21:28

Så er det næsten med "garanti" fordi det er opført i regnvejr. Med tiden bliver fugerne møre og falder ud og den hvide aftegning på stenene lader sig ikke vaske af. Dette er grundet at både sten og mørtel har været alt for fugtige under opmuringen eller at det efter opmuring har fået store mængder regn, uden at være korrekt afdækket inden zinken kom på (afslutningen).
Den eneste behandling for dette (jeg kender) er nedbrydning og ommuring. Men sukker opløsningen kan vel højst trække et par murbier til for at fremskønne forfaldet. Desværre....
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-10 11:09

Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu
af hensyn til min nabo, der skal have informationen,
men poolmasn har helt klart besvaret det bedst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 13:05

Sukker er ellers udmærket til at suge dårligdomme ud: Det funker mod myggestik, hvepsestik, hugormebid, brændenædesvidning, bylder osv. Så hvorfor ikke fejlplacerede stoffer i en mur??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-10 13:40

Jeg tror nu det mere er den kemiske proces?

Salpeter er et nitrat og sukker en slags glykose,
mon ikke de kan neutralisere hinanden ligesom kalk og saltsyre??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 13:42

sukkeret eller en stærk sukkeropløsning trækker vand plus opløste stoffer ud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-10 13:48

>trækker vand plus opløste stoffer ud...

hvordan trækker?

Er det ikke en kemisk proces ligesom denne her:
jordbær + brom giver brombær + jord ??

da der er mest jord er processen forskudt til højre...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 13:51

Ikke kemi, men osmose. Jeg tror næsten Sven G Iversen kan fortælle en masse om det. Det er noget med kræfter i, tænk bare, at det bringer vand fra rødderne op i kronen af verdens højeste træer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-10 14:20

Osmose kender jeg godt,

det er noget med at forbundne beholdere vil forsøge at opnå samme salt/sukker koncentration,
hvis her sukkeret ikke kan komme ind i muren vil vædsken forsøge at komme ud...

Men som mureren sagde ovenfor, hjælper det næppe på nitrat opløsninger?
Nu er det op til min nabo at prøve??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 14:27

Hvis nitratet eller hvad det nu er er i opløsning, og molekylerne er små nok, bliver det slæbt ud sammen med vandet. Sukkermolekylerne er for store, nitratmolekyler kan godt komme ud. En sukkerknald suger et hvepsestik ud, bare huden lige bliver fugtet inden knalden kommer på og holdes med et plaster. I dette tilfælde kan jeg foreslå, når nu muren er godt saftig efter det aktuelle regnskyl, at smøre honning eller sirup på en klud og så klaske den op på stedet med et stykke plastfolie bagved plus et bræt eller andet til at holde sukkerstadset i kontakt med pletten.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 07-06-10 22:59

Ehrmmm, regn, honning, sirup, klud, klaske, plastfolie og et bræt.... er vi ikke ude i noget teori og knap så meget noget der virker.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-10 12:11

Indrømmet: Jeg har ikke prøvet det på murværk, men til udsugning af insekt- og slangebid og betændelser er der dokumenteret effekt, sårbehandling allerede fra middelalderen (med honning), men sirup og stærk sukkerlage gør det udmærket. Osmose virker i øvrigt fint på murværk ifølge Søren Vasegaard (Bogen om Huset), hvor princippet bruges til at holde opstigende fugt væk fra grundmure.

Insektbid og sårbehandling har jeg personlig erfaring med.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 10:15

Tak for svaret poolmasn.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 09-06-10 19:04

Det var da så lidt og tak for point