/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen C1: Bremselys lyser konstant
Fra : johnnyBP
Vist : 2140 gange
81 point
Dato : 05-06-10 17:01

Jeg er lige kommet hjem fra en kortere tur, og opdager at bremselyset lyser konstant, selv med slukket motor. Der er ingen andre fejlindikationer. Findes der en justering af bremsekontakten, jeg selv kan udføre uden specialværktøj og andre værkstedsfaciliteter?
Jeg har pillet den ene ledning af batteriet, for ikke at bremselyset skal tømme det helt.
Det er irriterende at skulle ud og afmontere en batteriledning hver gang jeg stopper bilen af længere varighed, indtil mit værksted har tid til at ordne problemet, samt jeg skal huske at centrallåsesystemet ikke virker når bilen står uden strøm.
Jeg har 81 point - de går til et godt svar.
Hilsen
Johnny

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-06-10 17:02

kontakten hænger

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 05-06-10 17:36

Hej brortell- Det havde jeg også gættet på, men hvor sidder den forb. kontakt. Jeg kan ikke se den hverken i motorrum eller ved bremsepedalen.
Johnny

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-06-10 17:38

muligt det er en trykføler på bremsesystemet

under bilen et sted

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 91 point
Dato : 05-06-10 17:41

Hej Johnny.
Du skal bevæbne dig med en måtte og en håndlampe.
Læg måtten ved siden af førerdøren, luk døren op og lys helt op i bunden af bremsepedal armen - der sidder bremselys kontakten.

Ledninger sidder med helt almindelige spadestik.
Hvis ikke du efterfølgende får løst problemet, hiver du bare én af ledninger fra på kontakten, så stoplyset slukker.
Det er bedre at undvære stoplyset i kort tid, end at blive ved med at pille batteriet fra.

Mit gæt er, at hele kontakten har arbejdet sig løs og derfor flyttet sig på gevindstykket.
Hvis kontakten pilles ud, vil den være tændt hele tiden, fordi den skal tænde for lyset, når pedalarmen er VÆK fra kontakten.

Den er derfor uhyre nem at justere :
du skruer helt enkelt møtrikken på gevindstykket op, så kontakten røre ved pedalarmen og slukker for bremselyset. - og så lige en lille pyllemy længere, sådan at pedal armen trods alt skal bevæges et par centimeter ned før bremselyset tænder.
Det er ganske nemt at finde en god indstilling.
Det værste er den akavede arbejdsstilling.

Pas på ikke at spænde møtrikkerne for hårdt, da gevindstykket på kontakten normalt er lavet i plast.

Har du IKKE heldet med dig, så er kontakten allerede knækket, men det tror vi ikke på lige nu - vel ?

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 05-06-10 18:05

Tak beestone - det lyder let, men besværligt - Jeg forsøger i morgen tidlig, og så melder jeg tilbage med resultatet.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 08-06-10 13:50

Tak for svaret Beestone. Trods måtte og håndlampe, kunne jeg intet se eller føle, men overgav mig og kørte på værksted. Her blev fejlen udbedret på ca 15 min efter din beskrivelse. Du vinder pointene