/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formel der springer blanke felter over?
Fra : findus10
Vist : 878 gange
50 point
Dato : 05-06-10 14:30

jeg har et lille problem, jeg har en række felter som jeg gerne vil have summen af når man ganger dem, men det er ikke alle felterne der står noget hver gang, og så bliver summen jo bare 0. Jeg har prøvet med Sumif formlen men uden held jeg bliver ved med at få en error selvom jeg både giver den felterne og kriteriet. Nogle forslag eller guide til hvordan jeg får løst mit lille problem?
På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 25 point
Dato : 05-06-10 16:08

Hvis f.eks. det er cellerne A1 til D1 der skal ganges.

=PRODUKT(HVIS(A1:D1=0;1;A1:D1))

Placer markøren i formel linjen. tast Ctrl + Shift + ENTER
Herefter ser formlen sådan ud.

{=PRODUKT(HVIS(A1:D1=0;1;A1:D1))}

Det skulle virke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-06-10 16:18

Skal felterne lægges sammen eller skal de ganges
For hvis du laver felter vandret der skal ganges og så sidste felt er resultatet af hver række
fx. A1 er antal B1 beskriver hvad det er ( m, stk, liter osv.), C1 beskriver art, D1 er værdien pr stk. E1 er resultat af række 1 med formlen =A1*D1. Dette forttættes med efterfølgende rækker i de antal du ønsker og med formlen trukket med ned over. Så kan du jo til sidst lave en sammentælling af alle E felter med =SUM(x1:x117)

Er det sådan du mener

Kommentar
Fra : findus10

Dato : 05-06-10 21:49

Det er ikk helt sådan jeg mener ;(
Jeg har en vandret række med nogle forskellige værdier, men nogle af felterne kommer nogle gange til at være blanke, og så når jeg til sidst skal lave "resultat feltet" af de gangede felter bliver det 0 hvis der er et blankt felt i den række fordi den får værdien 0. Så jeg skal bruge en formel hvor man kan sætte nogle argumenter ind for om feltet skal tælles med. Så hvis fx der er et blankt felt og det har værdien 0 skal jeg have noget i min formel der siger at det felt ikke skal tælles med da det er lig med 0.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 05-06-10 22:30

Det er lige præcis det min formel gør.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 06-06-10 10:26

kan du give et eksempel på en række celler der skal ganges?

Godkendelse af svar
Fra : findus10

Dato : 09-06-10 09:26

Tak for svaret Rosco40.