/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er den ikke sød??
Fra : Tonganeseren
Vist : 903 gange
50 point
Dato : 04-06-10 21:14

Her er så stille nu
Men indeni os
Er der ingen ro
Et er et søkort at forstå
Vi rejser bort
Uden at sige noget
Så vidt vi ved
Er himlen blå
Og kursen kap det gode håb

Her er så stille nu
Og denne hvisken
Tar kun stille form
Ligesom stilhed før en storm
Er sikker på
At råbet bliver enormt
Så vidt vi ved
Er himlen blå
Og kursen kap det gode håb

Lis Sørensen: Stilhed før storm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-10 21:20

Stilhed før storm...... godaw do

Har Du ikke opdaget at der kommer en tyfon bare efter eeet ineste indlæg under "Jagt" ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-06-10 21:47

Så absolut da.

Menæh, jeg synes denne her er smukkere

AVENUEN
Musik: Kim Larsen. Tekst: Peter og Anders Lund Madsen

Slentre ned af avenuen
i sin Hugo Boss habit
slog sig ned et sted i byen
på café kredit
sidde der og samle minder
som en anden parvenu
imens at borgerskabets kvinder
de passerer revy

Man sku egentlig lade være men
man gør det jo alligeve
Det er svært at være men
jeg har prøvet det selv

Og så kommer der en herre
og slår sig ned
ved bordet lige ved siden af
kald det kærlighed
og han letter lidt på hatten
sir goddag min ven
og før man ved af det
er man gift og skilt igen

Man sku egentlig lade være men
man gør det sku alligevel
Det er svært at være menneske
jeg har prøvet det selv

Der var engang da der var håbefuld
nu er jeg bare fuld
men verden er ung endnu
og skinner som guld

Man sku egentlig lade være men
man gør det jo alligevel
Det er svært at være menneske
jeg har prøvet det selv

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 21:53

Jo, den er også fuld af nerve . .
men denneher af Gnags gør godt i maven, fordi den ikke beskæftiger sig med alderdommens besværligheder - prostata, hæmorider og andet godtfolk.

Når jeg bliver gammel

Så vil jeg sidde på en bænk
Der hvor havet slår ind over molen
Og ta imod duglette perlestænk
Af hav, når det glitrer i solen

Når jeg bliver gammel
Skal bugten være så fuld af liv, der hvor havet slår ind
At du kan fange det lis´så let
Som en dreng med et net på en bambuspind

Når jeg bliver gammel
Så vil jeg sidde på en bænk
Der hvor havet slår ind over molen
Og spise mandler med mynthe-stænk
Og æbler med lommekniv i solen

Når jeg bliver gammel
Skal bugten være så fuld af liv, der hvor solen går ned
For intet liv gemmes væk
For at forsvinde helt alene med sin ensomhed

Når jeg bliver gammel
Så vil jeg sidde på en bar
Der hvor havet slår ind over molen
Og dele rødvin med memoirer
Med de andre gamle i solen

Når jeg bliver gammel
Skal byen kende til kærlighed, der hvor solen går ned
der er et lys, der rækker helt ind til land
På den anden side af ensonheden

Når jeg bliver gammel
Så du gammel selv

Print
Luk

Copyright SINGSING Musikforlag

Eneste anke kunne være, at der ikke synges om at kigge efter unge kvinder. Det holder man vel aldrig op med at gøre.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 21:55

Hej Luffe.

Du har selvfølgelig ganske ret, men oplægget her kan umuligt føre skænderier med sig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-06-10 22:04

Citat
Eneste anke kunne være, at der ikke synges om at kigge efter unge kvinder. Det holder man vel aldrig op med at gøre.

Nej,men man ved ikke længere hvorfor.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:08

Men "ien" kan også selv:
Jeg skrev den - og 4 andre sange til min hustrus 50 års dag - og jeg var helt oppe at køre. Den blev leveret - ledsaget af undertegnede på guitar, min søn på bas og kammeratren på single.

Sådan som vi ligger

Når vi sådan ligger her
ved siden af hinanden;
når lyset på det lille bord
sår stjerner i dine øjne.
Så prøver jeg at forstå
hvorfor vi sove må.

OLad os være vågne sammen
og sludre med hinanden.
om det vi ellers aldtig taler om
og om det vi begge drømmer.
Og lad mig holde om din lille hånd
så jeg ikke rører ved dit bryst.

Så svæver vi til drømmeland
på kærlighedens vinger.
Husk vi skal puste lyset ud.
Men når jeg strækker armen hen
så rører min hånd ved din hud,
din kind jeg også kysse må.

Nu sover du så trygt igen
dit åndedræt er blevet så stille
at til dit bryst jeg dog må lytte,
sikre at du stadig lever.
Med et smil mod mig du dig vender
ånder tungt, og du er atter vågen.

Og som to der døden aner,
efter strået vi hurtigt griber,
som til livet os igen vil trække.
Så klatrer vi rundt i livets træ
hvor vi knækker en masse grene;
men pyt med det - vi er helt alene.

Nåh - er den ikke også søde?? Der var ikke et øje tørt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:11

Det må skyldes det gode vejr - at cirkushesten (Moi) vrinsker igen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-06-10 22:18

smukt smukt smukt... ville ønske, jeg kunne høre melodien også.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-10 22:20

Tonganeseren.... respekt.... det er noget af det flotteste, og så ovenikøbet dig spille på guitar til sangen, kan godt forstå der ikke var et øje tørt

Denne kan jeg ikke "stå for"

http://www.youtube.com/watch?v=bihp6gwTdeg

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:25

Hej Nordsted1.
Tak for de pæne ord.
Griegs værk er skøn at lytte til. Det føles som om hjerteslaget bliver et med åndedrættet - og sidegevinsten er, at de positive tanker jager alt andet væk. Smukt stykke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-10 22:28

Jeg elsker det musikstykke, men alt efter humøret, bliver jeg mere ked eller glad, men jeg kan næsten altid se de norske fjelde for mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-10 22:31

Synes lige jeg vil tilføje, at jeg har hørt den- Morning prelude -mange mange gange uden at tænke nærmere over det, men for en del år siden kunne en kendt komme i radioen og spille sine ynglingsmusikstykker, jeg fik ikke hørt titlen og nettet var ikke opfundet, men det var dette stykke musik ønsket at Lars Larsen

Vi har et vennepar hvor hans far var dirigent, -kendt i både Danmark og Norge, så jeg måtte hjem til dem, og låne ALT hvad de havde på hylderne af musik i denne genre, ... jeg blev noget så glad da jeg fandt den rigtige

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-06-10 22:33

Hey Tonga...Hvad melodi gik dine smukke stofer til din kone på..??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-10 22:39

Man kommer altså også i naturstemning med dette her.

http://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:40

"og så ovenikøbet dig spille på guitar til sangen, kan godt forstå der ikke var et øje tørt".

OK, så skal der prales. Jeg var i halvfjerdserne bassist og vokalist i et jysk rockband som hed Mor Danmark - ikke at forveksle med skæringen Mor Danmark med Dissing.

Min søns band vandt DM i Ålborg Koncerthus - engang i - æhhhmmmm vistnok for 8 år siden. Singleguitaren betjentes af Mr. Langer himself - en af DK`s bedste guitarister, som i forrige uge var med til at føre et nyt band frem i København.

Der var altså ikke tale om en udgave med Rasmus C-Dur - da jeg sang mig ind i hjertet på min dejlige frue.

Og - jo jeg må og vil. Jeg er i så godt humør, at I skal belemres med Mirabellesangen, som har en særlig plads i mit hjerte.

I en sky af hvide blomster, merabelletræet står;
og vidner om at det igen er gået hen og blevet vår.
En mejse er blevet sur på hende, som rundt i haven går,
hvor hun blandt ukrudt og blomster pusler, mens en elskovssyg musvit skælder ud.

Ved havebordet jeg sidder, og holder på min øl;
og lader som om jeg aldrig har været på dette sted.
For nødig jeg vil forstyrre hendes vej gennem ukrudt og bed.
Hendes manke i lidt pels er fornakret
og hendes bukser strammer så smukt.

Hvor er det smukt i denne nye spæde vår.
Når tanker om vinterens kulde, mig kke længere når.
Stakkel kat, altså den som holder, på konens krøllede hår,
den kan ikke det på hvad jeg nu tænker;
kom min blomst, du har ingen konkurrent.

Så går jeg hen til hende, og stryger hendes kind.
På alder jeg ikke tænker, når blodet bruser som en elv.
For hun er smuk som en liljekonval, med friske morgendug.
Hun vender sig imod mig og smiler . .
tak - min skaber fordi hun er til.

Mjaaahh - så er det nok bedst jeg slutter. Fandens til dejligt vejr det har været.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:46

Hej HH.

Jeg har selv komponeret såvel lyrik og "muzak". Den er let at håndtere - og jeg kan give dig bechiffringen.

AM em F

F G E

F C

E AM

F G C

Ork - mand. Jeg var lige ved at foreslå at skrive noderne - men det kan man squdaikke på denne hjemmeside. He he.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:51

Men når jeg rigtig skal i stødet - så er det Debbysse`s Claire du Lune, som man kan finde på YouTube. Det skal være pianoversionen - also ohne katzenjammer udn soweiters. Prøv at hitte den. Pas nu på ikke at glo på fuldmånen, så kommer hjørnetænderne frem.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 22:53

HH . . . Mirabellesangen er i 3/4.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-10 22:57

Tonganeseren, jeg synes nu alligevel at du er dygtig

LuffeA.... det er OGSÅ en smuk melodi

Jeg har en meget blandet musiksmag, men kan da godt hører når noget har "kvalitet" og noget er noget "japperi" men hver ting til sin tid... alt efter sindssteming

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-06-10 23:07

Nååååh, Mirabellesangen...........Den kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 23:19

HH . . Det gør du garanteret ikke. Den er kun fremført en gang - men er dog ikke kasseret.

Det bandet og jeg lavede dengang i halvfjerdserne var naturligvis af en helt anden skuffe. En af teksterne - forfattet af vores pragtfulde rytmeguitarist lød nogenlunde sådan her - altså kun første linie:

"Min krop føles som et kæmpeæg uden vinger", og der blev da også røget noget fjolletobak når vi øvede. Under en optræden på en blokvogn faldt vores trommeslager ned af blokvognen - inklusive hele trommesættet. Nøj hvor 3 bækkener lyder flot mod brosten.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 23:31

Hej Nordsted1

Jeg lytter til alt hvad der giver bagslag inde i kraniet. Jeg har sunget i et motetkor - og er derfor bidt af Carl Nielsen og J.S. Bachs passioner, hvor der ofte bruges dobbelt- firstemmigt kor. Hold da ferie hvor spyttet står ud i luften.

Derudover, altså hvad angår rytmisk musik, så er det The Band, Van Morrison, Metallica`s symfoniske værker og nordjyden Allan Olsen, som har min store interesse. Men bare det lyder godt - så er jeg med på en ørehænger.

Jeg tror at det er oplevelser, altså visulle indtryk og den aktuelle musik, som starter en musiksmag. Der er også politik i det. Borgerskabet var ikke ligefrem henrykt for Dissing, fordi han befandt sig på venstrefløjen. Søger man tryghed og samvær med borgerskabet, så er det røvkedelige operaer der kommer på programmet, når man skal manifestere sig i byen. Derhjemme lyder det ofte anderledes.

Nu har jeg altid været en vildbasse, og jeg sad på krogen da Rolling Stones kom på banen. Beatles fængede ikke rigtigt (de var for pæne), og da Little Feet dukkede op, stod det klart for mig, at det er rock der tænder mig af. Men jeg nyder også Grieg, Bach, Beethoven, Listz og Vivaldi.

Men også Leonhard Cohen giver mig strittende nakkehår af ren og skær fornøjelse. OK - det er nok mest de 2 lækre korpiger (den ene dansk og den anden mexicansk) som får mine øjne og ører til at stå på silke.

Men "Danmark Nu Blunder" for fuld fire-stemmig blandet kor er dælme også guf for øregangene. Nøj manner.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-06-10 23:45

Tak for svaret Nordsted1. Nu er det snart midnat - og tak til alle for deltagelsen i "det lille sidespring".

Mvh.
Tonganeseren