/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
CD med Picasa
Fra : Oldboston
Vist : 1218 gange
200 point
Dato : 04-06-10 19:55

Jeg skal sende 16 fotos med posten. De ligger på en cd, og på samme cd ligger Picasa-programmet. Men i forbindelse med Picasa-programmet ligger også hundredevis af mine private fotos, som modtageren af denne CD ikke har nogen interesse i. Skal jeg fjerne Pigasa-programmet helt fra CD-en? HVis jeg gør det, hvordan kan min egen PC og modtagerens PC da læse de 16 fotos? Ville det være klogere at lægge dem ud til fildeling, altså uploade dem, så modtageren selv kunne hente dem ned og få en bedre kvalitet fotos ud af det?

Når vi nu snakker om Picasa. Findes der ikke en måde til at undgå, at Picaso så at sige støvsuger hvert eneste dokument for fotos og lægger dem ned i sirlige albuds. Det er lidt irriterende at have hundredevis af fotos liggende, også vignetter, fotostater, ikoner og masser af andet "skrammel", som ikk e har det mindste med mine private fotos at gøre. De optager plads og det er sværere at orientere sig.

Da jeg vist stiller to spørgsmål, udsætter jeg 200 points.

PÅ forhånd tak

Oldboston

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 20:00

Brug webalbum i picasa. Så kan du dele de foto som du udvælger med modtager.

Citat
Når vi nu snakker om Picasa. Findes der ikke en måde til at undgå, at Picaso så at sige støvsuger hvert eneste dokument for fotos og lægger dem ned i sirlige albuds.

Det sidste forstår jeg ikke lige - min picasa lægger ikke foto, som jeg ikke selv har valgt skal ligge der ?

Er det når du downloader noget fra andre ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-10 20:47

Citat
og på samme cd ligger Picasa-programmet.

Hvorfor dog det ????

Og lad od lige rette en misforståelse....

Picasa har INTET med dine fotos at gøre - Picasa er blot et billedbehandlingsprogram der kan lidt mere end andre - bl.a. scanne din PC for alle fotos....

Det er nok det du har bedt den om siden den viser ALLE billedfiler der ligger på din komputer....

Derudover ligger dine billeder IKKE i Picasa - det er blot thumpnails der ligger der.... (miniaturer af dine billeder)

Dine billeder ligger der hvor de altid har ligget....

ALLE du sender billeder til, kan se dine billeder også UDEN Picasa....

I et andet spørgsmål klagede du over kvalitet - det er vel IKKE sådan at det er disse thumpnails du sender ???? - De er jo ikke meget større end iconer....

Så du skal blot sende billederne og intet andet - og IKKE fra Picasa, men via upload eller brændt på en CD....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-06-10 20:48

Citat
hundredevis af mine private fotos, som modtageren af denne CD ikke har nogen interesse i

Send dem som vedhæftede filer, med email__afhængig af størrelsen
eller send FLERE mail til samme
ELLER læg dem gratis på MS LIVE
eller
http://www.4shared.com

Eller lad dem hente DIREKTE fra din egen maskine_ suorce

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 04-06-10 20:50

Fik et privat link af E.C
http://filezilla-project.org/

Tror DET virkede__

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-10 20:57

Jeg tror ikke på den Picasa og at dine fotos skulle være med i den, Picasa er et program til at vise billeder programmet kan også lidt simpel redigering af billeder + at der er nogle online muligheder, dine billeder ligger i mapper på computeren og ikke i dine programmer hverken Picasa eller andre.
Hvis du sammen med at lave en CD vil anbefale et billed program (Picasa) så skriv adressen til hvor modtageren kan hente det: http://picasa.google.com/
men det er unødvendig, alle computere har et billed visning program indbygget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-10 21:03

Citat
HVis jeg gør det, hvordan kan min egen PC og modtagerens PC da læse de 16 fotos?
som jeg allerede har skrevet, så har alle computere et indbygget fremvisnings program, Picasa er blot en af mange andre muligheder for at vise og organisere billeder på en computer.
Altså Picasa (og de andre programmer) er helt unødvendig for at se billeder, computeren kan selv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-10 21:42

Citat
Picasa er et program til at vise billeder programmet kan også lidt simpel redigering af billeder + at der er nogle online muligheder, dine billeder ligger i mapper på computeren

lige nemlig o.v.n kort og god beskrivelse af picasa

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 05-06-10 08:13

Findes der ikke en måde til at undgå, at Picaso så at sige støvsuger hvert eneste dokument for fotos tekst her
Det vil jeg også gerne vide.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-10 08:32

Citat
Det vil jeg også gerne vide.

Picasa "støvsuger" da ikke noget som helst UDEN du beder den om det...

Picasa i sig selv er TOM - indtil DU beder den om at finde billedfiler DER hvor DU bestemmer den skal søge....

Finder den noget du ikke vel gemme - sletter du det da bare - billederne forsvinder IKKE af den grund - den sletter blot thumpnailen, med mindre du også beder den om at slette originalen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-10 08:37

Picasa er blot en slags database der gemmer genveje til billeder (og opretter en thumpnail) rundt omkring på din harddisk....

Har du f.eks. gemt nogle genveje der ikke længere findes vil Picasa med det samme fortælle dig det hvis du forsøger at åbne det pågældende billede....

Programmet Picasa indeholder INGEN billeder....

Kommentar
Fra : jtk3

Dato : 05-06-10 10:38

du kan klikke på værktøjer derefter på mappeadminstration og bestemme hvor billeder skal hentes fra

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-06-10 18:13

Tak refi, o.v.n. og flere; der er et par ting, jeg ikke har sat min ordentligt ind i. Jeg tror også, jeg i disse svar kan finde ud af, hvordan jeg undgår at rub og stub, der bare ligner et foto, bliver behandlet af picasa.

Refi skriver:
Citat
Picasa "støvsuger" da ikke noget som helst UDEN du beder den om det...

Picasa i sig selv er TOM - indtil DU beder den om at finde billedfiler DER hvor DU bestemmer den skal søge....

Det er vist her, hymlen ligger begravet. Foreløbig tak, jeg vender tilbage senere.
Oldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-06-10 18:16

"Det er vist her, hunden ligger begravet!", mente jeg
Oldboston

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-06-10 16:42

Mange tak for de gode svar. Jeg er absolut blevet en del klogere. Jeg forstår også, at jeg har taget fejl, når jeg har forestillet mig, at Picasa "støvsuger" min pc for billeder, vignetter m. v. Den viser dem blot, fordi de alligevel ligger der, hvis jeg forstår rigtigt. Men alligevel vil jeg mene, at netop dette fænomen, som jeg kaldte "støsugning" er lidt af en ulempe. Lad os antage, at jeg gerne vil finde nogle bestemte fotos fra en rejse. Der ligger måske flere tusinde fotos på min pc og på forskellige eksterne harddiske, som i årenes løb er blevet koblet på den (sikkerhedskopier m. v.). Nu begynder jeg så at søge efter mine rejsebilleder, og blader igennem Picasas mange albums, som jo iørvigt er vældig systematiske og overskuelige, men jeg løber her ind i hundredevis af billeder, tegninger, fotos, firmalogoer og alt muligt andet, som jeg har været i nærheden af tidligere. Er der en funktion, hvor jeg så at sige kan indsnævre feltet, så Picasa kun finder rejsebillederne, eller kun personfotos etc. Eller er det et nødvendigt onde, at man også får hundredevis af stmper vraggods fra internettet med ind i sit billedbehandlingsprogram, såsom banklogoer m. v. ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-10 16:52

Ja-da.....

Bare du har et begreb om navnene (eller noget af det) på filerne.....

Har du f.eks. en der hedder "åse" - søger du blot på åse - så finder den kun dem.....

Men men men....

Det kræver jo så også at du har ladet den "støvsuge" - ellers vil den kun lede mellem de biblioteker der ER støvsuget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-10 16:56

PS...

For hvert bogstav du taster i søgefeltet, begynder den at indskrænke.....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 07-06-10 17:12

Picasa kender jeg kun fra andres computere, jeg bruger selv andre programmer til billed behandling, i XnView som jeg lige har åben i øjeblikket kan jeg klikke på Filer og på Åben og så bladre mig frem til mappen med de billeder jeg vil åbne, har du ikke en knap eller kan åbne fra Filer ligesom jeg kan?
Jeg bruger aldrig et program når jeg lægger billeder ind på computeren, i mappen Billeder opretter jeg en ny mappe og kalder den for eksempel Sommer ferie 2010 og så sætter jeg mit digital kamera til computeren og kopierer ferie billederne over i den mappe, måske lidt besværlig men jeg har altid 100% styr på hvor mine billeder er.
Billed programmet bruger jeg kun til at redigere billeder, klippe og klistre, gøre billeder lidt mørkere eller måske lysere eller skære noget unødvendigt fra hvis det oprindelige ikke er helt perfekt, jeg kan også se det færdige resultat med billed programmet men jeg bruger den indbyggede billed visning program: Windows Billed og fax visning på computeren som standard til billed visning.
XnView kan indstilles til hvilke mapper den skal se efter billeder i, kan din Picasa ikke det?

Kommentar
Fra : lillemis1

Dato : 19-06-10 22:00

Nu er der så mange der har skrevet til dig om Picasa. Selvfølgelig støvsuger den kun hvos den er bedt om det, Picasa kan være et glimrende værktøj. Men dit spørgsmål går vist også udpå, at den cd du har sendt, har kopieret alle de fotos du har liggende, du har nok kopieret hele indholdet. Når jeg skal sende fotos, via mail, hvad enten det er vedhæftet mail, på foto cd eller dvd. laver jeg en mappe med de fotos jeg skal sende, så ved jeg præcis hvilke modtageren får. Jeghar haft Picasa 3 og har slettet det. Jeg har Photoshop og In design, så jeg har ikke brug for Picasa. Jeg sender altid billeder sm jpeg og PDF filer, så kan de fleste åbne dem, og jeg sender ikke Picasa med. Jeg modtager af og til Picasa sendt med fra andre, men jeg har ikke brug for picasa, da jeg selv har fint styr på mapper, etc. Håber du kan bruge svaret.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 27-06-10 14:26

Tak for svaret o.v.n.. Du overvandt mi forståelseskløft, så jeg nu bedre fatter, hvad billedbehandlingsprogrammerne kan - og ikke kan. Også tak til lillemis og refi og andre, som også skrev gode svar. Tak allesammen, nu går det lidt lettere fra hånden allerede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-10 22:43

Selv tak - godt du kom igang med billedbehandling