/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
disk repair
Fra : maxikurt
Vist : 845 gange
100 point
Dato : 03-06-10 23:11

en der kender et gratis program der kan bootes på som kan rep hardisk da jeg har en bærebar hvor jeg ikke kan komme i kontakt med harddisken

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-10 23:23

Der er flere muligheder, jeg vil anbefale en jeg kender nemlig en Linux live cd, det er et helt styresystem som kører fra CD drevet og du kan se ind i mapperne på en Windows som ikke kan starte, du kan også formatere harddisken med Gparted som er indbygget på en Linux live cd, hvis der er filer og dokumenter som skal reddes ud før formatering, så kan du gøre det fra en Linux live cd og efter en formatering til ntfs filformatet kan du måske få kontakt, disken kan også være fysisk defekt men det vil afsløre sig mens du kører live, så kan du nemlig ikke komme ind i mapperne på harddisken, hent styresystemet gratis, den fylder en hel cd og brænd den som en ISO fil ikke pakke ud eller noget som helst andet kun brænde:
http://www.ubuntu.com/

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 04-06-10 01:36

ok har haft den startet med linux men kan ikke lige finde ind i mapperne på disken den teste den og fandt den rimeligt hurtigt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-10 10:47

Jeg har selv være udsat for, at harddisken i min bærebare, blev utilnærmelig. Den var simpelthen gået over i RAW format.
Jeg brugte programmet RECUVA til at redde mine filer.

Men prøv først forslaget fra o.v.n. med Ubuntu. Det lyder som om det kan en masse. Jeg har dog ikke prøvet dette program, men har nu downloaded det, til min reparationskasse.

Mit tilbageblik
Jeg havde på det nærmeste, opgivet at redde filerne på min harddisk, og formaterede den. Efterfølgende kørsel med RECUVA, fandt alle de filer som jeg troede, at jeg havde mistet.

Se det her: http://www.kandu.dk/Tip20722.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-10 14:37

Det er en god ide med Recuva til at redde slettede filer, men Recuva kan ikke køre sammen med Linux CDen, du skal have harddisken ud og tilslutte til en anden computer og køre Recuva fra den anden computer.
Men hvad er det egentlig du vil? jeg foreslår at du formaterer din harddisk mens den sidder i din computer, der er en billed guide på Peecee som du kan se efter hvis du vil prøve:
http://peecee.dk/upload/view/151336
den blev lavet til en anden Kandu bruger som ikke kunne installere XP på sin computer efter at have prøvet Ubuntu.
Hvis der er noget som skal reddes ud før formatering så er der også mulighed for det, du kan finde mappene under Places som er øverst, det er ikke de mapper som hedder Dokumenter - Billeder og så videre de er til en installeret Ubuntu og er tomme når du kører live cd, længere nede er din harddisk nævnt og der kan du finde din Windows og alle mapper, hvis ikke du kan det så er din harddisk måske fysisk i stykker og du bør købe en ny disk

Godkendelse af svar
Fra : maxikurt

Dato : 04-06-10 17:48

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 04-06-10 17:53

Har act det første indlæg da det var det der fik mig til at kunne starte maskinen op og komme på nettet fra den cd som det lå på men er så her til slut kommet frem til at harddisken er defekt da jeg gennem bios kan scanne drevet og den stopper hver gang ved 10% tjek af disken
jeg ville fra start af have set om det bare var start filer der var beskadiget derfor spørgsmålet om et program til disk rep
takker for svar fra alle