/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Domænekøb
Fra : sfl17
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 03-06-10 14:23

Hej alle brugere

Nogen herinde, der kender til internetjura? Tænker på, om det er lovligt at købe et domæne, som rummer et navn, andre har brugt som deres? Hvis der ikke er tale om et officielt firmanavn registreret i DK, må man vel gerne, tænker jeg - så længe det er et dk-domæne vel.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 03-06-10 14:34

Du kan få oplyst om navnet bliver brugt på dette link og hvad det evt. koster at få oprettet.
https://www.dk-hostmaster.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-10 14:43

Her kan du tjekke om domænenavnet er ledigt, og hvad det koster

http://www.netsite.dk/produkter/domaene.html

Hvis det er et meget specielt navn, som automatisk får folk til at tænke på et bestemt produkt, så ville jeg spørge ejeren af navnet, om det er tilladt at bruge det... så har du dit på det tørre, send evt. en mail, så du har bevis på at du har fået deres accept

Bare tænk på hvor meget ballade der har været med Coca cola

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-06-10 14:59

Hvis navnet er frigivet i dk må det gerne benyttes,
og hvis det ikke findes med andre lande mærker må det godt bruges med f.eks .eu, .com osv.

Det er altid klogt at opsøge tidligere ejer af navnet du kan evt. købe dig til et navn for en pris som du forhandler med tidlere ejer af navnet.
Mvh Bevi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-06-10 15:19

Det er meget brugt blandt svindlere at købe et navn tæt op af de kendte, men også almindelige mennesker kan for at drille, man skal blot være klar over at det uden videre kan fravristes selv om man har betalt.

F.eks www.mikrosoft kan man være stensikker på at Microsoft har sat sig på, simpelthen for at undgå plat, finder de oprettede domæner der kommer tæt på eget domæne prøver de først at få ejeren til at afgive det frivilligt mod en mindre sum, siger han nej har Microsoft 250 advokater til at tage sig af sagen

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 03-06-10 16:54

Netop med DK domæner skal du være opmærksom på, at du kan blive beordret til at udelvere det, såfremt det krænker 3. mands retigheder.

Nu er du ikke inde på hvilken slags navn der er tale om, men hvis det er et varemærke, eller lignende betyder det intet om det findes i DK, det kræver blot at firmaet bag, kræver det udleveret.

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 21-06-10 09:17

Tak for svaret Kortoververden.