/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
skoldkopper/ 3 dages feber
Fra : silentgirl
Vist : 2352 gange
100 point
Dato : 02-06-10 20:56

Dette er nok et spørgsmål til de erfarne med børn, men hvordan ser skoldkopper ud?
vae til lægen i mandags med datteren pga et mærkeligt udslæt på benene der lignede prikker og hun havde vabler på tungen og hænder og fødder. fik at vide det var 3 dages feber. men det udslæt er slet ikke forsvundet endnu, det breder sig nærmere, hun vrimler med dem på føderne og har nu også på den ene kind, ligner vabler der er gennemsigtige indeni. prikkerne på benene er dog næsten forsvundet, de udviklede sig aldrig til vabler, men det er alle de andre så til gengæld.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-06-10 20:58

tilbage til lægen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:14

Mine tre unger, og adskille af mine dagplejebørn, har haft skoldkopper, men ingen af dem har haft dem i munden, men det kan være et tilfælde

Der kan være stor forskel på hvor hårdt de er "angrebet" nogle har nogle ganske få vædskefyldte blærer, og andre ser ud som på dette billede

Nogle gange kan vablerne blive lidt gullige, men for det meste er det bare en klar vædske

http://www.netpatient.dk/varicella.htm

Men ens for dem alle... det klø'r!!! Man kan på apoteket købe noget at duppe på udslettene (nogle børn piver og siger det er koldt, andre nyder at få det på)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:18

Kommer lige i tanke om, at det måske slet ikke er skoldkopper, men skarlagensfeber

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skarlagensfeber.htm

Men jeg tror nu mere på skoldkopperne... det er også sæson for det om foråret... selv om vi nu er i sommermånederne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:19

Ps, når hun nu har haft dem i nogle dage, er der så kommet skorper på nogle af dem, for det er typisk for skoldkopper???

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 21:22

ok det ligner lidt og alligevel ikke, nu er hun ikke så gammel, 1 år og snart 10 mdr så måske er hun bare ikke så hårdt angrebet, men kan jo være jeg må en tur til lægen igen så, for det klør ikke. men det er vel også først når der er sår på, at det klør.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-06-10 21:25

De starter som blærer, der sprænges og så bliver de til skorper og udtørrer.

Man kan godt have dem i munden og også i halsen.

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 21:25

de kæmpe store hun har haft, de er bare tørret ind, ikke med sår men de er heller ikke tørret helt ind endnu og så har hun en masse der er på vej kan jeg se.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:26

Nej, blærerne klør også, derfor er det vigtigt at smøre noget på, så det ikke klør... ellers får hun ar

Der kan også nemt komme betændelse i, der er ikke noget så bakteriefyldte negle (uanset hvor meget neglene ser rene ud)

De første dage, er børnene sikke så "hårdt" angrebet, det kan sagtens nå at komme endnu - en ringe trøst ik??

Skoldkopper er ikke så slemt for så lille et barn, faktisk er det en fordel at hun ikke er ældre.. rigtig god bedring med hende, ... og vent bare med lægebesøget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:30

marc43.... ja det læste jeg også i mit link, jeg har bare aldrig oplevet nogle børn der havde dem der

Bortset fra det, er det et meget godt link, jeg lige fandt der, der står det hele (der var jeg heldig)

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 21:31

men måske mund, fod syge men så mener jeg hun også burde have på hånden, det har hun også haft men men kun 2 og gik hurtigt væk igen uden sår på. må til lægen igen for mener ikke man har sådan et udslæt ved 3 dages feber som jeg fik at vide det var.

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 21:38

jaa men jeg tvivler stadig om det er skoldkopper, selvom alle vablerne er der, som i skriver om, det eneste er bare at hun ikke giver udtryk for at det klør, men hun var hårdt medtaget optil, inden de kom. 3 dage med feber og sløj med influnca sympt og snue, som så forsvandt efter 3 dage. ærgeligt man ikke kan ligge billeder ind her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:40

Skoldkopper kan meget forskelligt, nogle får mange andre få, nogle igen på hele kroppen og måske kun en på hånden,

Hvis hun er MEGET dårlig ville jeg også gå til lægen, men er det kun lidt feber og sløj i almindelighed, ville jeg ikke tage dertil igen... nu kender jeg ikke mund og fodsyge, men er det noget man får medicin for, er det jo selvfølgelig godt nok at få det tjekket

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 21:41

Du kan godt lægge et billede ind her, du kan uploade billedet til www.pecee.dk og linke hertil, det vil faktisk hjælpe en del, hvis du gjorde det, det er altid nemmere at udtale sig, når man ved hvad man snakker om

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 22:26

det kan jeg sgu ikke finde ud af, og ret pudsigt, for det link du har sendt mig, på den hjemmeside er min fætter som opretter af hjemmesiden he he, nå men kigger lige og ser om jeg kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 22:29

Det var da et pudsigt sammentræf

Nu har jeg så i mellemtiden læst lidt om tredagsfeber

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=298/sprog=1/grp=2/menu=1/

Der står intet om blære, kun rødt udslet, så jeg tror altså lægen har taget fejl... men under alle omstændigheder, kan ingen af de diagnoser behandles medicinsk, men skoldkopperne kan duppes - hvis det klør

Ja prøv lige med det billede igen, eller fortæl hvor det går galt

Du finder siden - trykker på - uploade, find billedet og åben det, så skulle det gerne lykkedes

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 22:52

der står ikke noget som helst sted om at oploade. når jeg trykker på et af deres link f.eks skriver den jeg skal skrive brugernavn og kode. men der er intet sted hvor der står hvor man kan oprette sig. må spørge min fætter privat, kan jo se han er opretter ja jeg kommer også frem til at lægen har taget fejl for har ægså læst om 3 dages feber og det passer ikke til min datter. Men grunden til jeg egentlig gerne ville have en precis diagnose er fordi vuggestuen jo skal have det at vide pga smittefaren, de sætter altid en seddel op hvis der f.eks er 3 dages feber, lus m.m

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 23:00

Ups undskyld, det er mig der skriver forkert, - du skal først gennemse (finde billedet) og så uploade

http://peecee.dk/

Jeg kan godt forstå det med vuggestuen, for ellers ville jeg sige at det var ligegyldigt, begge sygdomme er virus og ikke særlig slemme, men skoldkopper kan tage noget længere tid at komme over (og begge sygdomme har ingen behandling)

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 02-06-10 23:03

men jeg er nød til at smutte i seng nu, har en meget morgenfrisk datter der siger mad mad kl 5-6 stk og er alene med hende. men vender tilbage imorgen aften.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 23:07

Du kan jo godt risikerer at hun ikke er så morgenfrisk endda

Hvis det er skoldkopper, kan det være du slet ikke kan genkende hende i morgen hun ligner en rødspætte

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-10 23:28

Det er ikke skoldkopper, det er en infektion som skyldes en virus og den går over af sig selv. Mine børnebørn har haft den. Lægen kalder den 3 dages feber eller 5 dages feber. Og den kan tage fra 3 dage til 8 dage. Nogle har det nemt og andre er hårdt angrebet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 23:32

Citat
Det er ikke skoldkopper, det er en infektion som skyldes en virus og den går over af sig selv

Ha ha, det er både skoldkopper og 3 dages feber da også...

Citat
Lægen kalder den 3 dages feber eller 5 dages feber

Sådan en god skraldespand, til når lægerne ikke ved hvad børnene fejler

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-06-10 09:51

Skoldkopper er meget mere alvorlig, min ældste var hundesyg af dem og havde blærer og sår i over 4 uger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-10 10:24

Jeg vil nu ikke sige skoldkopper er en alvorlig sygdom... men der er stor forskel på hvordan børn har det imens det står på

Min den yngste var hårdt angrebet, specielt hvor bleen sad, der gik hul på alle blærerne, og jeg skulle passe meget på når jeg vaskede ham, jeg måtte bruge en føntørrer inden han fik bleen på igen... og han var overhovedet ikke mærket af det, hvorimod den ældste var noget så pivet, og hun havde næsten ingen skoldkopper.... der er jeg sikker på, at alderen spiller ind... vi har nogle venner, hvor manden fik skoldkopper som voksen, han var så dårlig, at han fik sovemedicin imens

Gad vide hvordan det går med Silentgirl's rødspætte idag

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 03-06-10 13:50

Hej Alle.

For en gang skyld en fin debat uden en masse "vrøvlehoveder".

Og "silentgirl", du lyder lidt som min kone, da det ser ud til at du undlader at styrte til lægen
eller på skadestuen, som mange andre gør, hvis fx. deres barn bøvser en gang for meget.

Som et eksempel kan jeg nævne:

Da vores yngste søn faldt af cyklen og havde ondt i flere dage, inde "moren" gav ham lov til
at gå til lægen, hvor han så vendte hjem med - den brækkede arm - i gips.

Ja jeg skal så lige tilføje at det er ca. 30 år siden, samt at jeg var på arbejdsrejse i udlandet,
uden at blive informeret om uheldet, før han havde fået gips på.

Jeg håber på snarlig god bedring med datteren.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 03-06-10 19:57

Hej alle sammen, ja jeg er ialtfald helt sikker på det ikke er skoldkopper nu. for hun havde fået udslæt i ansigtet igår og de er væk idag, og sådan er det jo ikke med skoldkopper, så jeg stoler på det er virus med 3 eller 5 dages feber som det kaldes, for en rødspætte er hun ialtfald ikke.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-10 20:31

Din datter har "opfundet" en ny sygdom... tre/fem dages feber giver ikke blærer, men udslæt, og skoldkopper forsvinder ikke så hurtigt som du også selv skriver

Det er næsten ærgeligt at det ikke er skoldkopper, det er bedst at få dem overstået i så ung en alder som muligt

Fortsat god bedring

Godkendelse af svar
Fra : silentgirl

Dato : 04-06-10 09:01

du er kommet med nogle gode råd.