/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
buet krydsfinér
Fra : ejay1982
Vist : 3673 gange
100 point
Dato : 02-06-10 16:53

Hvordan finder jeg noget om vandfast buet krydsfiner... det er til et tag...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-10 17:08

Som hovedregel buer man krydsfiner til møbler ved at presse finerlagene i facon med varme før limen er hærdet. en krydsfinerplade kan sagtens stå og slå sig vindskæv ved forkert opbevaring, men du kan stort set glemme alt om at give det DIN facon - sorry!
mvh
pbp

Men kom med flere detaljer, det kunne jo være det kvikke kandu-panel kan finde på andre løsninger

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 02-06-10 17:08

det laver man selv

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-06-10 17:32

http://www.krydsfiner.dk/bjelig_krydsfinr.6

Eller som rotw siger, gør det selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-10 17:33

Og så lige.............
Der findes ikke vandfast krydsfinér, men kun vandfast limet finér.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-06-10 17:39

Brug noget af dette:
http://www.krydsfiner.dk/vandfast_og_brandhmmende_mdf.6
Sav riller 3/4 igennem til det kan bøjes tilstrækkeligt.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 02-06-10 18:43

Jeg har større problemer med at lave noget der er lige

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-06-10 21:05

du kan eventuelt finde noget 4 mm birketræsfiner med tværgående retning dog skal det være WBA limet, det findes men hvor husker jeg ikke, prøv på Krydsfinerhandelen, det lå på Hvidsværmervej i Rødovre samt en adresse på Nørrebro.

Du kan så opbygge det med 2 eller 3 lag limet med skumlim påført med spartel.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-06-10 21:10

Hej !
Du spørger:
Citat
Hvordan finder jeg noget om vandfast buet krydsfiner... det er til et tag...

.................. første indskydelse: PRØV GOOGLE !!!
Ellers må jeg sige, du må definere dit spørgsmål lidt mere, evt. kan du uddybe det med lidt billeder - på dine nuværende oplysninger er det MEGET svært, næsten umuligt at give dig et godt råd .....
Krydsfinér er noget limet, meget tyndt materiale, som du gør både svagere og mindre holdbart ved at bøje, du kan bøje træ, ved en tilpas opvarmning og fugtighedskonsistens - så kan du langsomt bringe det i den ønskede position og lade det tørre og køle af (ligesom man laver ski) -
finér holder næppe til dit projekt, men prøv at precisere hvad du vil lave.......
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-06-10 16:25

hvis det er til en carport eller lignende. skal du bare lave spærene som buer. herefter skruer du en krydsfinerplade på spærene, og så kommer buen helt af sig selv.
tømreren

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-06-10 19:03

for ikke at få de store spændinger i en tvungen finerplade, kan du anvende høvlet og pjøjet brædder og bagefter lægge Zink/pap eller andet på taget, forudsat at buen er ensidet.

per

Godkendelse af svar
Fra : ejay1982

Dato : 05-06-10 12:08

Tak for svaret rotw.