/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejlighedsoverdragelse
Fra : m_johansson
Vist : 936 gange
100 point
Dato : 02-06-10 13:57

Hej

Min kæreste har solgt sin lejlighed og køber fik nøglerne i går. Lejligheden er købt som med formål til udlejning og derfor har han ikke haft fortrydelsesret. (Såvidt jeg har forstået).

Her i dag ringer mægleren at underboen i dag har ringet og sagt at der kommer vand ned i hans lejlighed når vaskemaskinen kører i vores gamle lejlighed.

Det er ikke et problem vi tidligere har hørt om. Vi brugte vaskemaskinen dagen før vi flyttede ud og underboen har aldrig klaget til os. Der har heller aldrig været vand på vores gulv når den har kørt.

Nu er spørgsmålet. Er det vores problem? Vi har god tro hele vejen igennem og er overrasket over problemet. Men hvem skal udbedre? Vil det være købers ejerskifteforsikring?

Håber på lidt hjælp

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 02-06-10 14:11

"Her i dag ringer mægleren at underboen i dag har ringet og sagt at der kommer vand ned i hans lejlighed når vaskemaskinen kører i vores gamle lejlighed. "

Hvad f..... har en mægler med det at gøre?

Det er fuldstandig med hvilket formål en køber har købt lejligheden.

Det kommer helt an på hvad årsagen er til at der kommer vand hos underboen. har den nye lejer tilslæuttet vaskemaskinen forkert, er det selvfølgelig ikke dit problem. Har det noget med den faste installation at gøre, er det din fejl og skal udbedre fejen.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : m_johansson

Dato : 02-06-10 14:16

Køber har kontaktet ejendomsmægleren som har kontaktet os.

Det er en gammel maskine, men den har kørt 3-4 år nu uden problemer. Vi har absolut intet hørt omkring problemer.

Men vi skal selvfølgelig have undersøgt problemet. Men hvis det er et hul i slangen til afløbet eller maskinen der spilder vand, så er det mit problem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-06-10 15:00

Er det et vandrør eller kloak der er utæt har du vel en ejerskifteforsikring....

Er det maskinen er det den nye ejers EGET problem - han er vel også forsikret....

Det kan ALDRIG blive DIT ansvar (udover forsikringsmæssigt)

Citat
Men hvis det er et hul i slangen til afløbet eller maskinen der spilder vand, så er det mit problem?

NEJ NEJ NEJ - om så maskinen er eksploderet

Det er NY ejers problem hvis han har købt en maskine der KUN holdt 1 dag

Kommentar
Fra : m_johansson

Dato : 02-06-10 15:09

Vi har ingen ejerskifte forsikring, så det er selvfølgelig noget lort, men mægler har intet nævnt udover at normalt laver man ikke tilstandsrapporter og energimærkning i ejerlejligheder.

Jeg har en normal indboforsikring.

Kommentar
Fra : m_johansson

Dato : 02-06-10 15:09

Men rørskader dækkes vel af ejerforeningens bygningsforsikring?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-10 15:29

Citat
Men rørskader dækkes vel af ejerforeningens bygningsforsikring?

Nemlig....

Ejerens PRIVATE ansvar stopper ved væggen....

Citat
normalt laver man ikke tilstandsrapporter og energimærkning i ejerlejligheder.

Energimærkning er LOVBEFALET - selvom nogen ejerforeninger springer over indtil nogen forlanger det. Gerne i forbindelse med salg/køb ...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-06-10 16:39

hvis vaskemaskinen fungerede fejlfrit på overtagelsestidspunktet, er det købers eget problem. du skal bare levere vaskemaskinen i funktionsdygtig stand ved overtagelsen. hvis den så går i stykker dagen efter, er det bare ærgerligt. det kan aldrig blive dit problem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-06-10 10:22

Jeg mener nu nok, at det er jeres problem et stykke henad vejen. Hvis maskinen allerede ved førstegangs brug af den nye ejer giver problemer, så er han i sin gode ret til at hævde, at den havde en fejl ved overtagelsen. Han kontakter selvfølgelig mægleren, som jo har stået inde for det produkt, han har været med til at sælge.
Lad os antage at man køber en vaskemaskine i den blå avis, tager den med hjem og monterer den, og det så viser sig at den ikke virker, så ville vi vel alle henvende os til sælger og klage. Og uanset om sælger så påstår at den virkede fint før, så har køber retten på sin side.

Da jeg for år tilbage selv købte hus, gik opvaskemaskinen sig en tur ved første opvask.
Vi fik ny opvaskemaskine betalt af sælger, da der i købsaftalen stod at opvaskemaskine indgik i handlen. Vi havde dog ingen skader.

Mht den skade, der er forvoldt hos jer, så er der ingen vej udenom. I skal kontakte forsikringsselskaberne og høre, hvad de dækker. Det er der ingen af os, der kan svare på uden at vide præcist hvad der står i policerne. Mit gæt er dog at købers ejerskifteforsikring vil dække.

Godkendelse af svar
Fra : m_johansson

Dato : 09-06-10 15:41

Tak for svaret refi.