/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Synsfri kobling
Fra : Thyregod8
Vist : 3203 gange
100 point
Dato : 02-06-10 10:12

Jeg overvejer at købe en Camp let GLX, 1986. Imidlertid ved jeg ikke om den har synsfri kobling eller ikke, dvs skal jeg til syn for at overtage vognen med dertil forbundne udgifter. Er der nogen der kender til dette?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 10:36

Reglerne for camplet og campingvogne må være ens

Citat
Det kommer lidt an på, hvad du mener med spørgsmålet. En campingvogn skal til syn, hver gang den bliver solgt, når vognen er mere end 4 år gammel. Skifter den ejer, skal den til syn. Hvis du køber eller sælger en campingvogn skal den altså til syn. Hvis dit spørgsmål går på, om en campingvogn skal til periodisk syn, ligesom biler, er svaret nej. I den tid, hvor man ejer den, skal den altså ikke til "kontrolsyn", det obligatoriske periodiske syn. Håber det var svar nok.

http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=13637&AreaGuid=2285

Du kan også selv gå ind på www.dcu.dk og oppe til højre - mellem campister - dennæst ude til højre er der - søg - skriv synsfri kobling, så kommer der sikkert en masse at læse, men du kan ikke selv oprette spørgsmål når du ikke er medlem - endnu

Velkommen til campinglivet - du bliver bidt af det

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-06-10 10:50

Vognen har en totalvægt på 300 kg. Det er altså i samme kategori som alm. anhænger, som ikke skal synes. Men jeg ved ikke om der er påløbsbremse, så den derved skal synes. Camp let GLX, 1986 Jeg søger svar på om der er særlige regler for den slags vogne til camping og skal vognen synes i alle fald, hvis den er mere end et hvis antal år gammel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 11:20

Så må du jo spørge forhandler om der er påløbsbremse på

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-10 11:42

Den synsfri kobling skal gælde for din bil, altså der skal være påtegnet registreringsattesten, at der er synsfri sammenkobling.

Så må du koble ethvert godkendt påhængskøretøj efter bilen, så længe det overholder reglerne for maks. vægt og længde.

Det eneste du skal koncentrere dig om med camp-let'en, det er at såfremt det er mere end et år siden den sidst er synet, så skal den synes ved ejerskifte, altså når du køber den....og det koster udover evt, reparationer , evt. lovlige dæk o.s.v., et synsgebyr på 425 kroner

På gamle camplet skal du især være obs på hjullejerne...det er som regel sjovere, at se andres trailere og campletter stå i vejsiden med et afknækket hjul, end ens egen

Påløbsbremse er der i reglen ikke på påhængskøretøjer under 500 kg total, såvidt jeg lige erindrer...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-10 12:06

Der er ikke påløbsbremse på anhængere under 500 Kg total.
En Camp-let er en alm. anhænger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-06-10 16:42

det er mange år siden, at der blev indført synsfri sammenkobling, og i dag er alle koblingsanordninger synsfri. og hvis din bil er lige så ny eller nyere end campletten, er der ingen problemer.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-06-10 10:40

Tak for svaret dova. Jeg har også fået noget af det bekræftet fra enden side. Det var det jeg havde brug for at få at vide.