/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Støjsvag køler
Fra : EA_HS
Vist : 1414 gange
200 point
Dato : 01-06-10 20:47

Jeg leder efter en støjsvag CPU køler, til min stationære PC
CPU er en AMD Athlon 64 X25200+ (Brisbane)
Socket AM2 (940)

ifølge fakturaen er der monteret en (Socket AM2) Aarwolf MY-0038
som skulle være støjsvag,

jeg synes den støjer unødvendig meget,..
især sammenlignet med min ca. 4 år gl. HP 1408, som nærmest kan kaldes lydløs,

er der nogen som har erfaring med hvilken CPU køler, der er støjsvag
eller om der kan gøres noget for at dæmpe støjen,

udvalget er jo nærmest uoverskueligt, også af de såkaldte ’støjsvage’

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 01-06-10 22:48

Du må da kunne finde en "propel" fra en køler til en gammel Fiat Abarth .

Ellers kan man vel placere noget tyndt flamingo inde bag "bredsiderne" i maskinen. Det vil måske dæmpe støj og evt. småsvingninger i sjassiet . Og hjælper det, sparer du penge, så du hurtigere kan få nok likvide midler til en Stilo
Mkh Chris

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-06-10 00:40

Du kan finde inspiration her:
http://www.silentpcreview.com/Recommended_Heatsinks

Dit problem er dog nok ikke så meget køleren, men mere den blæser, der sidder på den.
Støjkilderne i en PC er typisk blæserne, strømforsyningen og harddiske.

Hvis du har mod på at skifte blæseren selv, så har jeg gode erfaringer med Scythe, både blæsere og kølere.
En køler: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=scythe&sp=all&pid=636600
en blæser: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=scythe&sp=all&pid=517707 (husk at købe den rigtige størrelse)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-10 09:14

Flaminco vil ved brand udvikle giftige dampe.............................

En lille køleoverflade og lille blæser = høj blæserhastighed = støj

Tilstoppet køleflade = høj blæserhastighed

Dårlig luftflow gennem computeren = høj blæserhastighed

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-06-10 20:11

Gå ind på www.edbpriser.dk - under CPU køler.

Søg efter køler - og specificer selv hvor mange dB den må larme og hvilken socket du har.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-10 11:16

Citat
Gå ind på www.edbpriser.dk - under CPU køler.

Søg efter køler - og specificer selv hvor mange dB den må larme og hvilken socket du har.

Ja,. det er da rigtig, at jeg kan søge i edbpriser.dk
jeg kan fx også søge i google, pricerunner, kelkoo, osv
problemet er at der er tusindvis at vælge imellem,..
også af typen der passer til mit bundkort /socket,
det ville tage flere dage, eller uger at komme igennem,

nogle er med keramiske lejer, som jeg ville tro var bedre end kuglelejer,
men jeg ved det ikke bestemt,.. det er derfor jeg spørger ’videnskaben’

er der virkelig ikke nogen der har udskiftet køleren til en lydsvag type,
og /eller har erfaring med hvilke kølere / blæsere der larmer mindst,

den køler ’Paulus1’ anbefaler her :
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=scythe&sp=all&pid=636600
den koster 247 kr. + porto, og ’larmer’ 24,4 db

når jeg søger lidt videre på siden finder jeg hurtigt denne :
http://www.getmore.dk/specifikationer-scythe-katana-3-scktn-3000/cpu-k%c3%b8ler/scktn-3000_112314_ps.html
den koster til sammenligning kun 183 kr. incl. Porto,.. og så ’larmer’ den kun 7.2 db
…………
og en anden her :
http://www.getmore.dk/køb-cooler-master-hyper-101-rr-h101-30pk-ru-billig/cpu-køler/rr-h101-30pk-ru_112314_p.html
til 141 kr. incl. Porto, som ’larmer’ 13 db
…………..
fælles for de 3 kølere er at de har en helt anden udformning,
det er ikke nemt at se hvordan de er fastgjort,

den køler der er monteret i øjeblikket ligner meget den der vises her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=386799
altså hvor blæseren sidder forsænket ned i et hul i køleribberne,

kan jeg nøjes med at udskifte blæseren med en lydsvag type,
så er jeg sikker på at der ikke skal ændres på fastgørelsen til bundkortet,

men det er måske ikke ’smart’ eller ’in’ at køre lydsvag PC. ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-06-10 20:48

Der er nok ikke mange personer der har prøvet mange forskellige kølere.

Jeg ville købe en 120 mm fan - som har ry for at være de mest støjsvage - derudover ville jeg måske indsætte en modstand i serie for at mindske omdrejningshastigheden for blæseren. Det har jeg gjort men min egen CPU blæser - som nu faktisk ikke kan høres.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-10 22:54

Det lyder interessant,... "at mindske omdrejningshastigheden for blæseren"
kan du beskrive hvordan man gør,..

kan men evt. købe noget færdiglavet,
eller fx noget automatik der regulerer hastigheden efter behov, ?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 04-06-10 01:23

min Zalman CNPS9700 er ret lydløs, specielt ved de lavere hastigheder, og så følger der en regulator med, så man kan skrue op og ned som man vil. Jeg har et kabinet med et godt airflow, så jeg har ingen problemer med at køre med lav hastighed.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-10 19:57

CPU-kølerens omdrejningshastighed kan ned-reguleres ved at indætte en passende modstand. Jeg var heldig at have en kasse med forskellige modstande - men jeg fandt en på 60 ohm - som gav en passende reduktion i omdrejningshastigheden.

Det er nok bedst hvis man kan få fat i en drejemodstand fra 0-200 ohm eller lign. - så kan man selv bestemme hvor meget reduktion der er passende. Den indsættes ved at klippe en af de to ledninger til CPU-køleren over, og indsætte modstanden ind i mellem de to klippede ender.

Min CPU-køler er en Intel-køler som fulgte med men CPU da jeg fik den - og den er lydløs nu - og kører med ca. ½ omdrejningshastighed. CPU-en bliver aldrig over 45 grader - selv ved fuld belastning af E7200 processoren.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-10 00:10

Tak for svaret Thomas_Mygind.