/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Tilladelse til underjordisk skydebane
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 3823 gange
100 point
Dato : 01-06-10 15:26

Er der nogen der kender reglerne for anlæggelse af underjordisk skydebane ? Må den gå under skel og ind under nabojord, forudsat naboen er indforstået evt. ud under offentlig vej ? Og i hvilken min. dybde ?

De bedste hilsner
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-06-10 15:31

Du har en skrue løs.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-10 16:17

Du kan jo bare gøre som ham barneforføreren Fritzl nede i Tyskland, han anlagde en kæmpe kælder nede under huset/haven uden at naboerne eller konen undrede sig.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-06-10 16:39

Det er vel den kommunale tekniske forvirring der skal svare på spørgsmålet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 17:45

Du skal også søge hos politiet, og også noget miljø et eller andet

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-06-10 18:11

PET vil sikkert lege med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 18:19

Nej nej, der tager du fejl, PET har ikke tid til den slags, de lægger "puslespil" det siger de i hvert tilfælde selv

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-06-10 18:21
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-06-10 18:23

Hvis du sørger for at skyde lodret nedad, så er der ingen problemer med en underjordisk skydebane. Hvis du vil bruge de helt store skyts skal du dog have tiladelse fra den Kinesiske ambasade.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-06-10 20:48

Hej Øjenvidne4
Læs lidt om fremgangsmåden i dette link.

www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=11320

Held og lykke med projektet.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-10 00:55

Citat: Det kan også være tilladt at skyde på privat område, men så skal grunden nok være større end et almindeligt parcelhus. Den mest udbredte form for lovlig skydning på privat grund er jagt eller indskydning af jagtvåben.

En skydebane er et sted, hvor der bliver skudt mere end 5 gange om året. En sådan skydebane skal godkendes, og det fører som bekendt en del bryderier med sig". Citat slut.

Enhver ordentlig jagtforretning har efterhånden en underjordisk skydebane til indskydning. Typisk baner på 25 eller 50 meter. Her er der selvsagt tale om private skydebaner - omend i forbindelse med erhvervsmæssigt virke. Men når en næringsdrivende kan opnå tilladelse - efter godkendelse af politiet - så kan du også opnå tilladelsen. Ingen tvivl om det.

Hvis din nabo giver sit samtykke til at banen går ind på hans grund, er det i orden. Men få lige tilladelsen skriftligt.

Du får aldrig lov til at bygge en bane under offentlig vej.

Mindste diameter på cementrøret bør være 100 cm - for at undgå skader på rørene ved usikker skydning med ikke-indskudte våben. Før røret bør du bygge et kammer på 2 m3 - hvor du monterer en skranke til indskydningsbænk etc.

Der skal også være udsugning, men det kan næppe volde de store problemer. Halle halvpris har udmærkede ventilatorer. En i begyndelsen af røret - og en halvvejs nede i røret.

Vores underjordiske bane er 15 meter lang - nok lige i underkanten til riffelskydning, og hvis du orker det bør den være mindst 25 meter. Vi kan altså gå oprejst, idet der er tale om et lokale med en højde på 2,30 meter.

Lyset til skiven skal sidde cirka 1 meter før skiven - og skal være anbragt således, at man ikke kan ramme lamperne under skudafgivningen. Det gør man lettest ved at bygge en firkantet afslutning på røret.

Endelig skal du have fat i et robust kabelværk til at hive skiven frem og tilbage. Der bør ikke være længere mellem remskiverne end 2 meter for at stabilisere wiren. Og husk så en wirestrammer i en kraftik trækfjeder, så du ikke skal kravle frem og tilbage i røret.

Der er skrevet en del om et rørs påvirkning af kuglebanen - pga. turbulens, men det har jeg ikke bemærket.

Det kunne være lækkert med sin helt egen underjordiske bane - men det bliver ikke helt billigt - med mindre man selv kan støbe og kender en entreprenør med en gummiged.

Man får jo helt lyst til at prøve. Lav en tegning og smut hen til sheriffen med den.

En ting er sikker. Det er slut med mosegrise og muldvarpe på matriklen.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-06-10 06:39

Kære Tonganeser.

Hvor er det befriende at have kontakt med fornuftige og indsigtsfulde mennesker - mange tak for en formidabel udredning på mit spørgsmål.

Var på pürsch i aftes, iøvrigt uden at løsne et skud, med en god ven som kunne berette, at vor ven bb1 har iværksat et større entreprenør-arbejde næsten lige uden for sit hus og lokale beboere siger, at han er i færd med at bygge en skydebane udelukkende til eget brug, for så er han fri for at blive til grin på én af de store skydebaner når han nu blot skal have indskudt sin riffel Udover at være 250 m lang, er den så avanceret, at den skal følge en rundkørsel som kommunen vil lave i området nu da der alligevel er gravet op ! Egentlig meget fornuftigt ! Den bondesnu bb1 har så også på denne måde fået dækket en stor del af sine omkostninger - joh, han er unique denne hædersmand
Spændende bliver det nu, om den runde form på banen overhovedet har nogen indvirkning på dilettantens skydning - jeg tvivler !!
Efter sigende skal han til rejsegildet have bestilt sang m.m. hos Sandhedsvidnet, som har lovet at digte et par kvad og evt. selv fremføre dem, mod en klækkelig betaling, forståes !

Mon ikke vi bliver inviteret med, som de gode venner vi nu er ??

De bedste morgenhilsner med ønsket for en god dag til alle
Øjenvidnet4°

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-10 09:05

Nååååååååååååååååååååååååååååååhhhhhh - således. En rævebane mit geschwung, hvor rundkørslen skal gøre det ud for en sidevind. De 250 meter er jo den afstand han plejer at skyde ræve på.
Naturligvis får vi en invitation. Gode venner glemmer ikke hinanden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-06-10 09:29

Hej Øjenvidne4.
Jeg er faktisk ked af at læse, at de oplysninger du søgte vedr. skydebane, ikke er til eget brug, men udelukkende til at nedgøre anden person med.

Hvis og såfremt bb1 ønsker at etablere en skydebane i privat regi, skulle vi så ikke ønske ham held og lykke med projektet, istedet for at nedgøre ham.?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-06-10 11:35

Hej Heidi-Ho.

Tak for dit indlæg.
Nu har jeg jo ikke for vane at nedgøre nogen, men i dette tilfælde ville skæbnen, at jeg havde skrevet mit indlæg før jeg var på jagt i aftes, så det var aldeles utilsigtet !

Jeg er, om nogen, tilhænger af det frie initiativ og virkelyst, så ideen bb1 har fostret er bestemt god;
eneste anke mod projektet er, at han nasser på sin hjemkommune, således andre af dens indbyggere er tvunget til at putte skillinger i hans ideer
Så for at være lidt imødekommende, synes jeg også vi skal udtrykke vor sympati og ønske held og lykke - vil du evt. være tovholder for en indsamling til en present til receptionen som vi nok bliver indbudt til - personligt vil jeg blive meget skuffet hvis vi ikke bliver indbudt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-06-10 17:12

Citat
vil du evt. være tovholder for en indsamling til en present til receptionen som vi nok bliver indbudt til -
Her må jeg sige, NEJ TAK.!
Jeg deltager ikke i indsamlinger - ligesom jeg heller ikke giver mønt til indsamlinger.
Arh...okay, jeg har engang givet et bidrag til en indsamling - det var da der blev samlet ind til vores lokale svømmehal - jeg gav en spand vand.

Citat
personligt vil jeg blive meget skuffet hvis vi ikke bliver indbudt
Jeg bliver indbudt. Menæh, jeg deltager aldrig i receptioner.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-10 17:42

Visse Vasse HH. I forbindelse med receptioner får man lækker mad og våde varer så hatten passer. Og så er det gratis. Og man kan være heldig at score en beruset blondine - i kopirummet.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-06-10 18:44

Fri mig for receptioner...Og forresten tror jeg heller ikke på, der kommer blondiner til Ballegaards reception...Ballegaard har ikke blondinetække..

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-06-10 18:55

- apropos blondiner

Hvad er ligheden mellem en blondine og en hund?
De leger begge bedst med en kæp i munden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-06-10 19:34

Du er rimeligt godt opdateret.

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-06-10 08:07

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-06-10 10:35

Jamen selv tak - for POINGENE.