/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Talvisota = film/ history
Fra : DISKEN_revised
Vist : 967 gange
52 point
Dato : 01-06-10 00:09

Mangler LIDT baggrunds viden om Finlands
tilhør´s forhold under 2`WW
Kæmpede de KUN mod kommunismen
eller var de også på hr: hitler´s side = MOD kommunismen/ ikke Jøderne
Syntes ikke der findes ret meget læsbart om den? krig.
Og hvorfor skulle rusland indvadere Finland......

Mange spørgs,mål, og sikker lige så lidt svar...

http://www.google.dk/#num=50&hl=da&q=+winter+war+movie&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=a7b234056f49c610

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 01-06-10 00:11

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 01-06-10 00:12
Accepteret svar
Fra : Majormajor

Modtaget 52 point
Dato : 01-06-10 01:18

Der er godt nok ikke meget at finde om det emne. Så det ser ud til at finnerne stod alene og havde rigeligt at se til mod "russerne" uden megen støtte fra nogen . Og russerne ville åbenbart have nemmere adgang til Østersøen + plads til en ny flådebase på erobret finsk område .

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-06-10 07:04

Måske et emne, der har så lidt nutidig interesse (udenfor Finland) at der ikke er det store på nettet?

Her er dog lidt
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_Finland_during_World_War_II

der viser, at de stakkels finner havde tre krige under WW2

og http://www.denstoredanske.dk/Rejser%2c_geografi_og_historie/Finland/Finland_efter_1917/Vinterkrigen

På bibliotek.dk, hvis den ikke findes på dit lokale bibliotek, kan du bestille denne bog om vinterkrigen

http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/vinterkrig.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-10 11:30

Sovjet brugte ikke mange ressurcer på Finland, selv om landet var "pain in the ass", også under den kolde krig, og også selv om landet ikke tilsluttede sig NATO.

Faktisk havde Sovjet planer om at invadere Finland samtidig med "befrielsen" af Tjekoslovakiet i 1968, men planerne blev droppet i sidste øjeblik, godt det samme da det ellers kunne have fremprovokeret en krig.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 01-06-10 13:08

- Jeg glemte at lægge de samme links ind, som Vagn har gjort. Det var jo der, jeg ikke fandt så mange oplysninger også .

Hilsen Kirstine

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 20:48

Citat
Sovjet brugte ikke mange ressurcer på Finland, selv om landet var "pain in the ass", også under den kolde krig, og også selv om landet ikke tilsluttede sig NATO.

Skriver jeg heller IKkkkkk
Citat
Måske et emne, der har så lidt nutidig interesse (udenfor Finland) at der ikke er det store på nettet?

Upsssss
nu skal man til at NÆRLÆSE

Citat
Der er godt nok ikke meget at finde om det emne. Så det ser ud til at finnerne stod alene og havde rigeligt at se til mod "russerne" uden megen støtte fra nogen

ALTSÅ:

For mig? har den gamle (traver) altid været, at dr HOLDT med hr hitler,
netop på grund af Russer krigen.
Hvor Finland også troede på at Sverige (Neutralt) ville blande sig/ hjælpe

MEN, har hitlers tropper været i Finland og kæmpet side om side_ mod ruski´erne

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 20:51

Citat
MEN, har hitlers tropper været i Finland og kæmpet side om side_ mod ruski´erne

Eller bliver JEG bare NARRET af samme hjelm-type

US bruger dem også_ MEN

Godkendelse af svar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 07-06-10 05:22

Tak for svaret Majormajor.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 10-06-10 00:05

Selv tak, og det var jo ikke så meget, jeg kunne bidrage med, for der var jo ikke så meget at finde om emnet, som man kunne bidrage med .

Hilsen Kirstine