/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
hvilken vild plante er dette ?
Fra : smuller54
Vist : 843 gange
100 point
Dato : 31-05-10 19:27

Hej er der nogen der kender denne plante:

http://peecee.dk/upload/view/248562

og er der et sted hvor man på nettet kan lede på billeder og ikke skal igennem et alfabetisk register, hvis man finder andre planter som man vil finde navnet på ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:38

Nej jeg kender den ikke, dvs jeg har selv mødt de der blade/stængler der vikler sig ind i mine stauder i år, jeg har så hevet "ledningen" over og ikke set blomsten

Men jeg synes godt den kan minde om en klematis, de findes i mange varianter, man hva dælen den laver to steder i min have fatter jeg ikke, for jeg har ikke klematis i haven

Jeg tænkte også på kaprifolie,men det passer slet ikke til blomsten

Følger lige med i tråden, måske vi kan få opklaret mysteriet

http://www.google.dk/images?q=klematis&um=1&hl=da&tbs=isch:1&sa=N&start=84&ndsp=21

http://www.google.dk/images?q=kaprifolie&hl=da&gbv=2&tbs=isch:1&sa=N&start=21&ndsp=21

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:39

Du kan altid søge på billeder på google, men ellers er der denne side - i alfabetisk orden - (ved godt du ikke vil ha den, men nu får du den alligevel )

http://www.stauder.net/BILDEARKIVET.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:42

Ligner denne klematis dit billede??

http://www.heale.dk/billeder/klematis.jpg

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 31-05-10 19:44

For mig ligner det en anemone eller ranunkel af en slags og jeg tør temmelig sikkert sige at det ikke er en Klematis. Jeg har ret mange Klematis og ingen har blade der bare ligner de her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:46

Hvis det er de samme som jeg har fået fornøjelsen af i år, så er den for høj til at være en anemone, og min ranunkel er en busk, der også kan stikke???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 19:48

Det er ikke klematis.
Den er plukket i skoven og det er den slags vilde planter jeg er ude efter. Men den ligner jo bestemt nogle af de stauder vi har i haven-

bladende er næsten lidt a´la storkenæb

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:52

Så må vi igang med at gennempløje denne side

http://danskeblomster.dk/ (vilde blomster)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 19:53

[CITAT]Så må vi igang med at gennempløje denne side [/CITAT

elsker din ihærdige indsats

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:55

Øv den var der ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:56

Jamen jeg vil også gerne have løst mysterier - måske de er penge værd (så skal jeg i hvert tilfælde ikke kappe flere "ledninger")

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 19:58

Den er ganske kjøøn ikk ´?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 20:01

Jo, den er faktisk smuk, måske jeg skal lade den leve

Det link jeg gav før, var en nybegynderside, men her er der en mere prof. side med over 500 planter, man kan spore sig ind ved at besvare nogle spørgsmål... kan du ikke lige gøre det, og så lægge linket ind her, så kan vi hjælpes ad, hvis der ikke liiige kommer en kandut forbi, der kender svaret

http://www.danmarksflora.dk/0220.php

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 20:17

Nu tror jeg at jeg har været siden igennem... uden held

Hvis din plante ikke slynger sig om andre planter tror jeg heller ikke vi har den samme plante, jeg tror mere min kan være en humle... uønsket og gror som bare fanden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 20:20

Citat
Nu tror jeg at jeg har været siden igennem... uden held

Jeg sys også jeg har set på diverse familier - var tæt på en knoldet brunrod. men denne har altså meget tilfælles med måden som storkenæb bladene sidder på.

Jeg leder videre - tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 20:24

Hvis nu ikke mysteriet bliver opklaret,så prøv at sende billedet hertil

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

Der har jeg selv fået hjælp - de er noget så søde

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-10 20:38
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 20:42

.et tror jeg .esværre ikke, for .en var i et af .e link vi har gennempløjet men .en er smuk

smuller, jeg kan heller ikke se .en i .ette link, men sys .u skal ha .et til en an.en gang, .a .et er let og overskueligt

http://www.fanoe-online.dk/vilde-planter.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 21:03

@ klaudi

.esværre men .en er fantastisk smuk .en .u har fun.et.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-10 21:06

Den ligner meget en plante fra Ranunkel familien. Hvilket biotop fandt du den på, græs, skovbund, hede, sumpet o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 21:08

Jeg tror det er en fynsk sjældenhed

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 21:17

granner01

meget vel- men jeg kan ikke finde en samlet oversigt over de planter i ranunkel familien.

Den vokser på en skrænt i/ved skoven( bøg og alverdens træer). Altså skov og bæk til den ene side- en sti - og en skrænt med diverse græsarter og alverdens blomster/planter, hvor denne står nok så flot lige nu. Skrænten er desuden fyldt med tidsler, brombær osv. som jeg heller ikke lige kender navnene på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 21:21

Så lærte jeg også noget idag, jeg kendte kun Ranunkel som busk

Smuller har du prøvet at søge på billeder i google??

http://www.google.dk/images?hl=da&source=imghp&q=ranunkel&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

(så ser vi ikke mere til dig idag)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 21:21

Hvis en nikkende kobjælde og en høstanemone hører til "ranunkelfamilien"- så er det i denne kategori tror jeg.

blomsten på nikkende kobjælde og bladene fra høstanemone, kan godt ligne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 21:28

Citat
(så ser vi ikke mere til dig idag)

næh det kan jeg godt se-- men nu har jeg også siddet her i flere timer

og hunni skal ud

så jeg pauser lige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 21:30

Nu troede jeg jo fra starten, at din plante lignede min, som snoer sig omkring andre planter--- men det gør din ikke vel?? altså snoer sig??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 21:36

Citat
altså snoer sig??

Nejj den er jo nede fra skoven, men jeg vil gerne have den i min have

Naturens mærkværdigheder og

du som elsker synet fra en fuglekasse -jeg har lige fået denne:

http://www.youtube.com/watch?v=UyBy2P9EKO8

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 21:41

Tænkte nok det var luksusboliger vi havde, siden de er så besøgte-- sikke en go' film

Mon vi skal igang med at studerer gule anemoner - der findes mange

Den hund må du da bare i dagens anledning, strittes ud i haven vi er jo igang med noget meget vigtigt!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 22:07

Her er der en fortegnelse over ranunkelfamilien

http://www.fugleognatur.dk/ordenintro.asp?ID=44&level=

rigtig god fornøjelse

Og der er også et forum.... jeg har set den første side igennem

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_data.asp?currentPage=54&ForumID=12

Og nu venter jeg bare på løsningen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 22:36

64 sider med ranunkel uden held

Måske det så alligevel ikke er i den familie.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-10 22:36

Stop gennempløjningen af diverse sider det er en engnellikerod det er helt tydelig, jeg har dem i flertal henne i skoven og har flyttet en kvist hjem i have bassinet, vil i have et billede? Fra haven forstås, jeg gider ikke på skovtur lige nu
http://www.naturplan.dk/foto/preview.php?id=570

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 22:47

Tak for svaret o.v.n..

super super- alletiders

Hvor har du været henne i aften ? Det er jo lige den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 22:50

Gu´ske tak og lov, nu kan vi sove roligt i nat

Jeg ville aldrig have genkendt den på det billede, jeg ledte efter nogle med gule blomster, i det link er de da nærmest røde??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-05-10 22:51

Citat
Hvor har du været henne i aften ?

Han har med garanti siddet og grinet godt i skægget og ventet til i var HELT ude i torvne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-05-10 22:52

UNDSKYLD o.v.n.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-10 22:59

Der var ingen der ringede dig op piaskov godt ord igen jeg driller bare
Tak for accept planten har helt fra barndommen været lidt af en yndlingsplante for mig, ret pæne blomster midt i sumpen når vi var på botanilture med skolen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 22:59

Citat
i det link er de da nærmest røde??

de er gule indeni i de mest udsprunge, men dækbladene på blomsten er rødlige.

Ja, ja o.v.n. - tak i hvertfald, for som nordsted skriver så kan vi sove i nat.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-10 23:02
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-05-10 23:03

Citat
Der var ingen der ringede dig op piaskov

Næææ....det var der heller ikke i morges og fortalte mig jeg bare skulle smide mig om på den anden side og sove videre
Mine håndværkere brændte mig af...der kom bare nogle fyre og satte stilads op og kørte igen.
OG HER HAVDE JEG SAT URET TIL KL.6.45

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-05-10 23:04

Ejjj undskyld smuller ...jeg spammer nu .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-10 23:04

Hvorn' var et? skulle jeg sende en kvist i en lille pose

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 23:05

Citat
Tak for accept planten har helt fra barndommen været lidt af en yndlingsplante for mig, ret pæne blomster midt i sumpen når vi var på botanilture med skolen

selv tak

Ja, den kan sagtens stå her istedet for mine orkideer. Jeg har i hvert fald forelsket mig i den. Plukker en ny buket i morgen. En skam den ikke blomstrer så længe-

Måske man skulle liste lidt rod med - den skulle jo dufte af nellike, det må da undersøges.

go nat og tak for hjælpen til øvrige.

Især nordsted, som har været meget ihærdig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 23:09

Selv tak, det er en meget smuk plante som jeg aldrig har set før

I det hele taget kan jeg se, at jeg må se at nærstuderer skovbunden og ikke bare fræse derud af når jeg er der - ej jeg kikker pt meget på bøgetræerne, de er simpelthen bare så smukke lige nu

Og hvad der er nemt at svare på kan være svært for en anden, men jeg er nu glad for at mysteriet blev løst - tror ikke vi har den plante her, jorden er nok ikke "moset" nok??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 23:10

Citat
skulle jeg sende en kvist i en lille pose

ellers tak, jeg har som sagt en hel skrænt, jeg må bare lige have en skovl med imorgen, når jeg lufter hunden. Jeg kunne altså godt sætte den ned i min lille balje med åkande og vandplanter ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 23:12

Ej smuller, det tror jeg bliver for vådt, og rødderne vil rådne

http://da.wikipedia.org/wiki/Eng-Nellikerod

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-10 23:24

Det er en sumpplante - ikke en vandplante, den jeg har i havedammen står i en potte på kanten vandet oversvømmer potten når bassinet løber over men ellers står vandet lidt under jordoverfladen konstant

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 23:29

Ok- jeg må finde på et eller andet -hvis jeg vil ha´den tæt på så.

Men ellers kan jeg jo se den hver morgen og hver eftermiddag og nyde den der -i de få måneder den blomstrer.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 06-06-10 18:46

høst anemone

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-10 18:50

ove112.... nej desværre, det er ikke en høstanemone, du kan se hvilken blomt det er, i det spørgsmål er har fået accepteret svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-10 18:52

Du ka selv være en høst anemone mysteriet er opklaret og spørgsmålet lukket.
Det er en engnellikerod