/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vil købe en økonomisk bil, men hvilken?
Fra : mmoel02
Vist : 3298 gange
100 point
Dato : 28-05-10 19:20

I min familie skal vi snart ud at købe vores første bil.
Vi søger en lille eller mellemstørrelse bil, som går langt på literen, og som der ikke er for meget bøvl med. Vores budget er på ca. 130.000, men da hverken min mand eller jeg har forstand på biler, er vi i tvivl om hvilken det skal være. Vi har både kig på en nyere brugt Mazda 2 og en ny Suzuki Alto. Hvilken kan I anbefale, og er der eventuelt en anden bil, der er 'bedre' end en af de to ovennævnte?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-10 19:22

Jeg synes du skal købe en Lada.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-10 19:24

Ny Spark - så er der også penge til benzinen

http://www.chevrolet.dk/spark/spark-index.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-10 20:06

Indmaden i Suzuki Alto er ikke helt ny men godt gennemprøvet teknik, stabil og billig at køre i

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-10 20:09

http://www.suzuki.dk/om-suzuki/nyhedscenter.aspx?id=8501
Jeg kører selv i Suziki og har gjort det i næsten 15 år nu, den nuværende er en Ignis

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-05-10 21:39

hvis du skal have noget der er driftsikker og går langt på literen, så skal du købe en vw golf diesel.
du kan ikke få en ny for de penge men en god brugt kunne vel også være en mulighed.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-10 22:20

Citat
du kan ikke få en ny for de penge
skrevet af en som ikke ved hvad nye biler koster, både Chevrolet Sparks som Refi foreslår og Suzuki Alto som i kan læse om i linket fra mig, koster under 100.000 kr. en gammel Golf diesel skal der postes penge i både i tide og utide for at holde den kørende, en ny bil ved man hvad er og særlig biler fra fjernøsten er meget veludstyrede som standard

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 28-05-10 23:27

Den nye polo
http://bilmagasinet.dk/article/35252

Chervolet sparks
http://bilmagasinet.dk/article/36982

Suzuki alto
http://www.omb.dk/fck2-off.asp?SubID=107

Hvis jeg skulle vælge tog jeg poloen, den koster godt nok en del mere en de andre, men den holder sin pris bedre som brugt en de andre gør.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 29-05-10 00:35
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-05-10 01:54

Alto,en er udregnet for den på tiden billigste bil, over en driftsperiode af 3 år.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 29-05-10 07:55

Tak for alle de gode svar!

Til o.v.n. - har du generelt været tilfreds med din suzuiki?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-10 09:21

Jeg er og har været meget godt tilfreds med mine Suzukier, i sin tid kørte jeg Volvo men ville finde så noget billigere, et par af vennerne var begyndt at køre Suzuki og tog mig med til et åbent hus og efter en prøvetur købte jeg min første Suzuki, som jeg allerede har fortalt så har biler fra fjernøsten som standard en masse udstyr som du skal betale ekstra for hos europæiske mærker, el ruder, el opvarmede sidespejle, el betjening til at indstille forlygter og sidespejle og meget mere.
Næste gang bliver det næsten helt sikker også en Suzuki og helt sikket bliver det ikke en af de tradionelle europæiske mærker, og så har Suzuki en fabrik i Ungarn så det er ikke ren støtte til japanerne at købe Suzuki.
Tag en prøvetur først Alto er en meget lille bil, to bredskuldrede fylder hele forsædet og der er kun plads til små børn på bagsædet, men den er billig både i indkøb, drift og vedligehold

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-10 14:00

Det dummeste du kan gøre,
er at købe en bil ud fra hvad tilfældige KANDUmedlemmer mener,

de fleste,.. ca. 95% bilejere er ufattelig trofaste over for deres bilmærke,
dvs. Opel-ejeren opfatter Opel som verdens bedste bil, osv.
det samme gør alle andre bilmærkeejere,

det er omtrent det samme med alle andre forbrugsgoder (potensforlængere)
(lige fra mobiltlf, PC, TV til tøj og hvilken campingvogn,. villa volvo vovse)
måske har det noget at gøre med at man ikke vil indrømme sine fejlkøb,

hvis det var så enkelt, fandtes der kun 1 sportsvogn, 1 personbil, og 1 varevogn,
alle 3 i samme farve naturligvis,

hvad sjov er der ved at købe,.. og især køre, bil efter andres mening,
(det er omtrent som at vælge partner,. mand/kone efter andres mening)
i de fleste tilfælde bruges mange timer i en bil, så hvorfor ikke vælge ’godt selskab’
(det selskab du finder mest behageligt)

jeg har altid selv købt bil ud fra hvad jeg bedst kunne lide at køre i (ikke hvad andre mener)
samtidig med at den nogenlunde opfylder mine/familiens krav til plads, og udstyr,

moderne biler har så ensartet kvalitet, rust/lak garanti,
at omkostninger/afskrivning bliver forbavsende ens over en længere periode,
derfor er det langt vigtigere at bilen lige præcis opfylder dine ønsker/behov,

det ville være langt bedre at skrive en liste over hvilke krav du stiller til bilen,
eksempelvis :
motorstørrelse, benzin/diesel,
køreegenskaber/indretning/udstyr
3 eller 5 dørs,.. plads, fx børn, svigermor, hund barnevogn mm.

En bil med 2 døre, er irriterende at stige ind/ud af på moderne små tætpakkede p-pladser

brændstofforbruget er altid ualmindelig optimistisk opgivet,
kan højest bruges til at sammenligne om bil A kører længere end bil B
en bil der fra fabrikken er opgivet til 20 km/l,.. kører i ’virkeligheden’ ca. 15 km/l
(for regnskabets skyld)

når din ønskeseddel er ’udfyldt’ så besøg et ”bilhus” i omegnen, og få en prøvetur
i så mange biler som muligt, kig godt efter detaljer som DU kan lide,
det kunne være pladsforhold, betjeningsvenlighed, mm. hvad du finder vigtig,

når du har prøvet (grundig) samtlige biler der har din interesse,
har du et godt grundlag til at vælge din ynglingsbil,

eksempelvis har Suzuki et ualmindelig lille bagagerum,
ikke særlig smart hvis ’søndagsturen’ går til stranden/skoven, med børn, svigermor,
klapbord og stole…. bevares,. du kan ’hænge’ en trailer efter bilen,…………

omvendt, er det uden betydning hvis bilen udelukkende bruges til transport mellem hjem/arb.

Der findes (næsten) en bil til ethvert behov,..
hvilken der lige præcis passer dig, kan kun du vide, ved at prøve dig frem,

alternativ, må du spørge fx hvilken bil er : hurtigst,.. mest økonomisk,.. bedste køreegenskaber,
bedste pladsforhold, osv.

Mazda 2 blev årets bil 2008,.. det har Mazda prøvet før, hvorimod Suzuki aldrig ar blevet kåret til årets bil,.. til sammenligning er Fiat det bilmærke der er kåret til årets bil flest gange,

Hvad kan man så bruge det til,…… intet som helst,
dem der kårer årets bil, består nemlig af omkring 20 motorjournalister med hver deres mening,
præcis som dem du spørger til råds her på KANDU.

Hvis valget kun ’står’ mellem Mazda 2 og Suzuki Alto
så prøv at se hele Danmarks vurdering her :
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/biler.asp

her er Suzuki Alto kritiseret for i alt 16 fejl,
hvorimod Mazda 2 overhovedet ikke er kritiseret,

det må,. alt andet lige,. være mere troværdig end et par KANDU’ers mening...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-05-10 14:43

Citat
Vi søger en lille eller mellemstørrelse bil, som går langt på literen, og som der ikke er for meget bøvl med. Vores budget er på ca. 130.000,

EA_HS : Jeg syntes da nok at kretierne er beskrevet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-10 15:44

Citat
EA_HS : Jeg syntes da nok at kretierne er beskrevet

fint,............. så kan du vel råde og vejlede,

for mig at se,.. er problemet at der er et utal af valgmuligheder, lige fra lidt ældre diesel biler,
gulpladebiler (gul/hvid) over familiebiler, minibiler til elbiler, sikkert over 100 valgmuligheder.

et kriterie som "en lille eller mellemstørrelse bil" fortæller ikke meget om hvad bilen skal bruges til,
og slet ikke hvad der ønskes/kræves af bilen, ud over at være økonomisk,.
som efterhånden alle nyere små/mellem biler er i dag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-10 18:38

Citat
her er Suzuki Alto kritiseret for i alt 16 fejl, hvorimod Mazda 2 overhovedet ikke er kritiseret,

Citat
det må,. alt andet lige,. være mere troværdig end et par KANDU’ers mening

En elendig "rådgivning".Mandagsbil.dk kan ikke bruges til en dyt.Det er jo også bare privates mening.Nogle der er blevet sur på deres bil.Måske ved hårdhændet brug.Hvilke biler kører der lige flest af:Suzuki alto,eller Mazda 2.Der kører jo næsten ingen Mazda 2`er.Altså er der ikke så mange utilfredse ejere.Jeg vil til hver een tid,vælge Suzukien før Mazdaen.Det Mazda er mest kendt for er rust.Se,det er min personlig mening.Andre har måske en anden mening.Min søn har en Suzuki Swift.En herlig lille bil.Biler kan man diskutere,fra nu af og til dommedag,uden at blive klogere.
Selv har jeg kørt Opel,siden 1983.Det gør man vel ikke,hvis det er en lorte mærke.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-05-10 18:54

EA_HS : Jeg har kørt mange mærker, og til den tid, var det den bil der passede mig.
Jeg har dog personligt ikke kørt i Suzuki, men det har mine børn, og der findes også mange andre emner jeg kunne finde ud fra kriterierne, desuden har jeg handlet med biler for nogle år tilbage, men det er ikke der jeg har erfaring med de biler som kører i dag.
Min forrige nye bil var en Mitsubishi, og nuværende bil er en Hyundai, netop fordi mine kreterier skifter hele tiden. Det kan have sig noget med brændstofpriser, -det kan have noget at gøre med hvor stor en campingvogn man skal have på krogen.
Jeg har lært at man kun skal svare på, hvad der bliver spurgt om, og det gjorde jeg så, hvis du vil se længer oppe i indlæggene.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-10 21:36

Citat
En elendig "rådgivning".Mandagsbil.dk kan ikke bruges til en dyt.Det er jo også bare privates mening

Og så mener du at din private opfattelse er bedre,
Citat
Selv har jeg kørt Opel,siden 1983.Det gør man vel ikke,hvis det er en lorte mærke

Jo,.. det er der desværre mange der gør, det må vel bunde i uvidenhed,
Nej,… jeg skal ikke kritisere dit valg,. det viser blot at vi har forskellig opfattelse,
af hvad en ’god’ bil er,... ik, ?

Det minder mig uhyggelig meget om 60ernes Danmark,
min onkel kunne ikke låne penge til en ny bil, med mindre han købte en VW (bobbel)
det var der mange der var tvunget,.. dengang,.. måske derfor der blev solgt så mange af dem,

Faktisk blev jeg selv ’presset’ til at købe et eksemplar af slagsen,
og det er med garanti den mest elendige bil jeg har ejet (og kørt),

den blev da også ret hurtig udskiftet med en Alfa GTV som åbnede mine øjne/sanser for
at det faktisk kunne være en herlig fornøjelse at køre bil,

men igen,.. din personlige mening duer ikke, til at råde/vejlede nogen v/bilkøb
der må nogle officielle tal på bordet,

da du mener at ’mandagsbil.dk’ ikke duer, tager vi fejlrapporten fra applaus bilsynshaller
http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_12_aar/

for nemhedens skyld plukker jeg lige de relevante tal ud for hhv. Mazda og suzuki Alto
det ser ret sort ud for Suzuki,.. den ligger næst nederst på listen over fejlfri biler,
2,38 fejl pr. 100.000 km,… mod Mazda 0,68 fejl pr, 100.000 km

Suzuki har altså ca. 4x (fire gange) så mange fejl som Mazda,....
hvis du vil prøve at vende det til fordel for Suzuki,.. er du usædvanlig naiv, (forudindtaget)
at der bliver solgt flere Suzuki,. siger intet om bilens kvalitet,
fx sælges der også langt mindre Mercedes, BMW, og Volvo,

så alt i alt er der intet der taler til fordel for Suzuki,.. frem for Mazda, (statistisk set)
ud over din,.. tvivlsomme,. personlige mening.

Men grundlæggende har det ikke den store betydning, om der står Suzuki eller Mazda,
det vigtigste,.. som jeg har prøvet at forklare,.. er om ’mmoel02’ føler sig godt tilpas med bilen,
og at den opfylder hans/hendes forventninger/behov,

og det finder man bedst ud af ved selv at prøve de biler man er interesseret i,
frem for bare at tro andres (helt personlige) mening kan overføres til en selv.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-10 21:39

Citat
EA_HS : Jeg har kørt mange mærker

Tak,.. det har jeg også,.. jeg har haft/kørt stort set alt m/fire hjul, og en del med to,
+ kørt motorløb i en årrække,
det er gennem årene blevet til over1000 biler (har ikke et præcis tal)

når man har kørt så mange biler,.. værdsætter man virkelig en bils gode egenskaber,
frem for det økonomiske,.. i den udstrækning det er muligt,

jeg har skam også handlet med biler,.. i den forbindelse har jeg en sandfærdig historie,..

på et tidspunkt havde jeg to biler af samme mærke/model, og ca. samme antal km, og årg.

bilerne var som nat og dag,.. dvs. den ene kørte, så ud som, og opførte sig som en ’drøm’
hvorimod den anden var lige modsat,

det fortæller blot at man kan være ’heldig/uheldig’ uanset hvilket mærke du køber.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-10 22:18

Citat
Og så mener du at din private opfattelse er bedre,

Også der tar du fejl.Derfor skriver jeg jo nemlig:
Citat
Se,det er min personlig mening.Andre har måske en anden mening.

Men jeg mener stadigvæk ikke at mandagsbil.dk,er noget man kan støtte sig til,overhovedet.
Nogle kan ødelægge en Mercer eller BMW,på kort tid.Mens andre kan køre Ford og Opel over en årrække uden problemer.
Jeg har en nær bekendt,der kørte VW Touran.Den har kostet ham en halv bondegård i reparationer.
En såkaldt kvalitetsbil.Kobling (dobbelt) udskiftet to gange.Første gang ved 75.000 km.Anden gang kobling + trækaksel.Bilen rystede stadigvæk,og larmede ved tomgang.Lakken forsvandt på bagklappen + små rustpletter.Har solgt bilen med stor tab.Har nu Peogeot 308.Der skaller lakken ved dørlister + den har de samme rystelser i kobling.Men peogeot gør et stor nummer ud af at deres biler er galvaniseret.(Nærmest uforgængelig).
MIN nuværende bil,Opel Vectra B,blev i midt halvfemserne udskreget,som noget af det ringeste,der kunne købes for penge.De var også ringe i lakken dengang.Alligevel står tælleren idag på 353.000 km.Bilen kører stadig som en drøm.Okay,den har skønhedspletter.Men det vil de fleste vist ha`fra 1997 og med de kilometre.(Ikke mindst Mazda).Jeg har fået skiftet bagerste lydpotte,en forfjeder og diverse bremser i tidens løb.Jeg synes det er godt gået af en "skod"bil.Og så kan i komme med alle jeres statistikker,det være vil.Jeg giver ikke meget for det.Slet ikke mandagsbil.dk.
Alt kan ødelægges.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-10 22:34

Jamen,nu nærmer vi os hinanden.:
Citat
på et tidspunkt havde jeg to biler af samme mærke/model, og ca. samme antal km, og årg.

bilerne var som nat og dag,.. dvs. den ene kørte, så ud som, og opførte sig som en ’drøm’
hvorimod den anden var lige modsat,

Det er netop det jeg mener,med hensyn til mandagsbil.dk.Fordi nogle er "uheldige" med en bestemt biltype,kan det jo godt være naboen er glad for hans tilsvarende model.
Ovenfor nævnte jeg jeg VW og Peogeot.Jeg tror da ikke det er alle ejere af disse biler,der har sådanne problemer.
NB.:Jeg har kørt Lloyd,Renault 8-10-12,Saab V4,Taunus P4-P7,Kadett B-C,Ascona B-C,Vectra B.
Undskyld,nu bevæger jeg mig nok lidt væk fra spørgsmålet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-10 22:37

Citat
Vi har både kig på en nyere brugt Mazda 2 og en ny Suzuki Alto
hvis i nu i stedet for at diskutere holdt jeg til essensen i spørgsmålet og gav råd om de to bilmærker som er kommet i finalen, spørger har sikkert allerede foretaget en sortering og står tilbage med valget de to ovennævnte.
I øvrig er jeg enig i at siden mandagsbil ikke kan bruges til at vælge eller udelukke bil, det er ret latterlige fejl (brugerfejl) som bliver udstillet hvis i nærlæser

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-10 22:50

Et sidste pip:

Jeg ville vælge Suzuki Alto,af disse to.

Held og lykke med "afgørelsen",uanset hvilken.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-10 22:58

Det ville jeg også jeg kender en som har købt den nye model, det er en fornøjelse at få lov til at køre den, datteren har også købt Alto men en brugt fra 2005, der er en verden til forskel, Suzuki har virkelig oppet sig med den nye model:
http://www.suzuki.dk/om-suzuki/nyhedscenter.aspx?id=8501

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-10 23:02

Citat
Et sidste pip:

Ja undskyld,men det var næst sidste så:
Det kommer jo også meget an på forhandleren.Tillid og service.

Her hvor jeg bor,er de to mærker i "stald" sammen.Nemlig hos Ford.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-10 05:35
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-10 05:37
Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-10 09:53

Citat
Vi har både kig på en nyere brugt Mazda 2 og en ny Suzuki Alto. Hvilken kan I anbefale

Jeg vil helt klart anbefale Mazda 2,… og det er der mindst 8 gode grunde til,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi der langt mindre ’bøvl’ med Mazda,.. sammenlignet med Suzuki,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den får 5 stjerner i crash test (topkarakter),. mod Suzuki kun 3 stjerner

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den har en 4 cylindret motor, hvilket gør bilen meget mere behagelig
og støjsvag, end Suzukis lille støjende 3 cylindrede motor,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den er bygget i Spanien,. modsat Suzuki Alto som er bygget i Indien,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den har langt færre fejl og mangler, sammenlignet med Suzuki, (dokumenteret)

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den har langt bedre pladsforhold end Suzuki,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den har mere, og bedre udstyr,.. sammenlignet med Suzuki,

Jeg ville vælge Mazda 2 fordi den giver langt mere ’BIL’ for pengene,.. sammenlignet med Suzuki,

Dertil kommer at Mazda fremstår mere repræsantabel,.. hvis man lægger vægt få den slags,

Det er ikke alene min personlige mening, den deles af langt de fleste motorjournalister,
alle argumenter kan i øvrigt findes på nettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 10:35

Du har ret der er mere bil i en Mazda2 men det også en bil som koster mere end 50.000kr. mere end Alto (nypriser) oveni kommer de årlige faste omkostninger: Mazda2 koster 1020 kr. i årlig grøn afgift og det er kun den allermindste Mazda2 de andre to Mazda2 modeller koster 1520 kr. årlig, mod beskedne 520 kr. årlig for alle Alto modeller, uden at vide det vil jeg gætte på at Altoen kan forsikres billigere også.
Det er kun fordi der er tale er en brugt Mazda2 og en ny Alto at de to kan sammenlignes, Mazda2 er i klasse med den større Suzuki Swift
Og nej jeg tjener ikke noget på solgte Suzukier det er kun for at sætte bilerne op mod hinanden
Mazda2 er en større men brugt bil og koster en del mere i faste årlige afgifter end
Suzuki Alto som er en ny lille bil, billig at indkøbe, billig i faste omkosninger og meget billigere i benzin udgifter end Mazda2
Mazda2 er en klasse større (og dyrere) og det bliver måske i sidste ende afgørende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-10 10:37

Hvad med en "budcykel"

Det her grænser da til det rene utopia....

ALLE biler er gode som nye
ALLE biler "kan" være problematiske for nogle "chauffører"
ALLE biler "kan" der siges godt om

osv osv.

Det ER OG BLIVER et spørgsmål HVAD køberen syntes bedst om....

Selv en NY Ferrari til 10.000.000 kan give problemer......

Det eneste man kan råde en bilkøber er behovet og FASTE omkostninger - de "løse" omkostninger er der alligevel ingen der kan SPÅ om

Så er det iøvrigt underordnet om bilen kaldes Skoda eller Mercedes.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 10:38

Citat
Det er ikke alene min personlige mening, den deles af langt de fleste motorjournalister,
hvad er den nu af længere oppe gav du ikke mere for journalisters vurdering end du gav for "tilfældige" Kandu brugeres vurdering

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-05-10 13:21

Vi kører i vores 3. Suzuki. Den 1. var en Wagon, den 2. en Ignis og den nuværende en Liana. Vi har samlet kørt 250.000 km i alle tre biler. Det eneste tidspunkt de har været på værksted, er til service. Der har ALDRIG været noget med elektronik eller mekaniske fejl, og motorene kørermed knastkæde, så der er der heller ingen udgift. Kun service og slidtage. Wagon køretca. 16 km. ltr. Ignis ca. 15 km ltr. og Liana ca. 14 km ltr.

Diesel er ikke til små ture, hvor motoren ikke bliver varm!

Held og lykke med <jeres nye bil!

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 30-05-10 14:34

Hold da op, det blev til en mere spændende diskussion end jeg havde regnet med!
Jeg er godt klar over, at det er svært at få en objektiv mening om biler på kandu, men da min mand og jeg intet ved om biler, ved vi hverken hvor vi skal begynde eller ende vores bilkøb. Jeg føler der er kommet noget godt ud at spørge her på kandu. Godt nok er jeg stadig i tvivl om hvilken bil af de to ovennævnte vi skal købe - det er vi nok nødt til at prøvekøre de to biler for at finde ud af - men jeg er ikke længere bange for at købe katten i sækken ved at købe en Suzuki efter at have læst o.v.ns indlæg, og jeg er stadig meget varm på Mazda 2 efter at have læst EA_HSs indlæg.
Så tusind tak for den spændende diskussion!

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 30-05-10 14:35

Tusind tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 16:13

Selv tak - jeg håber i får valgt en bil som i bliver glade for