/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Udregn PH værdi i blodet
Fra : mchri
Vist : 1079 gange
60 point
Dato : 28-05-10 11:10

Er der nogen herinde som kan fortælle mig hvordan jeg regner disse opgaver ud ?

En analyse af en blodprøve taget fra en arterie viser en [H+]=4x10-8 mol/L (0,00000004 mol/L). Beregn PH - værdien og forhold det til den normale Ph- værdi i blodet.

En cyanose har fremkaldt en Ph-værdi i blodet på 7.1. Beregn den molære H+- koncentration.

Hvordan stiller jeg regnstykkerne op ?

Jeg har desværre kun 60 P at gøre godt med da jeg er ny bruger :-/

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-05-10 11:31

vi skal ikke lave dine lektier, snothvalp

Kommentar
Fra : mchri

Dato : 28-05-10 11:45

ØHHH NEJ klap hat ! .... jeg er rent faktisk 38 år, gift og har 2 børn, udd for maaange år siden, stykkerne er gamle og sikkert ikke aktuelle i dagens sygeplejerske udd !! .... Det er gamle stykker og jeg ville bare gerne vide HVORDAN jeg stiller stykkerne op

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 70 point
Dato : 28-05-10 11:51

Gid pH-værdier var så lette, som dine opgaver antyder. Hvis vi antager, at der kun er H+ - og OH- aktivitet og intet andet, så er beregningen (skrevet af fra dit kompendium) pH = -log aH+.
aH+ er aktiviteten af brintionen og i meget små koncentrationer identisk med denne. Altså pH = - log(4*10^-8). Du må selv lægge kalkulatorbatteri til beregningen og huske på, at hvis blod-pH kommer væsentlig under 7 eller over 7.6, så er det en sag for patologen.
Eventuelt kan du google Astrup-metoden, hvis du vil vide noget og ikke bare ha et svar.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : mchri

Dato : 28-05-10 12:01

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-05-10 12:04

Åh jeg ber - en gammel sag for mig, arbejdede for godt 40 år siden i Radiometers udviklingsafdeling. Jeg var mest til pH og regulering af den, men nu laver firmaet mest til blodanalyse.