/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Frivilligt arbejde
Fra : olarsen
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 26-05-10 17:38

Har hørt en diskussion om frivilligt arbejde medens man er ledig.
Kan en fortælle mig om man må udføre frivilligt ulønnet arbejde mens man er ledig? Er der forskel på om arbejdet bliver udført på hverdage og på lørdage og søndage samt andre helligdage?

helst ingen meninger kun faktuelle svar

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 17:40

må kun udføres udenfor normal arbejdstid

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 17:41

ellers er du ikke til rådighed

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 17:42

Citat
Kan en fortælle mig om man må udføre frivilligt ulønnet arbejde mens man er ledig?

Det må man KUN hvis det er for GODKENDTE frivillige organisationer....

Ellers IKKE

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-05-10 17:44
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-05-10 17:52

Det må du godt. Det blev indført for flere år tilbage. Der måtte man også arbejde på en lokalradio som frivillig medarbejder. Jeg har været formand for en lokalradio i mine unge dage.
I dsag må man også som arbejdsløs lave frivilligt arbejde i diverse foreninger. Da jeg er formand for en forening som bruger frivilligt arbejde, ved jeg det ikke er noget problem.

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-10 18:01

Hawai, du har delvis ret. Men i dag skal de foreninger være godkendte til frivillige.

Og du må f.eks godt hjælpe til i en Røde Kors butik, men du må ikke hjælpe venner med at bygge hus.

Så hør i din A kasse hvor du må være frivillig. Eller hvis du er så heldig som jeg, så har din kommune måske et kontor for frivillige. Hvor de kan få hjælp til frivilligt arbejde.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 18:11

DU MÅ IKKE

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-05-10 18:17

Brorteil hvis du læser hvad der står i det link som stilkene har sendt, så må man godt under visse betingelser! (det er godt nok fra 2007, men når det stadig står der, må man gå ud fra at det stadig gælder )

Dette arbejde er for en handicaporganisation, men jeg vil nu nok spørge en fagforening,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 18:22

Citat
men jeg vil nu nok spørge en fagforening,

Det SKAL du under alle omstændigheder (eller A-kasse/arb.formidling) - uanset hvad der kan læses på nettet....

Ofte er det et spørgsmål om hvordan DIN a-kasse fortolker loven.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 18:22

Citat
en handicaporganisation

Den tror jeg dog IKKE går

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 18:28

Citat
men når det stadig står der,

Man kan finde en masse gammel lort på nettet som ikke gælder mere.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-05-10 18:34

Brorteil, det er vi fuldstændig enig i, alt hvad der bliver læsset i nettet bliver liggende til tid og evighed, man burde som webmaster rydde ud en gang imellem - men det er jo en anden så diskussion!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 18:48

En dame ville være besøgsven hos ældre, en formiddag om ugen.

Det fik hun ikke lov til, med begrundelsen at hun så ikke var til rådighed på
arbejdsmarkedet.

Men hvis nogen fortolker loven på en venlig måde skulle det nok være muligt.

Den dag sad fanden selv ved bordet.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-05-10 18:49

Med det vil jeg sige, det er svært at få klar besked.

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-10 19:07

Det er derfor man skal spørge sin A kasse Min A kasse var meget large, men det var andre ikke.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 08-06-10 22:22

Tak for svaret granner01.
Det var det rigtige svar på spørgsmålet. Jeg spurgte min A-kasse og fik lov, talte med en anden i en anden a-kasse, hun fik ikke lov fordi hendes faggruppe arbejdede 24/7 . . . men det er lidt småligt fra a-kassens side, godt nok skal man være til rådighed, men der er vist ikke mange arbejdsgivere som ringer og forlanger at man stille på arbejde i løbet af en time

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-10 00:40

Selv tak du.