/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hjælp - TOTAL Nybegynder mht. fiskeri !!
Fra : Scrub
Vist : 1826 gange
30 point
Dato : 26-05-10 15:33

Hej alle

Jeg vil gerne lære at fiske, men på den rigtige måde. Jeg kan lidt. Jeg vil kunne meget!
Jeg har arvet en masse fiskergrej, og er så småt ved at sætte mig ind i tingene. Jeg vil gerne vide (meget bredt stillet spørgsmål) hvordan man fanger fisk?

Jeg bor ved Køge Bugt (Brøndby strand, vallensbæk, ishøj, hundige) området. Jeg vil fiske i søer og ved havkysten. Men jeg vil i bund og grund gerne vide alt om at fiske. lige fra opstilling af grej, til selve det at fange fisken, og til et måltid i sidste ende :)

Helst hornfisk, da det nok er nemmest der hvor jeg har muligheder for at fiske.

- Hvor fisker jeg efter hornfisk?
- Hvordan skal jeg fiske efter dem?
- Hvad skal jeg bruge af grej, madding osv?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-05-10 15:43

Så få fat i bogen "Jeg er lystfisker" fra Politikens forlag. Køb den i en boghandel, et antikvariat eller lån den på biblioteket.
Hvis du køber de kulørte blade for lystfiskere, er der en masse, som er underforstået, så det er fint, du starter ved begyndelsen. Velkommen i klubben!
mvh
pbp

Alt dit arvede grej er sikkert fyldt med gammel nylonline. Brug den til at øve de rigtige knuder og kasser den så og køb frisk line og spol på de hjul, du vil starte med. brug bare den trediebilligste line, du får fingre i, indtil du har lært dig kasteteknik. Sandsynligvis trænger aller hjulene til en dråbe symaskineolie hist og her. Hvis du har symaskineolie altså. ellers gå i Matas og køb vaselinolie. Der får du en halv liter i bedre kvalitet end den symaskineolie, du betaler det dobbelte for i 50 milliliters beholdere. Kæl for dit grej, så holder det længe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-10 16:12

Husk at Du skal have fiskekort, også til kystfiskeri.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-05-10 16:43

Prøv at bladre lidt i linksene på denne side:
http://www.forbrugerportalen.dk/friluftsliv/lystfiskeri/

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 30 point
Dato : 26-05-10 17:14

Hornfisk har jo en mega kort sæson hvor man nærmest kan skovle dem op af vandet, det ville være et godt sted at starte da der så er fyldt op med andre lystfilskere som Du kan få gode tips af.

Kasteteknik og knudeteknik er det allerførste Du skal lære.

Søer og vandløb kræver i de fleste tilfælde at man er medlem af en lystfiskeforening for overhovedet at få adgang, her kan Du også tage til møder og få et par "bonkammerater" til lærer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-05-10 17:56

I andet svar læs FISKETEGN i stedet for fiskekort, men det kommer an på din alder

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 26-05-10 19:04
Godkendelse af svar
Fra : Scrub

Dato : 14-08-10 14:54

Tak for svaret LuffeA. Mest nyttigt af dem der var.

Kommentar
Fra : MarszaleK01

Dato : 13-06-11 21:18

Hejsa Scrub.

Nåe jeg fisker efter Hornfisk, bruger jeg som regel et blink med en "silkekrog", det vil sige at du går hen til din grejbutik og spørger efter en silkekrog til Hornfiskeri, så skal han/hun sikker nok stikke dig nogle fine farver jeg bruger mest den blå farve til at fiske med ;) det har givet pote indtil nu :)

M.v.H Allan :)