/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støbejerns brøndkrave
Fra : kasper_lk
Vist : 1333 gange
80 point
Dato : 26-05-10 10:19

Hej

Jeg står og mangler en brøndkrave (tror jeg det hedder) til mit nedløbsrør. Den nederste halvdel af nedløbsrøret er i støbejern, så det skulle brøndkraven jo også helst være, men jeg kan ikke finde andet end nogle i zink og stål.

Et lille tillægsspørgsmål.
Det før omtalte nedløbsrør trænger efterhånden til en omgang maling. Et det bare på med en stålbørste, sandpapir, metal grunder og så emalje maling?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 10:23

Hvis der ikke er mere zink på nedløbsrøret, skal det måske udskiftes

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 26-05-10 10:25

Zink? Nedløbsrøret er i støbejern.

Nu ved jeg ikke så meget om det, men jeg tvivler dog kraftigt på at der er, eller nogensinde har været zink på det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 10:27

Så er det bare i gang med knofedt og pensel

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-05-10 10:32

Hvis det er et nedløbsrør fra en tagrende så er det næppe i støbejern. Er det fra en vask eller et toilet er det muligt. Hvor tykt er materialet??
For at være støbejerne skal det mindst være 5 mm.

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 26-05-10 10:39

Det er vel omkring en 5-7 mm tykt. Ihvertfald omkring kraven, Det er et stykke tid siden at jeg har haft det af, så jeg ikke ikke huske hvor tykt det er resten af vejen.

Det er kun den nedderste havldel nedløbsrøret.
Vores hus er et byhus fra 23 i to etager. De gamle tagrender og den øverste del af nedløbsrøret har vi skiftet ud med nye i stål, mens vi har ladet de nederste rør, på omkring 2 meter blive. Det er det rør jeg er ret sikker på der er støbejern.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 90 point
Dato : 26-05-10 10:44

Hej Kasper.

Den nederste del af dit nedløbsrør fra tagrenden kan udmærket være støbejern, det er tidligere blevet brugt ganske meget på steder hvor der var umiddelbar risiko for at røret blev trykket -
for år tilbage var det yndet at unge mennesker på vej hjem fra værtshus skulle nikke skaller på de
uskyldige nedløbsrør af zink, men her har mangen en ungersvend fået sig en slem overraskelse når det viste sig at røret var af støbejern
I dag er det ofte stålrør i stedet.
Du kan udmærket slibe det og så ellers grunde og male på helt normal vis.
------------------------------------------------------------
Brøndkraven har jeg aldrig set af støbejern, men der laves flere stålprofiler til overgangen mellem nedløb og cementrør i jorden.
Her er en glimrende model fra plastmo:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/plastmo-staal-broendkrave-213170p.html
eller denne fra profil-metal:
http://www.profilmetal-shop.dk/tagrender/br_ndkrave_cement.htm

de ligner hinanden ganske meget, jeg vil nu anbefale den fra plastmo.
god fornøjelse med arbejdet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 26-05-10 10:49

Hej Bennymanden

Tak for det.
Det er netop en af grundende til at vi har valgt at beholde det gamle nedløbsrør.

Tilbage står så bare stadig hvor jeg får fat på en brøndkrave, så jeg kan få dække en grimme plastik krave der er synlig fra sandfanget.

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 26-05-10 10:50

Hov havde ikke lige læst resten af det svar.

Der er nu ellers flere på vejen der har brøndkraver, som ihvertfald ligner støbejern.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-05-10 10:54

Jeg ved der ligger en genbrugsforretning i Silkeborg, der handler med gamle og brugte byggematerialer. Ellers er der vel også flere rundt i landet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-05-10 12:31

Jeg vil anbefale,at du kontakter din blikkenslager/vvs-mand, hvis ikke du selv har adgang til Jernhandelen i dit område, -mange jernhandeler er kun for registrede firmaer. De findes, men giv ikke op selvom ikke alle forhandler dem.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-05-10 21:59

Jeg ku godt tænke mig et billede af det, For tror at det er en Ø75mm og så skal du bare ha en reduktion fra 110 til 75mm pvc, den er grå og så piller du gummiringen af så burde den passe... Men Vil godt se det, hvis du ka klare det?

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 29-05-10 19:55

Hej Ekspress105

Forstår simpelthen ikke hvad du mener, men jeg forstod da så meget at du gerne ville se et billed af det :)

http://cid-b3c9d3add3dd6cc1.skydrive.live.com/self.aspx/Offentlig/SAM^_0035.jpg

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-05-10 11:19

Hej Kasper

Hehe det er jo lavet lige efter bogen

Så det du efterlyser er er en skjuler, der skal du kontakte en blikkenslager og spørge ham hvad han har af gode ideer...

Men synnes du godt nok det er grimt? For tror da det er det mest diskrete man ka lave... Men prøv, ka være han ka lave et rør der er lidt større der ka kraves ud over det...

Kommentar
Fra : kasper_lk

Dato : 30-05-10 14:53

Til zink og stål nedløbsrør kan man få sådan en brøndkrave, som skjuler samlingen.
http://www.billigvvs.dk/Tagrender-og-tag-Tagrender-Plastmo-metal--Plastmo-metal-75mm-broendkrave-195284.html

I støbejern er den dog mere kegle formet, men jeg kan bare ikke finde et sted hvor jeg kan købe en. Jeg har set dem ved flere af de andre huse på vejen, så jeg ved de findes.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-05-10 16:13

kasper jeg ved godt hvad for en du mener men tror ikke den laves mere.... så enten ska man finde en gamel en et sted (nej, ikke naboens ) Eller få lavet en special (nok dyrt)

Godkendelse af svar
Fra : kasper_lk

Dato : 01-06-10 14:30

Tak for svaret bennymanden.