/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
sum.hvis formel? i Excel 2003
Fra : goldeneye
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 25-05-10 11:13

Hej

Skal bruge hjælp til en formel.

Har et ark med ca. 100 linier.
Kolonne A er sælgernavn
Kolonne B er kundetype
Kolonne C er antal solgte enheder
Kolonne D er stk. pris
Kolonne E er omsætning (solgte enheder gange stk. pris)

Hvis gerne ud fra dette ark lave et skema hvor jeg kan se de enkelte sælgeres antal solgte enheder fordelt på kundetype, samt omsætning.

Har prøvet med 2 sum.hvis formler i en formel, men det fungerede ikke rigtig for mig.

Nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-10 11:28

Jeg kender ikke lige dit skema opsætning, men har du prøvet, at have flere "HVIS" formler inden i hinanden?

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 25-05-10 11:39

Hej!

Umiddelbart lyder det til, jeg ville lave en Pivottabel.
Jeg tror, en pivottabel vil kunne samle de ønskede oplysninger i et skema til dig.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 25-05-10 11:49

Har prøvet flere HVIS formler, uden held.

Har også prøvet en Pivottabel, det virkede heller ikke.
Vil dog også helst væk fra Pivot, da det er et skema der skal laves hver måned med nye tal.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-10 12:02

Nu har jeg ikke exceleret med pivotabeller; men hvis du laver en råskitse af disse opgørelser, og gemmer den, så kan du med et kopi, arbejde med den aktuelle periode, og i næste periode, trække et nyt kopi, at arbejde med.
Så vil du også have listerne liggende til et evt. senere brug!

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-10 12:12

Citat
Vil dog også helst væk fra Pivot, da det er et skema der skal laves hver måned med nye tal.

Det tager max. 5 minutter, at opbygge en pivotabel:
Sælgernavn indsættes i Række, og Kundetype i kolonne. Og antal enheder og omsætning opsummeres.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-10 12:50

Sjovt nok, da jeg så dette spørgsmål i morges, tænkte jeg på to løsnings muligheder:

computed go to, vist ikke mulig i Excel,
eller en pivot tabel...

Så vi er vist nogle stykker der er enige?
Dette er ikke en oplagt sum if opgave...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-05-10 22:02

Pivottabellen vil være rigtig god. Men ikke alle ser ud til at trives med det.

Et alternativ er at bruge Autofilter. Men så får du blot vist data, summeringen skal ske på anden vis.

Nej, prøv med pivot-tabel. Det kan 100% løse dit problem, du skal bare kravle over indlæringskurven

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 26-05-10 08:14

Overgav mig og lavede den sk... pivottabel
Rigtigt nok, det var ikke så svært, men er nok bare mere et formel menneske
Er det ok at IBM760 får points? (eller kan man dele dem?)

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 30-05-10 13:59

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-11 21:49

Citat
Er det ok at IBM760 får points? (eller kan man dele dem?)

Selvfølgelig. Og godt du fandt en løsning.

Men jeg har også ofte tænkt at man burde dele ud til flere.