/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Oplæg til debat: Læger burde skamme sig
Fra : o.v.n.
Vist : 845 gange
200 point
Dato : 24-05-10 20:21

Jeg er en af dem som bor i udkants Danmark og som måske kommer til at stå uden fast læge engang om ikke så længe, min læge er 69 år og stopper på et tidspunkt, han siger selv at han nødig vil stoppe før der er en som vil købe praksis.
Det jeg ønsker at debatten kører på er:
Kan de medicin studerende være bekendt ikke at ville være praktiserende læge?
Vi har betalt deres uddannelse og burde vel kunne forvente en lægepraksis uanset hvor vi bor?
Og så min mening:
En læge er en håndværker som skal kurere og forebygge sygdomme, lige som min mekaniker kurerer og forebygger motorstop på min bil, eller jeg helt galt afmarcheret?
Eller mener i måske at en læge er en forsker ved er universitet og som kun kurerer på eventuelle vagter på uni. hospitalet?
Hvad er jeres mening om læger som ikke vil fra storbyen?
Jeg ved godt at i mange tilfælde er der en kæreste eller ægtefælle at vise hensyn til men alligevel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-10 20:33

Som jeg har skrevet før er læger ansat af det offentlige, og burde rette sig efter eventuelle ordrer fra dem om at bosætte sig hvor der er behov, ellers kan de sgu blive sat til at tømme bækkener på sygehusene.

Men som andre unge jubier vil de vel kun bosætte sig der hvor "der sker noget", altså i fritiden.....skide være med jobbet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 20:34

Citat
Kan de medicin studerende være bekendt ikke at ville være praktiserende læge?

Ja - for dermed har de sagt farvel til karriere....

Citat
Vi har betalt deres uddannelse og burde vel kunne forvente en lægepraksis uanset hvor vi bor?

IKKE som praktiserende læger på lyø og læger er de jo uanset hvor de arbejder OG - ikke at forglemme - VIDEREUDDANNER sig...

Citat
lige som min mekaniker kurerer og forebygger motorstop på min bil, eller jeg helt galt afmarcheret?

Både ja og nej - jeg ville nødig være afhængig af at min "lokalsmed" skulle lave hovedrep. på min Mercedes Brabus

Citat
som ikke vil fra storbyen

Det har skam ikke kun storbyen der trækker - det gør Uni-sygehusene også..... - der kan man videreudvikle sig.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 20:35

Citat
Som jeg har skrevet før er læger ansat af det offentlige

Det er så forkert - hvor har du dog det fra

Praktiserende læger og læger på OFFENTLIGE sygehuse er - resten er IKKE.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-10 20:41

Den er lidt småsvær. Slaveri og stavnsbånd eksisterer ligesom ikke mere.

Moralsk har du jo ret. Men man kan jo ikke fortænke nogen i at holde sig til der hvor pengene er. Og det er klart at dobbeltvagterne på de store sygehuse, skæpper noget mere end at være landsbylæge.

Iøvrigt har den været vendt flere gange! Skal eller bør man flytte efter jobbet, eller er det fair at sidde på hænderne og vente på et job rundt om hjørnet! Kan og bør man forlange at læge A skal rejse til Langt-ude-på-landet-strup og agere som landbylæge, til måske 750000kr/år, når han kunne være blevet på universitetshospitalet. Taget sig et speciale. Score 1,5 mill på det ordinære job. 1 mill for overtid og weekendvagter + det løse på privatklinikken.

Kender ikke lønningerne, men det er nok det der trækker (med behørig undskyldning til det jobmæssige indhold).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 20:43

Du lyder som et storby menneske Refi, jeg har forståelse for at nogen gerne vil forske men ikke at vi uddanner kun til forskning, nogen af dem må i marken og arbejde.
De praktiserende læger vi har i dag har ikke stået stille, de videre uddanner sig også og jeg har fuld tillid til at min praktiserende læge kan afgøre om min eventuelle sygdom kræver mere ekspertise eller det er noget han selv kan kurere.
Mekanikeren har også en efter uddannelse vi lever i en verden som er i bevægelse, i morgen er intet som det var i dag, det gælder for læger som for mekanikere og bønder som jeg selv er en af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 20:59

Citat
Du lyder som et storby menneske Refi

Du tager grumme fejl

Citat
kan afgøre om min eventuelle sygdom kræver mere ekspertise

Se der nævner du selv pointen....

En praktiserende læge ved "lidt" om en masse - en Speciallæge ved en masse om lidt.....

De er begge læger - gæt hvem der tjener mest....

Citat
Mekanikeren har også en efter uddannelse

Landsbysmeden vil ALDRIG få den viden som MBværkstedet har.....

Den "gamle" bonde følger heller ikke med tiden (mere end absolut nødvændigt) - han beklager blot sin nød og får en "expert" til at fortælle sig HVAD han gør galt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 21:10

Jow jeg ved godt den er svær og der er måske ingen løsning vi kan, må og vil ikke tvinge nogen til noget
min Suzuki har intet at gøre på MB værkstedet, de ville ikke vide hvad der er for og bag på sådan en lille dyt, bortset fra det så er Suzuki mekanikeren også specialist
og du tager fejl hvis du tror at landsby smeden og bondemanden kun klager og lader eksperter om at drive bedriften, de efterudddanner sig også, jeg tror du lever i fortiden Refi kom ud i den virkelige verden og se hvad der sker vi er ikke analfabeter allesammen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 21:24

Citat
kom ud i den virkelige verden og se hvad der sker

Der har jeg skam været siden Uni

Citat
vi er ikke analfabeter allesammen

Nemlig - derfor vil ingen til Lyø - så bliver de det efter få år

Der er INGEN udvikling på "landet" - det er sørgelig men sandt.....
Den slags vil kun komme hvis "byen" flytter på landet.....

Uden en eller anden form for speciale er du låst fast eller går ned...... og speciale kan du ikke udvikle i affolkede områder hvor viden ikke kan deles..... (receptudskrivning er ikke den bedste levevej jeg kunne tænke mig)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-10 21:27

Go' aften o.v.n.
Citat
Eller mener i måske at en læge er en forsker ved er universitet og som kun kurerer på eventuelle vagter på uni. hospitalet?

Helt sådan er virkeligheden altså ikke o.v.n.
De lægestuderende SKAL forske ...det er et led i deres uddannelse og det forlanges af dem.
I dag er uddannelsen sådan indrettet at de studerende skal i et MEGET tildligt stadie af studiet give tilsagn om hvilket speciale de vil vælge og derefter læse videre med henblik på det.
Det er blevet kritiseret af mange fordi man mener ikke de så tidligt i forløbet ikke har erfaring med hvad de egentlig vil senere hen ... hermed tænker jeg på hvilket speciale de vil ha' / læse.
Citat
En læge er en håndværker som skal kurere og forebygge sygdomme,

Ja og det er så lige netop problemet.
De bliver i dag ikke uddannet i almenkirurgi som de blev for bare 15 år siden.
Det vil så sige at du kan møde en læge som er specialiseret i f.eks. hofter og knæ men som aldrig har prøvet at fjerne en blindtarm.
En praksis læge er en læge med en almen med. uddannelse som har læst videre i yderligere 3 år efter endt uddannelse lige netop med henblik på et få/købe egen praksis.
Og man kan ikke tvinge armen om på ryggen af dem og forlange at de med djævlens vold og magt skal købe sig en praksis.
Det er så igen noget helt andet at det er ganske uhørt at nogle mennesker som dig og naboer ikke har en læge.
Det er ALLE menneskers ret.
Det ville jo være det samme som at du VILLE være landmand i sin tid men blev tvunget til at tage en uddannelse som f.eks. sygehjælper
Det tror jeg ikke du ville bryde dig om og der kommer ikke noget godt ud af at tvinge folk til noget de ikke vil.
Man kunne så gøre det at man forlangte at de læger der bliver færdiguddannet skulle tage et år eller flere i en praksis et eller andet sted . Det kunne måske ændre deres syn på sagen ??
Jeg ved det ikke men tanken er mig ikke fjern.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-05-10 21:30

Jeg tror, TROR, for jeg ved det ikke, at det meget handler om, at lægen har en mand/kone, som normalt også har en god uddannelse, og som ikke bare skal finde et job i nærområdet, men også skal have mulighed for at videreudvikle sig fagligt, altså finde andre spændende jobs.

Det er godt nok meget nemmere i en storby end ude på (undskyld) Bøhlandet, og den tendesn ser man jo allerede i hvor de unge vil studere, hellere Kbh. end Haslev osv.

Her i den forgangne uge har man kunnet læse, at det var en succesoplevelse for sikringstyrelsen, at 25 %!!! af medarbejderne ville følge med til Esbjerg, jeg er villiig til at vædde en sjov øl mod en rød sodavand på, at dem der flyttede med var dem der ikke kunne få et job med bedre løn i Københavnstrup

Hvem vil dog flytte til et område med dårlige faglige udviklingsmuligheder, for sig selv og konen/manden, samt dårligere løn??

Ikke et forsvar for dem der ikke vil, men måske en forklaring på hvorfor de ikke vil.

Idealisme er ikke i høj kurs for tiden!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 21:40

Idealisme og moral er ikke i høj kurs, det er griskheden og pengene som styrer, men kan det gå hånd i hånd med lægeløftet? Citat fra Wikipedia
Citat
Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse, at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret, at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-10 21:43

Citat
Idealisme og moral er ikke i høj kurs,

Nej det gir' jeg dig ret i
Men jeg ved at det lægeløfte ikke lever op til tiden i dag og det har det ikke gjort længe.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-05-10 21:45

Det hele handler om prestige - og det er ikke noget jeg digter, det har der da været talt om i årevis, det er ikke noget nyt fænomen - men hvem vil til udkantsdanmark, det lyder ikke så godt som at sige man har praktiseret i København

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 21:45

Medicin studerende som ikke vil aflægge lægeløftet er ikke læger efter den medicinske uddannelse, de kan betegne sig som cand,med, de er ikke læger og har truffet et valg, det er dem som har aflagt lægeløftet som måske kan komme i et moralsk dilemma, skal de hjælpe medmennesker eller rage penge til sig? Hvor er moralen er den stendød?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-10 21:45

Der står også sådan her :
Citat
I Danmark har lægeløftet aldrig haft nogen juridisk betydning, kun moralsk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 21:48

Måske er spørgsmålet slet ikke relevant, hvis de ingen moral har kan de så skamme sig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 21:51

Citat
men kan det gå hånd i hånd med lægeløftet?

En del af problemet er jo netop at der er for få der vil være praktiserende...

Dem der er det, lever garanteret også op til løftet (og mere til) - det er iøvrigt "gammeldags"

Citat
I Danmark huserer en kronisk debat om lægeløftet. Nogle mener, at løftet er sentimentalt pladder, andre, at teksten i det mindste skal moderniseres. Og hånden på hjertet så virker eden ved gennemlæsning nok lidt ude af trit med den moderne lægegerning. Døm selv.

Citat fra SDU

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 21:54

Citat
skal de hjælpe medmennesker

Selvfølgelig skal (og gør) de det - men de behøver jo IKKE opsøge problemerne.....

Lad de små børn komme til mig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-05-10 21:55

En lille rask afstemning, hvor mange her vil gerne gå på halv løn, dårligere karriemuligheder for en selv og konen/manden, for at være moralsk?

Personligt ville jeg stemme nej.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-10 21:57

Altså det lægeløfte som de ny uddannede læger i dag afgiver er fra 1815 og der er ingen tvivl om at det trænger til en anden og bedre udformning.
Det er til meget debat og har egentligt været det et stykke tid nu.
Men det hjælper jo ikke udkants Danmark her og nu.
Det har vel heller ikke noget at gøre med at der er lægemangel.
Men tilgengæld kunne det hjælpe en gevaldig del på vores lægemangel at DK stoppede med at uddanne læger til Norge og Sverige.
Over 50 % at de studerende ved de danske universiteter er fra andre lande end DK
Og det betaler vi også for...det er forkasteligt syntes jeg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 21:59

Iøvrigt vil enhver læge "stoppe op" hvis vedkommende mener hans/hendes assistance er påkrævet...

Visse flyselskaber o.lign. giver rabat hvis de ved de kan "trække" på en i nødstilfælde

Så de "hjælper" hvor de kan, men opsøger ikke nødvændigvis problemerne......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 22:00

Citat
Lad de små børn komme til mig
jamen så må jeg regne med at skulle til læge i en af byerne i langtbortistan, det bliver sikkert heller ikke aktuelt ved en eventuel akut sygdom så er jeg død længe før akut bilen kan være fremme, vi har spurgt beredskabstyrelsen og de siger ligeud at medmindre der er en ambulance tilfældig i nærheden, så er der 40-50 minutters ventetid

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-10 22:37

For en gangs skyld er jeg enig med o.v.n.

Alle, også folk i udkantsområderne har krav på en læge. Det må være op til regionerne at gøre det attraktivt for lægerne at flytte til udkanten af landet.

Jeg har prøvet at stå uden læge i næsten et år og det er problematisk. Og jeg bor i en storby. Men min læge døde og de kunne ikke få solgt hans praksis. Jeg var alvorligt syg det år og jeg kunne ikke få adgang til min egen journal fra lægen. Den var låst til den nye læge kom. Der kom bare ingen. Før efter et år.

Det var ikke behageligt at være alvorligt syg og så ingen læge have. Det må være en menneskeret at have adgang til en fast læge.

Det er også et spørgsmål om penge. De praktiserende læger skal købe deres egen praksis. Og sætte sig i gæld. Det er deres arbejde at være læger og der er bare ikke nok af dem og der er ikke nok af dem der er, der vil have en praksis.

Der er ikke uddannet nok læger de sidste år til at det er attraktivt at bo i udkanten.

Alle har krav på en læge, men ikke alle kan få en læge. Sådan har samfundet bestemt det.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 23:09

Tak for svaret granner01. vi er fuldstændig enige og det føles helt rart at være enig med dig,
tak til alle for de mange indlæg vækkeuret ringer klokken alt for tidlig i morgen så jeg stopper nu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-05-10 14:49

Selv tak du, og det er ingen skam at være uenig, det giver mere krydderi i hverdagen.