/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Min nabo vil rive hækken ned
Fra : anetteogjesper
Vist : 1739 gange
100 point
Dato : 24-05-10 14:10

Hej

Jeg står i et dilemma. Jeg har lige fundet ud af, min nabo planlægger at rive vores hæk ned, der står i skellet og jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig.
Grunden til min bekymring er hvad gør jeg hvis rødderne går langt ind i vores have og de river meget af græsset af og i værste tilfælde kommer ind til drivhuset og ødelægger det?
Desuden vil jeg gerne vide hvor jeg finder plantegningen over vores grund, da de vil ligge fliser ind hvor der nu er hæk og det mener jeg jo er i skellet og jeg vil ikke have fliser?
Skal naboen ikke opsætte en ny hæk eller må de bare lade det hele stå bart. Jeg har to små piger der leger i i min have, men når de river hækken op, bliver der helt åbent. Vores naboer har reklame depot, så de har rigtig mange biler, der kører op og ned af indkørsel og dem skal vi nu være generet af. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Anette
Assens

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-10 14:14

Du henvender dig her :

http://www.assens.dk/page363.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-05-10 14:16

Kig lidt her, han kan ikke bare sløjfe hegnet hvis det er et fælleshegn (står i skel)

http://ferv.fvm.dk/Faelleshegn.aspx?ID=19769

Giv ham et print af siden, og sig at hvis han river hegnet ned klager du til hegnssynet, der formentlig vil kræve han betaler hele udgiften til et nyt fælles hegn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-10 14:44

Naboen vil jo "spare" hækkeklipningen og almindelig vedligeholdelse
Desuden vinder han højst 20 cm plads hvis der skulle lægges fliser i skellet og et flethegn, men så langt kommer han forhåbentlig ikke.

Rødder der går ind under en plæne skal jo blot stikkes dybt med en skarp spade inden der graves

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-05-10 14:47

Tak for svaret refi. Begge svar var rigtig gode, nu må jeg kæmpe min sag

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 24-05-10 14:59

Du kunne nok komme langt ved at tale med ham. Måske handler det om vedligeholdelse af hækken, og så kan du jo tilbyde at passe den på begge sider, hvis det er vigtigt nok for dig at den blvier stående. En anden mulighed er at sige ok, men at han skal sørger for et hegn, som I er enige om, uden udgift for dig. Alt i alt handler det jo om at finde ud af om han overhovedet har planer om at hive hækken ned, og hvorfor, så og så tage den derfra. Først når tingene er gået i hårdknude, kan man rode hegnssyn mv. ind i det.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-05-10 18:24

Fandt også dette: http://www.hegnsyn.dk/pdf/hegnsloven.pdf

Hvor jeg synes kapitel 2 paragraf 8 styk 2 paragraf 9 + 10 hjælper mig meget

Til mariafrederiksen:
Jo de vil rive hækken ned til juli. Blev helt paf da de sagde det i dag og det var vel og mærket ikke et spørgsmål om de måtte, men en konstatering om at de allerede bestilt en til at rive de op og ligge en ny indkørsel helt hen til skellet! Så det handler ikke om vedligeholdelse, men om de tror de ejer det hele..

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 24-05-10 18:30

Til LuffeA:
Naboen har reklame depot dvs. de vil udvide med de 20 cm., så de kan få den kæmpe lastbil op ad indkørslen uden tanke på at vi har både en lille hund og to børn, der leger i baghaven. Vores baghave støder ind til deres indkørsel og vi er i forvejen er generet af de reklame bude der kører op i Deres indkørsel for at hente reklamer minmum 2-3 gange om ugen. Nu skal vi også generes af lastbil 3 gange om ugen og så har vi ingen hegn til bare at dæmme op for lidt af for det i vores have. Jeg spurgte endda om hvad der så skulle være i stedet og hun sagde det havde HUN ikke bestemt sig for endnu, men til at starte med skulle det hele bare være åbent. Ikke noget at spørge om det var okay med os, eller om hvad vi synes!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-05-10 20:30

Citat
Vores baghave støder ind til deres indkørsel og vi er i forvejen er generet af de reklame bude der kører op i Deres indkørsel for at hente reklamer minmum 2-3 gange om ugen. Nu skal vi også generes af lastbil 3 gange om ugen

Øh er det i et paracelhuskvarter? For så er der måske noget med lovgivningen/lokalplan om de overhovedet må drive erhverv der fra....

Men synnes du klart skal meddele dem at du IKKE er med på at hækken skal væk, og dette ka være et springende punkt hvis de bare forsætter da de jo har snakket med dig og du ikke sagde nej... Det ka jo tolkes som acccept... SÅ sig fra nu og spørg dem om de ikke kender til godt naboskab?