/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Avocadosten
Fra : pifo
Vist : 1611 gange
50 point
Dato : 23-05-10 19:53

Jeg har altid lært at lægge avocadostenen i f.eks. guacamolen, for at forhindre misfarvning, og det er et udmærket råd. Nu bliver jeg så spurgt: Hvorfor virker det? Tja, godt spørgsmål. Er der nogen, der kan svare på det? Kunne det have noget med citronsyre at gøre?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-10 20:17

Citat
Et godt råd for at undgå misfarvning er, at presse kernen fra avocadoen ned i skålen med guacamole, så kun toppen ses. Pres herefter husholdningsfilm ned over skålen, så du fjerner alle luftbobler. Kernen er avocadoens naturlige konserveringsmiddel, og når du emballerer med fi lm, genskaber du avocadoens oprindelige beskyttelse mod ilt. Så har du dip i fl ere dage – i den rette kulør.

http://www.gorenje.dk/support/rad_tips/uuuh/emballage/guacamole

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-05-10 20:39

hmm, tja "ans"....det var der ikke så meget nyt i, synes jeg,
men hvad er det, der gør at kernen virker sådan? Det er den kemiske reaktion, jeg kunne tænke mig at forstå. Indeholder kernen citronsyre f.eks?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-05-10 21:44

Tjah, helt uvidenskabeligt, jeg laver Guacamole 3-4 gange/måned, smider kernen i kompostpanden, skal molen stå længe får den lidt film over, det bliver aldrig brunt.

Jeg tror det afgørende er, at holde så meget luft=ilt, væk fra molen, så der ikke er ilt der kan gå i forbindlese med avocadoen, altså film mast ned på molen.

Og selv når jeg ikke gør det, skal det stå meget lønge for at blive brunt/sort.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-05-10 22:01

Det tyder ikke på, at nogen kan give en "videnskabelig" forklaring på, hvilken kemisk reaktion, der foregår. Hvorfor virker det? Jeg annullerer derfor spørgsmålet.

Annuller spørgsmålet
Fra : pifo

Dato : 24-05-10 22:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål