/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forbindelse af generator til en trækvogn
Fra : semajeto
Vist : 1673 gange
300 point
Dato : 21-05-10 21:21

Hej,

Er ved at lave en trækvogn med batterier og musikanlæg hvor strømkilden er en generator fra en punto 60 som bliver trukket af en cykel. Er Generatoren med indebygget laderelæ og hvordan skal den tykke røde og tynde sorte ledning der sidder på generatoren forbindes til batteriet på vognen?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-10 21:35

Hej Georg Gearløs!
Jeg tror ikke du kan aktivere generatoren tilstrækkeligt, så den kan lave den nødvendige strøm, Det skal der uden tvivl en meget kraftig rugbrødsmotor, for at komme op i de omdrejninger.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 21-05-10 21:48

Det er min søn og han kammeraters ide til deres årlige festivaltur, så det er dem der er George Gearløs...Mht omdrejninger er det et spørgmål om udveksling, men hvordan skal den forbindes for at se om den kan producere noget spænding?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-10 22:15

Næsten hel sikker på at der indbygget laderelæ det er rigtig mange år siden nogen lavede strøm i biler med selvstændig relæ, det vil også være ret logisk at sætte den røde ledning på akkumulatorens plus pol, god fornøjelse med rugbrødsmotormusikken, rytmen bliver sikkert en tand langsommere efter nogle timer eller minutter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-10 22:43

Minus til stel
Tykke røde til plus
og den sidste er den der skal styre hvornårder skal lades, da den har forbindelse med feltspolerne omkring ankeret.
Jeg skal se om jeg kan finde noget mere jordnært omkring dette.

Men det du skriver om udveksling??? - Hmmmmm
Jo mere strøm den skal lave, des tungere bliver den at dreje rundt, og er udvekslingen for stor, så tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre.

Prøv bare at lade bilen snyrre i tomgang, og så tænde alt lyset på bilen, og du vil høre hvordan motoren må slæbe meget mere.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-05-10 23:09

Det kan ikke lade sig gøre, kræver alt for meget rugbrød.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 21-05-10 23:10

Jeg har med en boremaskine med 2500 omd/min med min multitester forbundet til den tykke røde og til stel målt 0,3 volt... Med den opsætning burde den i mit hoved kunne lave ca- 13-14 volt...?

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 21-05-10 23:15

Jeg forstår godt Jeres skepsis, men min søn og kammerater har set det muligt på en cykel med anlæg i Tivoli ifm deres Gumball 3000 arrangement...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-05-10 23:46

En generator skal have feltspænding for for at den kan give en spænding ud, så du skal lige have et batteri i vognen også, og med et godt opladet bilbatteri er der strøm og musik nok til et par kasser øl, så der er ikke brug for generatoren uden batteri bliver det kun til gravøl-musik

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-05-10 00:01

Den tynde ledning skal også have + men gerne igennem en 2 - 5 watt pære og en kontakt indskudt.
Når generatoren begynder at lade, vil der være + på begge sider af pæren som derved går ud.
Kontakten er til, at afbryde "ladelampen" når ikke der trampes i pedalerne.
Hvis du indskyder en polsøger med almindelig pære i din opstilling, vil du tydeligt kunne se, når du rammer de omdrejninger hvor der begynder, at ske noget - og mærke det på din boremaskine.
Der skal godt nok trampes til i pedalerne, men held med det .....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-05-10 00:03

OBS! Glemte lige, at i skal huske, at bolte en stelledning til generatorhuset eller lignende og passende sted, hvor der er god forbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-05-10 00:06

Selv om du kan hive 13-14 volt ud af generatoren, med en boremaskine som hjælper, så er det, når den skal belastes med en akkumulator, der trænger til strøm, at det viser sig, at der skal arbejdes hårdt.

En mere brugbar løsning er en god akkumulator i trækvognen, og så en lille benzin generator, som kan oplade den en gang imellem. Her er der som regel både 12 volt og 220 volt til rådighed, men for ikke at skulle høre på generatoren, når der skal lyttes til musikken, så er det rart at der kan lades op i pauserne.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-05-10 00:27

En standard generator til en økonomibil leverer vel 50A maksimalt.
Det gør den ved en ladespænding på 14,4V.
Dermed har vi en maksimal effekt på 720W i bedste tilfælde (ohms lov : P = U x I)
Og det er ret tæt på 1Hk.
Så kan du gange med 2 for at udligne diverse tab og in-effektivitet, altså 2Hk.

Jeg vil tro, at en veltrænet cykelrytter kan levere ca. 0,5Hk.
Du har derfor ca. 180W maksimalt til rådighed fra cyklen, og kun ca. det halve, hvis det skal være for almindelige mennesker.

Et sjovt eksperiment.
Men jeg tror I får meget mere ud af det, hvis I lader en lille vindmølle trække generatoren.
Forudsat det blæser under koncerten ...

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 22-05-10 08:07

God morgen og tak for jeres råd.

Hejdu58: De har fået fat i en del batteriet som de paralelforbinder sammen og dermed opnår 12 volt og sammenlagt ca 200amp, men de er tunge at slæbe når de skal lades op. Det prøvede de sidste år og da de skal være der en uge, bliver/blev det til mange gange. Dermed opstod iden mht generatoren og cyklen. Marinebatterier ville væres bedst, men de koster meget mere end bilbatterier.

Cortina01: Det betyder at jeg med mit 12 volts batteri forbinder den tykke røde med plus på batteriet og minus fra betteriet til stel (huset) på generatoren. På batteriets poler forbinder jeg min multitester. Den lille sorte forbinder jeg til plus på batteriet med min prøvelampe. Når alt dette er forbundet, vil prøvelampen lyse vha spændingen på batteriet og vil først gå ud når/hvis spændingen produceret med boremaskinen på generatorens remskive overstiger spændningen på batteriet. Er det korrekt fostået? Jeg vil helst ikke brænde generatoren af som de har købt hos huggeren...

Severino: den mobile benzinenerator ville være løsningen, men den må de ikke medtage på campingområdet.

Beestone: Vindmøllen har også været på tale, men som du skriver hvis der ikke er vind så...Desuden
tror jeg modstanden i generatoren gøre at der skulle en stor propel og meget vind til, når man tager din udregning i betragtning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-05-10 09:50

Hvad så med at anskaffe nogle solpaneler, det er gratis energi, og så støjer og forurener det ikke. De kan levere strøm hele dagen, som de kan lade op på.
Hvis de har et stort forbrug, så vil det måske knibe lidt med at solcellerne ikke kan følge med, under forbruget, men så kan de da være med til at bidrage under de vilde scener, og så ellers lade , når der er drikkepause.
Sådanne solceller holder i mange år, og giver strøm, så længe det er lyst, dog mest i god solskind, ellers må de lægge sig under en gadelygte, så de får lidt strøm om natten.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 300 point
Dato : 22-05-10 19:56

Du har forstået det korrekt. Den tynde ledning skal også have en + forbindelse. Til din prøveopstilling kan du såmænd undlade prøvelampe - den er som tidligere beskrevet en ladekontrol, men vil klart indikere, når generatoren lader. Jeg tester en gang imellem selv på lignende måde, men bruger en stålbørste på boremaskinen, som jeg presser mod remhjulet på generatoren. Den "fedter" ganske vist, men så får jeg ikke revet armen af, når der produceres strøm i generatoren.

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 23-05-10 07:32

Tak for svaret Cortina01, inkl. tricket med stålbørsten. Også tak til jer andre, men der er jo altid kun en vinder.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-05-10 23:36

Selv tak, og held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 20-06-10 21:24

For at afslutte dette indlæg, kan jeg meddele at cyklen nu lavet og den producerer en spænding på mellem 13,8 til 14 volt ved et 'rimeligt tråd'. Så må vi se om det er nok, da vi har ikke målt hvor mange ampere den producerer.

I kan se den her:

http://peecee.dk/upload/view/253256