/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Totalskadet bil, ny bil
Fra : pedroso
Vist : 4467 gange
200 point
Dato : 19-05-10 23:10

Min bil er totalskadet, og jeg forhandler i øjeblikket med taxator om prisen. Vi er et stykke fra hinanden.

Kan nogen give nogle råd om hvordan jeg får maximeret prisen?

Det er lidt mystisk at han har topdanmark.dk som mailadresse - samme som modpart. Kan jeg forlange en mere uvildig taxator?

Der er tale om en Toyota Avensis 1,6 5d fra 98. Han siger 42.000, jeg siger 60.000

Som ny overvejer jeg en Peugeot 206 fra 2004. Det bliver så konens bil. Normalt ville jeg holde mig fra franske biler, men hun synes jo den er så pæn... Kan det anbefales?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 23:17

God ide, hvis du kan få hjælp fra din mekaniker- taksator og mekaniker taler samme sprog.

Det har hjulpet mig- at jeg lod taksator handle af med min mekaniker ( som selvfølgelig lige havde mig i baggrunden).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 23:18

Prøv at se hvad din bil bliver handlet til, så du har noget beviseligt at bruge overfor taksator

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=Toyota+Avensis+1%2C6+5d+fra+98&btnG=Google-s%C3%B8gning&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Du kan da snakke med dit forsikringsselskab om at få en anden taksator, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre, han dækker jo nok kun lige et bestemt geografisk hjørne af DK, og kan ikke bare byttes ud med en anden... men prøv dog

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 210 point
Dato : 19-05-10 23:23

Find 3-4 ens biler på bilbasen og hvis de biler koster mere en 42000 så sender du annonsene til takstmanden.Så vil han give dig mere penge. Men de er frække så du skal ikke give op.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 23:23

Det er ikke tilfældigt at 206 er en af de mest solgte biler de sidste mange år, det er en god og solid bil, og som du skriver, den er pæn. At der er solgt så mange af dem gør også at prisen på brugte er fornuftig.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-05-10 00:34

Taksator skal ikke være uvildig, han udsendes af det forsikringsselskab der betaler regningen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-05-10 00:46

Her er nogle Toyota avensis til salg,.. nogenlunde mage til din, (dog noget nyere)
linkene stammer fra autocom.dk, hvor Danske bilforhandlerne køber/sælger deres biler,
priserne er/bliver vejlenende/toneangivende,. for hvor meget biler er værd i Danmark,

dvs. hvis du ville ha’ solgt din bil til en bilforhandler,
ville han højest sandsynlig følge salgspriserne på autocom.dk
(+ 5 - 10 - 15.000 kr. hvis du ville købe en ny bil til vejl. udsalgspris)

ud fra det kan du sikkert få et indtryk af hvad din er værd,
desværre har mange alt for store forventninger til bilens reelle værdi,
http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1806128

http://www.autocom.dk/consumer/bid.do?zz=1&aid=28185&eid=1819199

http://www.autocom.dk/consumer/bid.do?zz=1&aid=28185&eid=1819469

http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1804818

bemærk venligst årgang og stand,

hvis du vil forhandle med taksator,.. skal du prøve at fremhæve noget på din bil,
som gør den mere værd end normalstanden for den årgang,
fx lavere km. stand,.. ualmindelig velholdt, osv.

det er logik, at jo flere biler du kan finde til en højere pris end hvad taksator byder,
jo bedre bliver forhandlingsgrundlaget,.. (han skal nok finde nogle der er billigere)

her kan du 'plukke' de dyreste ud, :
http://www.dba.dk/biler/biler/maerke-toyota/modeltoyota-avensis/braendstof-benzin/?soeg=1%2c6&aargang=(1997-1999)

http://www.dba.dk/biler/biler/maerke-toyota/modeltoyota-avensis/braendstof-benzin/side-2/?soeg=1%2c6&aargang=(1997-1999)

omvendt,.. ved taksator udmærket hvad den er værd, (det er en vigtig del af hans job)
han kender naturligvis også autocom.dk … og har fulgt priserne gennem mange år,

mht. Peugeot, 206, og andre modeller af Peugeot,
de / de er hverken bedre eller ringere en deres konkurrenter i samme prisklasse, (fra ny)
hvis det skal være en Toyota, Mazda eller VW, i samme størrelse, som 206,.. bliver prisen højere.

og så kan du glæde dig over at det er muligt at købe din peugeot 206
betydelig billigere på autocom.dk.
Fx :
http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1817040

http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1802010

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-10 01:08

Helt ærligt, så tror jeg ikke du skal forvente at få mere end det taksatoren har budt, medmindre der er noget helt ekstremt ved den bil , eks. et ultralavt kilometertal..."½ tons" ekstraudstyr o.s.v....den model sælges i den årgang fra omkring tredive tusind og op, biler i fin stand.

http://www.bilpriser.dk/car.do;jsessionid=C47FC67A9C2FEAB320ED757CFABFA0CB?carpage=-1&carid=704502

Og nej, du kan ikke forlange en uvildig taksator, han er udsendt af det selskab der skal betale...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-05-10 06:45

Til syvende og sidst, så vil taksator altid finde dig den bil, som vil erstatte din, ikørte kilometer og stand. Mere kan du selvfølgelig ikke forlange.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-05-10 08:51

Citat
Det er lidt mystisk at han har topdanmark.dk som mailadresse - samme som modpart

God kamp siger jeg bare. Den har vi også været på og det er IKKE nemt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-10 08:59

Når en bil totalskades forsikringsmæssigt, er der en række forudsætninger der sætter erstatningsbeløbet. Som udgangspunkt, skal man kunne købe en bil "magen til", dvs. i samme stand, kørte km, årgang mm. Herfra trækkes ringere stand, eller lægget til for bedre stand/udstyr.

Har du fx lige fået nye alu-fælge med dæk til 5.000 kr., som ikke har kørt 1.000 km, så skal det lægges over i den aktuelle erstatning.

Jeg har gennem mange år (som assurandør), kun mødt én som ikke var tilfreds med totalskadeerstatningen, men da han kunne dokumentere standen og udstyret ud over den af taksatoren fastsatte pris, blev dette lagt oven i. Jeg har set rustne biler, hvor kunden var tilfreds med 10.000 kr. men fik 18.000 kr. for et "rusten vrag". Ellers har jeg aldrig mødt nogen der ikke var tilfredse med erstatningen, men så er der jo dem, som forventer at få en ny bil for en gammel bil!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-05-10 15:21

Har for 6 år siden totalskadet en Toyota Sportsvan, dengang var der noget der hed taksatorringen, der betjente flere forsikringselskaber, de havde til hus, så vidt jeg ved i Rødovre. Hos mig bød taksator 60.000,00 kr. men jeg fik ham 30.000 op p.g.a. stand, lavt km tal, ekstraudstyr(tågelygter, sædevarme, radio m.m.)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-05-10 11:20

Ok, tak. Et andet råd jeg fik var at se på told-skat, hvor de jo vurderer bilerne udfra det at de skal sætte afgift på importbiler. Også her er prisen noget højere end det han har sagt.

Og når jeg kigger annoncer så ligger han også 5-10.000 lavere. Så set med mine mest uvildige briller prøver han faktisk at presse prisen ned.

Alt i alt vil min strategi nok være at få så mange dokumenterede argumenter på banen.

Mht. ny bil så er vi nu gledet lidt over imod en Skoda Fabia eller måske Ford Fiesta.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-05-10 21:50

Tak for ordene. Jeg lavede en beregning til ham som viste 52.000, og da jeg havde en gammel parkeringsskade endte vi på 50.000, hvilket er ok.

Jeg har forladt både Skoda (for kedelig) og Ford (plasticbil). Så nu bliver det nok en japans. Mazda, Honda eller Toyota.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 25-05-10 21:51

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-05-10 23:19

Tak selv
alimak