/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Hvor mange?
Fra : vic200
Vist : 1604 gange
100 point
Dato : 19-05-10 10:01

Jeg kan ikke finde noget her på nettet og jeg gider ikke ringe til diverse fagforeninger for at blive stillet om til den ene og den anden talemaskine.

Hvor mange ansatte skal der være i et firma før der skal være en tillidsrepræsentant og en sikkerhedsrepræsentant?

Må en deltidsansat (løsarbejder) være sikkerhedsrepræsentant?

vic200

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-05-10 10:04

Citat
og jeg gider ikke ringe

Du gider ikke, idiot.

Og så skal vi ordne det, ididot ididot.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-10 10:11

Citat
Hvis der er mere end 10 ansatte på en virksomhed, skal der vælges en sikkerhedsrepræsentant og dannes en sikkerhedsorganisation.

http://www.krifa.dk/fs/arbejdsmiljoe/sikkerhedsrepraesentant.aspx

Jeg kan ikke se, hvorfor en deltidsansat ikke kan være det, bare personen deltager i div. kurser og kommer til møderne

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-05-10 11:00

Du skal have været fastansat i 9+ måneder som regel dog kan der dispenseres fra dette.
se evt.

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Social%20og%20milj%C3%B8h%C3%A5ndbog/Arbejdsmilj%C3%B8/Virksomheden/Sikkerhedorg/Sikkerhedsrep.aspx

MV2

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-05-10 11:28

Hej fætter brorteil. Jeg mente ikke du var på internettet da du ikke kan læse eller skrive dansk på grund af din halve hjerne.
Kan du ikke få din støttepædagog til at læse engang mere havd jeg skriver?
Hvis du er blevet dansk statsborger er det synd for os danskere. Snak endnu engang med din støttepædagog inden du svarer.

vic200

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 17:02

I de kommunale institutioner, skal der være 5 af en overenskomstgruppe ( altså under samme overenskomst) så kan man vælge en tillidsrepræsentant.
Der kan dog laves aftaler om et mindre antal med arbejdsgiveren. Men retten opstår ved de 5.

De behøver ikke at være medlem af den samme fagforening, men det henviser alene til overenskomsten.

I alle daginstitutioner og skolefritidsordninger kan man vælge en sikkerhedsrepræsentant uanset antal ( selvstændig ledelse er udgangspunktet) I ikke- kommunale institutioner er det som Nordsted skriver 10 ansatte medmindre den faglige organisation har forhandlet sig til noget andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 17:54

Der hvor jeg var på kontor ,var det også 10 ansatte der gjorde udslaget til en repræsentant, og det var mig

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 19-05-10 21:25

10 ansatte

Valget må godt være en fast deltidsansat. Valgregler og beskyttelsen er som for sikkerhedsrepræsentanter i lignende virksomheder med overenskomst.

i øvrigt hedder det nu efter den nye lov arbejdsmiljørepræsentant

Hilsen Morten

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 24-05-10 07:53

Tak for svaret Nordsted1.
Det ledste mig første skridt på vejen til flere oplysninger.
Tak til alle I andre som kom med bidrag.

vic200