/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nyt fra mejsekassen
Fra : granner01
Vist : 1768 gange
50 point
Dato : 17-05-10 17:21

Så er der nyt fra blåmejserne. Desværre ikke noget godt i kassen med foto. 4 unger er døde her i weekenden, sikkert på grund af manglende mad fordi det regnede sådan. Men de sidste 4 er meget aktive og næsten dobbelt så store som de var da de kom ud af ægget sidste søndag.

Blåmejsen i brønden i kolonihaven er væk, i stedet er der en musvit. Det regne de ned da blåmejsen lå på 3 æg, eller der er en der har taget vand, og så er der kommet vand derned. Så blåmejsen opgav.

Vi satte en muffe på vandhanen og lagde en ekstra flise over, så nu yngler der en musvit. Nogle af æggene er klækket og jeg tror der er foreløbig 3 unger.

Det kolde forår er hårdt ved de nyudklækkede unger. Og der er ikke så mange insekter p.g.a. den hårde vinter.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-05-10 17:26

venter snart nedkomst af 7 musvitter-de der døde i din kasse ,hiver forældrene selv dem ud af kassen eller skal de ha en hjælpende hånd

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-05-10 17:28

Jo jo

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 17-05-10 17:31

Kun de stærkeste overlever

Følger spændt med i føljetonen om Hanne og fugleungerne 2010

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-10 18:05

Hvor er det dejligt, at der er trods alt er nogle overlevende unger

Min mor tænder sit kamera en gang om dagn, for at se om der mon skulle være en ny rede under opbygning, men det er sikkert for tidligt at håbe på, men det er bare så tomt lige pludselig ikke at have dem at holde øje med, så vi x fingre for at der kommer en ny beboer inden så længe

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-05-10 18:14

Hejsa Granner.
Ja de dør af kulde.
Vores er sådan opdraget at de tager dem i "munden" flyver en tur med dem og afleverer dem på vores skraldespand.
Helt utroligt ...men sandt.
2 stk. har de lagt der så kan jeg få lov at putte dem i

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-05-10 21:45

Moderen tager den døde unge i næbbet og flyver væk med den. Den får ikke lov til at ligge ret længe.

Men jeg er overbevist om at når blåmejserne yngler igen til sommer, så overlever alle ungerne.

De små er begyndt at få små strittende fjer på vinger og dun på kroppen.

Og jeg kan sagtens se at der mangler insekter for fuglene er begyndt at fodre ungerne med det fedt der er i mejsekuglerne.

Og her kan i se musvitternes unger i kolonihaven, nede i brønden.

http://peecee.dk/upload/view/245561

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-05-10 23:31

Citat
Og her kan i se musvitternes unger i kolonihaven, nede i brønden.
http://peecee.dk/upload/view/245561

Rigtig sjovt, og et godt billede.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-05-10 06:49

granner o1
"yngler igen til sommer "
Hvor mange kuld får sådan et musvitpar almindeligvis om året ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 08:00

iham... de yngler 1-2 gange på en sæson

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 08:59

Nyt, men ikke så godt, Der er 2 unger tilbage og jeg tror ikke den ene overlever. Forældrede fodrer de unger der gaber højest, og hvis 2 gaber og den ene gaber højest, så er det den mest ivrigt unge der går maden. Det er selvforstærkende. Ungen der ikke får mad bliver træt og gaber ikke så meget, og så får den kun mad hver anden eller 3. gang. Jeg tror den ikke er mere i aften.

Små fugle yngler 2 gange hvert år. Og det er et problem i kolde forår, der er ikke nok insekter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 09:39

Den skal altså lige holde ud, nu kommer det gode vejr.... det er bare så trist med de småfugle, og det må da også gå ud over bestanden når det er så mange der ikke klarer sig?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 10:06

Ja det er sørgeligt men næste gang de yngler så er der meget mere mad. Så skal ungerne nok klare sig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 17:03

Der er stadig 2 unger i kassen og begge bliver fodret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 18:09

Og nu kommer varmen, og insekterne - bortset fra at jeg kan se en meget sort sky ude i det fjerne

Musvitten i brønden, overtog den bare reden efter blåmejsen, eller er den startet forfra??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 18:46

Dagens glade nyhed--- min mor har lige fortalt, at der er en fugl, - muligvis en spurv - der er begyndt at bygge rede i hendes kasse

Det er bare så dejligt at der kommer liv i kassen igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 18:46

Musvitten i brønden overtog reden og der lå et par helt hvide skaller lidt fra på græsset.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 19:27

Hurra for de små fugles ukuelighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 19:54

Ja jeg er også bare så glad på min mors vegne ( og nok også lidt på egne, for jeg kunne nu også godt li at se til fuglene)

Det var godt at jeg havde sagt til hende, at hun godt allerede nu, kunne begynde at holde øje, for der må være mange småfugle der må starte forfra, og ikke først vil begynde senere på sommeren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 20:09

Skovspurvene er lige startet og i kolonihaven havde en grå fluesnapper startet i kassen, men vi fandt den ene fluesnapper død på græsplænen. Ingen synlige skader. Og skovspurvene overtog kassen. De flyver ud og ind og en gang imellem kan jeg se at den overlevende fluesnapperen lige er inde i kassen og vende.

Træet står lige ved siden af huset og jeg sidder med kiggert og kigger på kassen. Derfor er jeg sikker på at fluesnapperen kommer på besøg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 22:02

Min mor har kun set fuglen inde i kassen, og kan ikke se hvilken fugl det er, men hun siger den har nogle meget fine aftegninger, ... så nu må hun også ud og sidde og holde øje, med sin nye logerende så hun ved hva' det er for en

IIh hvor er det altså spændende - igen -

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 22:30

Jeg glæder mig til at skovspurvene får unger for det er bare så sjovt at se dem lære at ramme mejsekuglerne, eller se dem forsøge at ramme en gren i drommingebusken. At se dem undre sig over at der ikke er en gren i vinduet, kun et bump når de rammer ruden.

Jeg skal sidde i haven og filme dem og når jeg så trænger til et godt grin, så ser jeg filmen. For det er ren underholdning. i 14 dage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 22:44

He he, det lyder da som om, min mor skal ønske det er en skovspurv hun har fået sig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 17:45

Nu er der kun en unge i reden og den bliver passer efter alle kunstens regler. Så den regner jeg med overlever.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 19:19

Hov jeg glemte at fortælle at skovspurvene yngler i en anden kasse uden kamera som jeg har sat op på gavlen af huset. Og de kommer i haven med ungerne når ungerne skal lære at flyve.

Blåmejserne flyver væk med deres unger når de er kommet ud af reden. Jeg regner med blåmejserne flyver ned i parken lige syd for hvor jeg bor.

Men spurvene bliver her. Til stor morskab for os.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-10 21:08

Ej altså, nu har den ene unge bare at overleve... der er da kommet myg i haven nu, så den ene bliver nok smask forkælet og fed

Min mor har ikke set noget til sin fugl idag, men den kan jo godt have været der, når hun har vendt ryggen til

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 21:55

Lyset i min kasse er permanent tændt, Lille Hanne kunne ikke lide at der blev tændt og slukket, så der er permanent tændt, dag og nat.

Accepteret svar
Fra : ds23

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-10 22:27

Hej alle.

Vi har en mejsekasse i haven, den var beboet med et mejsepar der havde
udruget 4 unger for 4-5 dage siden.
Forældrene fløj i fast rutefart med mad til ungerne.

I dag til morgen så jeg en skovspurv flyve ind og ud i redekassen flere gange
og jage mejserne væk, min bedre halvdel havde også set det i løbet af dagen.
Da jeg kom hjem ved 17-tiden, var alt stille omkring mejsekassen.
Efter lige, at havde "luret" lidt, ville jeg se hvad der var i kassen-- 4 døde
musvitunger, dunede/småfjer.

Er skovspurven en "gangster" Eller hvad er der sket ??
mvh.
steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 23:03

Nej for hvis alle unger er døde så forlader forældrene kassen, hvis en unge dør ad gangen så bærer de den væk. Sidste weekend da det var det voldsomme regnvejr, da døde 4 unger i min kasse med 3-4 timers mellemrum. Derfor fjernede hunnen de døde unger. Der var stadig 4 levende unger.

Hvis alle unger er døde samtidig så er der ingen grund til at blive i kassen. Mine har 1 unge tilbage så de har fjernet 7 døde unger. De sidste 3 der døde er døde mandag-onsdag. Den syvende var død i morges.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-05-10 19:57

granner01.

Jeg glemte, at skrive, der var fuglekvidder fra kassen inden og under
"skovspurgeangrebet" mens mejseforældrene fløj rundt og prøvede, at
komme ind i kassen.
Fuglene angreb ikke hinanden men mejserne var tilbageholdende mens skovspurgene
fløj ind og ud af redekassen.
Og sidst på eftermiddagen var skovspurgene væk, og derefter mit første indlæg.
mvh.
steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-10 19:08

Nu er den sidste unge død i kassen med kamera, og forældrene har forladt kassen. Men i kolonihaven er der masser af musvit unger i reden i brønden og skovspurve i en kasse i et træ.

Her hjemme har vi også skovspurve i en anden kasse uden kamera, men deres unger larmer, så de lever.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-05-10 20:45

Det med at skovspurvene er kanibaler eller slår andre unger ihjel, det ved jeg ikke. Men skriv og spørg ornitologerne, de svarer mig hver eneste gang.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-05-10 07:01

Musvitrede med TV overvågning .
Hvorfor propper hannen hvert 5 minut mad i næbet på sin rugende kone. Det ender da med hun ikke kan lette , eller er det opvarmning af æggene der kræver så meget energi ? Havde engang høns-jeg mener ikke hønen indtog fodder fra hun havde lagt sig på æggene til hun stolt præsenterede "verden" for kyllingerne.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-05-10 10:12

Hønen er meget større end mejsen, musvitten skal spise sin egen vægt flere gange om dagen. Den vejer vel 15-20 g. Blåmejsen vejer 11 g. Hvad vejer hønen?

Hønens indre organer er større, den kan måske bedre udnytte næringen i foderet.

Musvithannen fodrer sin kone fordi det er stort arbejde at lægge æg, hunnen skal være i god foderstand. Så lægger hun gode æg.

Jeg lagde mærke til da mine unger levede at hannen kom og gav hunnen mad og så fodrede hun ungerne. Hvis de begge er ude så kommer begge og fodrer.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-05-10 11:36

Legemsvægten flere gange om dagen !!! ka det nu passe 40- 50 gr musvitlort om dagen?
Gad vide hvad de lever af en vinter som den nyligt oveståede .
I den periode hvor hun lagde de 7 æg blev hun ikke fodret i kassen ,måske af hannen udenfor +egen indsamling.
Fasinerende at så lille en hjene er født med så mange programmer til alle de ting der er nødvendige for at der stadig er nye musvitter hvert år

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-05-10 15:42

Ja selv en lille hjerne kan noget og en stor behøver ikke fungere hvis personen ikke bruger den

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 23-05-10 21:19

Hej Granner01
(svar 22-05. 20-45)

Tak for dit svar, selvfølgelig får ornitologerene også min "opblevelse"

Så lige din tråd og "tænkte" mejsefolk..........
Tak for lån af tråden.
mvh.
Steen b.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-05-10 21:35

Steen
Selv tak men alle er velkommen med en god oplevelse.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 25-05-10 14:51

Tak for svaret ds23.

Jeg laver en ny tråd om nogle dage, kassen er nu beboet af musvitter.