/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Start af plæneklipper med El-Start
Fra : århushansen
Vist : 1440 gange
100 point
Dato : 17-05-10 07:20

Jeg har en Stiga 53 SEBW med El-start. Da jeg skulle starte den, den anden dag var batteriet dødt og jeg forsøgte derfor at starte med snoren - det resulterede desværre i at snoren knækkede. Nu skal maskinen til reparation.
Men er det muligt at starte maskinen med strøm fra eksempelvis en bil? Eller finder der en slags 'manuel' oplader som kan bruges?
Og oplades batteriet (som jeg forventer) normalt af at maskinen kører?
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-05-10 07:23

Alt det du spørge om burde da stå i din betjeningsvejledning.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-10 09:39

du kan bruge startkabler fra bilen.
du kan tilslutte en batterilader på 5 - 10 A, større effekt er unødvendig.
den type ladere fås for små 200 Kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-10 11:23

Du kan ikke få en oålader som kan yde 5A for 200 kr.
Men mindre kan også gøre det. 1 A er vel rigeligt, hvis man lader nogle gange hen over vinteren.

Måske kan du få en lader som der står 5 A på for 200kr. Men så er det er kun mærket, som er 5 A

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-05-10 11:46
Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-10 12:41

Ja den annonce viser bare at T hansen handler med noget, som ikke holder, hvad der står på det.
Der er også en uskik med at den slags ofte angiver strømmen som ekkektiv værdi. Den er en del større end den ensrettede middelværdi, som er det der tæller til akkuopladning.

Men uanset at strømmen nok kun er en eller 2 A ved akkuopladning er den sikker helt god til plæneklipperbattteriet.

I øvrigt er det meget smartere men en plæneklipper, som starter med en fjeder. Så skal man ikke gå og vedligeholde et batteri om vinteren.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-05-10 18:31

Jeg har en 20 år gammel lader, til 189 Kr.
Den kan endnu.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-05-10 18:41
Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-05-10 22:31

Smid ekstra 100 kroner oveni de 200 kroner som brorteil nævner, og du har også kapacitet til bilen, lastbilen, båden og traktoren.
Har selv denne model, og den er vældig fin,fin.
Køb lige et par 20 amp. sikringer med det samme (de er gule), hvis du nu er så uheldig at lave en kortslutning. Sikringen sidder i laderens forside, og er nem at skifte.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&Grp=&n=10

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-05-10 22:38
Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-10 15:28

Den større model er sikkert for stor til græsklipperstartbatteriet.
Selv om de strømstyrketal ,der står på den,uden tvivl også er stærkt overdrevne.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-05-10 19:55

transor ser alt i sort

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 22-05-10 19:59

Tak for svaret brorteil.