/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Mon det blæser omkuld ??
Fra : ljtma
Vist : 2309 gange
30 point
Dato : 15-05-10 10:15

Jeg er ved at få opført et havehus – str. 6 x 3 m fordelt i 2 rum ’a 3x3m
Sidehøjden er 2.20m
Der er15 graders taghældning. Tag af bølgeeternit.
Der er kun brugt rigler ca. 2x4” til alt, under- og overrem, stolper og spær

Der blev lagt tagpap på den støble sokkel før underrem blev fastgjort med skruer
Der blev sat stolper op på ”langsiden” altså de 6m på for-& bagside (ca 60cm mellem)
På den korte led (siderne ’a 3m) ingen stolper kun under-& overrem
Spær blev lavet af riglerne. De blev samlet med et par skruer i toppen.

Efter spærrene var blevet skruet fast til overremmen blev der lagt plastic under spærrene, rockwool imellem, plastic igen ovenpå spærrene, skruet 3-4 lægter på langs ovenpå spærrene så de ikke væltede og så begyndte de at lægge tagplader på.

MEN da den sidste ½del tagplader blev lagt op, så kollapsede spærene.
(De sagde det skete fordi de ikke havde sat ”bundstykker” på tværs af spærene, og de bundstykker skulle først på når der var sat gips op under loftet)

Tagplader og rockwool blev fjernet fra den ene ½del, spærrene blev presset op igen
og der blev midlertidigt sat en stolpe under 2 spær og på endevæggene blev 2 brædder skruet på tværs for at holde sammen på for- og bagvæg.

Der var så tagplader på den ene ½del – på den anden ½del blev der sat plastic op under og ovenpå spærrene for at de kunne arbejde videre (i regnvejr) med at sætte rockwool og gips op under loftet.

Er det holdbart at der ikke er nogen bjælke på langs af huset (under kippen) så det kun overremmen der holder sammen på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-10 10:57

Sådan som jeg læser din beskrivelse er der intet, som holder sammen på huset.

Du skal have vindkruds i mindst to facader hvis indvendig væg ikke har skivevirkning.

Taget skal spændes til fundamentet hvis det ikke skal flyve af. Dine spær skal have trækbånd.

Det er som om du kun bekymret dig om tyngdekraftens trykvirkning.

Men både den og især vinden kan give trækkræfter som konstuktionen ikke tager højde for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-05-10 12:04

Er det bygget af polske håndværkere ?

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 15-05-10 13:13

Nej det er et dansk firma, og kun danskere der arbejder med det.
De der vindkryds er det sådan nogen jernbånd med huller i ? jeg ved der er nogen der vist nok hedder patentbånd.
Der er sådan nogen skueender der stikker op af cementsoklen - er det der de skal hæfte de der patentbånd på ??
Ja jeg spørger nok om noget jeg ikke aner noget om, men jeg vil altså bare så gerne kunne checke det de laver (bare sådan nogenlunde) for da taget brasede sammen da de var ved at lægge de sidste plader, så blev jeg altså temmelig betænkelig.
Har du et forslag til hvad jeg kan gøre - Jeg har fast pris på opførelsen af havehuset

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-05-10 14:43

Håndværker som er medlem af byg garanti?? For det lyder som noget klamphuggeri.... Hvad er prisen for huset?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-05-10 17:56

199,- leveret...

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 15-05-10 19:41

Spærene skal samles både i toppen og mellem "fod" og skråstiver med sømbeslag. Ellers holder det ikke - vi har samme kontruktion areal og taghældning, og her er spærrene lidt mere spinkle, men samlet med sømbeslat og en lodret stiver i midten. Dertil mangler du vindbånd for træk.

Skal der sidder på huset? Hvis ikke, så skal der også vindbånd på disse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-10 21:09

BNå der er kryds og spændbånd. Det skrev du ellers ikke noget om.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 16-05-10 10:48

Nå – jeg kravlede op på en stige og så hvad der var under plasticken.

1)
Der var patentbånd skruet i nederst på det 1. spær og så var det trukket op til øverste kant af det 3. spær. Nederst på det 3. spær var der skruet patentbånd på og ført til øverste kant på 1. spær. Så vidt jeg kunne se var det kun i den ene side af taget der var sat patentbånd på. Jeg går ud fra, at det er det der kryds der skal være der for at spærrene ikke kan vælte. Er det rigtigt ?? og er det nok hvis det kun er i den ene side der er kryds på ??

2)
Fra den støbte sokkel stikker der sådan nogle gevind”tapper” op. De stikker ca. 10-15cm op ignnem underremmen. Der er vist 3-4 stk på hver langside. Jeg går ud fra, at patentbånd skal sættes fast på de der ”tapper” og så trækkes lige op og rundt om overremmen. Er det rigtigt ??

Glæder mig til at høre om pkt 1 og pkt 2 mon er nok til at hytten ikk flyver væk
Hehe , jeg er vist snart klar til at starte mit eget tømrerfirma ?)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-10 10:57

Prøv at "vende" problemet

Hvis du sætter MERE lid til anonyme kandu-brugere end du gør til dine håndværkere, er der ikke store chancer for huset bliver stående

Accepteret svar
Fra : ejay1982

Modtaget 30 point
Dato : 16-05-10 16:01

Jeg synes lige umidlbart at det lyder fint, selv om dine håndværkere har lavet en fejl i første omgang. Konstruktionen er jo ikke så stor, men jeg tror nu nok alligevel at der skal være vindkryds i begge sider for ellers kan spærrene jo stadig kolapse i den side (det er rigtigt at det i taget er vindkryds. Jeg vil mene at der også skal være en toplægte.

Ja det er nok muligt at fastgøre nogle pantentbånd/hulbånd til de ankre der er støbt fast i fundamentet, men det ville være mere holdbart hvis selve båndet var støbt i.

Udmildbart vil jeg sige det lyder fornuftigt, men det er svært når man ikke kan se konstruktionen, desuden hror jeg, jeg ville tage mig en snak med mesteren, for lige at høre hvordan de har tænkt sig at fastgøre det hele.. Hvad skal der på vægge og tag?

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 16-05-10 18:43

Hej ejay 1982
Tak for dit svar. Jeg forstår det sådan, at der skal være de der vindkryds på hver side af taget, altså 8 stk patentbånd i alt fordelt på 4 vindkryds i alle 4 hjørner af taget.
Der er nemli kun 1 kryds = 2 patentbånd - og det sidder på den ene side af taget, og kun i den ene ende.
På taget er der bølgeeternit og på ydervægge sætter jeg vandfast Xfiner med spor op.
Håndværkerne monterer tag + isolering + gips på loft og sætter stolper op så det er rimelig let for mig at skrue de der plader på.
Endnu engang tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Julia

Godkendelse af svar
Fra : ljtma

Dato : 16-05-10 18:45

Tak for svaret ejay1982.