/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Pension til jeg dør
Fra : Nyx-x
Vist : 851 gange
100 point
Dato : 14-05-10 03:05

Jeg er gået vild i pensionsjunglen.
Men har ikke lyst til at vende hver en øre til den tid.
Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg skal ligge til side for at have til lidt mere end "saltet til ægget"?
Og jeg har ikke fidus til min bankperson.
Hvor vender jeg mig med en mellem indkomst(ca 250000), 40 år og får fornuftig svar? Investering har jeg ikke forstand på og og derfor ikke tillid til.
Er der nogle opsparinger der er bedre end andre og hvad er fordelen. Jeg tænker på rate, kapital opsparing og i den retning.

Jeg er godt klar og over jeg ikke kan få et specifikt svar der passer til mig her.

Men jeg ville sætte pris på at vide forskellen, fordele og ulemper ved de enkelte opsparinger. Blandt andet hvor længe man bør have indbetalt og hvor meget, før det batter noget.

Fra nogen der forhåbentligt ved det bedre end jeg.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 14-05-10 03:11

Ups og jeg er selvstændig.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 14-05-10 03:40

Efterlader ingen børn. Haps de er spist. Nå nej, ikke født.

Ja jeg ved godt jeg ligger op til at få svar om hvordum kan man være at spørge om sådan noget.

Men det ville være rart med guidesline. Når jeg ikke har andre steder end banken at spørge. De har i de senere år vist de ikke altid er lige dygtige for kunden.
Så det er efter at have hørt de rædselshistorier der har dukket op, at jeg begynder at interesere mig for at lære om pension på andet plan end at fumle mig frem.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 14-05-10 06:09

SPØRG klumme

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-10 06:45

Her kan du læse lidt om de forskellige pensionsordninger:

http://ing.dk/artikel/66494-forskellige-pensionsformer

http://www.jobbank.ku.dk/karrierenet/16094/pension/de-traditionelle-pensionsformer

Her er de forskellige typer sat op i en tabel så de er lettere at sammenligne:
http://www.tax.dk/pjecer/pensionsordninger.htm

Det er svært når man ike kender dit behov m.m. Der er også fradrag i det indkomstår du indbetaler. Se nærmere på skat.

hawaii7

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-05-10 07:17

i gamle dage kunne man lave noget der hed livrente.
Det sikrede en samme årlige beløb fra pensionensudbetalingsstart til død .Kort levetid godt for udbyder langlevetid fint for dig og dyrt for udbyder.
den bør vel være indexreguleret
Min far havde sådan en ordning på et tidspunkt.
Krævede lægeattester.( mærkeligt for her kunne udbyder jo se en fordel i du var ved dårligt helbred )

nå produktet er sikkert udgået-men ideen i den er vel det du efterlyser

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-10 07:54

Livrente findes ikke mere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-05-10 08:01

Luffe

Fandt flere links til livrente -ja så livrenten får stadig livrente

feks
http://www.banktorvet.dk/artikler/livrentepension/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-10 08:02

Citat
Hvor vender jeg mig med en mellem indkomst(ca 250000), 40 år og får fornuftig svar

Det får du ingen steder med de oplysninger

Det rigtige råd får du kun ved en der kender ALLE forudsætninger og ønsker fra din side....

HELE din livssituation er af betydning....

Du vil, med den indtægt, alligevel have MEGET begrænsede muligheder for en opsparing der "batter"......

Men lever du OK for det beløb idag, vil du også leve OK i din alderdom uden "specielle" opsparinger....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-10 08:27

Man skal jo sætte det op mod at nogle tilskud til folkepensionen ryger hvis man har penge og renteindtægter.
Har man mange penge betyder det nu ikke meget, og hvis man er rask og rørig kan man jo fyre et par gode rejser af så kapitalen kommer ned på et beløb som kommunen "godkender".

Det gamle ord: -Brug pengene, der er ikke lommer i det sidste sæt tøj Du får på

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-05-10 08:49
Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-10 12:15

Du skal finde en uafhængig pensionsrådgiver. Dem er der ikke mange af.
Praktisk taget alle, som kalder sig sådan får en, provision for at sælge et specielt produkt.

Men man skal vide meet mere om din situation for at kunne vurdere.

Generelt kan det dog siges at pensionsopsparing i bank eller forsikringsselskab kum betaler sig hvis man kan fradrage indbetaling i topskatten og kan undgå topskat af udbetaling .
Med en beskeden indkomst kan dt være bedre at spare op af beskattede midler.

En ordning skal også være så stor at folkepension óg lignende er ligegyldig.
Ellers opnår du ikke andet end det de fleste får ud af det. dine udbetalinger beskattes og fradrages i betydelig grad i andre ydelser.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-05-10 16:56

For en god ordens skyld, så påvirkes grundbeløbet ikke , medmindre du har arbejdsindtægt (personlig indkomst)

Citat
Grundbeløbets størrelse nedsættes kun ved indtægter fra såkaldt personligt arbejde, der indgår i den personlige indkomst. Arbejdsmarkedsbidrag indgår ikke i den personlige indkomst. Grundbeløbet bliver ikke påvirket af formue eller andre supplerende indtægter, fx udbetalinger fra individuelle pensionsordninger eller din kapitalindkomst

https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/typer-af-pension/folkepension-foertidspension-mm/folkepension-og-tillaeg/Sider/folkepension.aspx?KommuneId=153#RichHtmlField2Bookmark5

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 16-05-10 00:06

Tak for svaret hawaii7.
Det gav lidt at tygge på :)