/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
HTML = C/C++ ??
Fra : Andreas4220
Vist : 629 gange
50 point
Dato : 02-05-03 09:37

Hejza.
Jeg vil gerne lærer at programere ! Og kan også en del HTML, men er det nødvendigt at kunne HTML 100% for man går videre ?. hvad er det nemeste at lærer efter HTML er det Java, C/C++ eller et helt 3 ??
Jeg skal være svagstørms ingeniør med speciale inden for software, men hvad der det de programere i ?? jeg kunne ikke forstille mig at det var HTML, men måske noget i den dur ??.

-Andreas- Korsør

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 02-05-03 11:19

Hej,

HTML er ikke et programmeringssprog og har intet med programmering at gøre.

HTML er et "markup language", d.v.s. en måde at forklare en web browser (internet explorer, netscape, etc.) hvordan et dokument skal vises: Bogstavstørrelse, farve, fed skrift, lister, hyperlinks, baggrundsfarve, o.s.v.

Det er meget let at lære - start med at kigge på en side, som du synes ser interessant ud, men ikke er alt for kompliceret (ikke for mange fancy menuer eller grafik). I din browsers menu er der et punkt View->Source, som viser dig, hvordan den HTML, som laver siden ser ud. Du kan gemme denne source i en fil (File->SaveAs), og prøve at åbne filen. Så skulle det gerne se noget, der minder om det oprindelige, bortset fra, at der kan mangle noget grafik.

Nu kan du så lege med at ændre noget af det, der står i filen og se, hvad der sker, når du trykker på refresh/opdater i browseren. Når du har fået lidt fornemmelse af det, kan du finde masser af HTML tutorials på nettet - prøv at skrive "HTML tutorial" i Google (www.google.com), og se, om ikke der dukker noget op.

Med hensyn til programmering, så skal du nok starte med et sprog, som er egnet til nybegyndere. C/C++ er slet ikke egnet - det er kun for garvede ingeniører. Java er en del lettere, men det er et professionelt sprog, og du tvinges derfor tidligt til at forstå komplicerede mekanismer, f.eks. exceptions. Basic er et legetøjssprog og væsentligt lettere at gå til. Der er desværre mange, der tror det er det hele, og ikke kommer videre.

At lære at programmere alene ved selvstudium er som at lære fransk eller kinesisk ved selvstudium. Det er ikke en god ide, for at sige det mildt. Du *skal* tage et kursus, hvis du vil komme nogen vegne, f.eks. på aftenskolen/ungdomsskolen.

Med venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : Andreas4220

Dato : 02-05-03 14:21

Hej pmbruun.

Hva så med ASP, Java etc. lignende sprog. er det heller ikk programering sprog ???

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 02-05-03 16:44

Java, C, C++, C#, Basic og VisualBasic er eksempler på programmeringssprog. Der findes mange mange flere.

ASP er et interface, som gør det muligt at udvikle web-server funktionalitet, primært i VisualBasic på Microsoft servere. ASP er ikke et programmeringssprog i sig selv, men et hjælpemiddel til at udvikle web-baserede systemer. ASP er ikke noget, du bør kigge på de første mange år...

M.v.h.

Peter

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-05-03 00:26

Man kan godt lære at programmere ved selvstudium. Find en egnet bog, og en rimelig compiler og kast dig ud i det. Hvad der er det bedste at kaste sig ud i, afhænger af hvad man ønsker at lave. Hvis det er små internet applicationer er java en god start. Ønsker du at lave windows applicationer er C++ måske det bedste bud. Ønsker du derimod mere at lære et sprog til bunds kan jeg anbefale C, da det er meget lettere at lære end C++.

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-03 21:23

Alt kan lade sig gøre, man kan da også lære fransk ved selvstudium, og der er selvfølgelig en vis sandsynlighed for, at resultatet bliver anvendeligt. Sandsynligheden er bare ikke ret stor, så jeg vil stadig anbefale et rigtigt kursus, hvis du vil have en god chance for at lære at programmere ordentligt. Så får du ummidelbare tilbagemeldinger, kan stille spørgsmål og diskutere med kammerater på holdet.

Jeg kan stadig hverken anbefale C eller C++ som begyndersprog. Basic/VisualBasic (VB) er det letteste at komme i gang med på Windows, men husk det er ikke beregnet til at udvikle større systemer. VB passer i øvrigt fint sammen med ASP.

Har du først lært eet programmeringssprog, er det næste ganske let at komme til, så længe du holder dig indenfor sprog som de ovennævnte. Der findes en del mere eksotiske programmeringssprog, som ikke er i samme sprogfamilie. Omtrent som at hvis du kan dansk, er det ikke så svært at lære svensk, men danskkundskaber hjælper ikke meget, hvis du vil lære kinesisk.

Godkendelse af svar
Fra : Andreas4220

Dato : 14-05-03 18:36

Tak for svaret pmbruun.