/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Automatisk sortering til andre ark
Fra : dongo
Vist : 333 gange
100 point
Dato : 13-05-10 00:35

Har en lang række adresser i et regneark således:

Fornavn | Efternavn | Adresse | postnr. | By

Det kunne være rigtig fordelagtigt såfremt man på de bagvedliggende ark kunne have adresserne sorteret ud i nogle permanente grupper.

Et forsimplet eksempel kunne være en "Ole-gruppe". På Ark 1 har vi følgende:

Ole |Svendsen |Egernvej 4 | 2770 | Kastrup
Pia | Nielsen | Lupinvej 16 | 8800 | Viborg
Ole | Lemborg | Anholtvej 5| 6600 | Vejen
Hans| Knudsen | Vinkelvej 2| 5800 | Fåborg
Ole | Kæpholm | Enøgade 11 | 7800 | Skive

På Ark 2 ønsker vi altså at se alle der hedder Ole. I Ark2 skal de tre øverste rækker derfor hedde:

Ole |Svendsen |Egernvej 4 | 2770 | Kastrup
Ole | Lemborg | Anholtvej 5| 6600 | Vejen
Ole | Kæpholm | Enøgade 11 | 7800 | Skive

Det skal samtidig fungere således at så snart der tilføjes endnu en "Ole" i Ark 1, så bliver den synlig i Ark 2. Tilsvarende når der slettes en "Ole" i Ark 1, så bliver ark 2 en række mindre.

Kan man det?

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 13-05-10 01:28

Hej!

Hvis du altid indtaster alle dine navne i Ark1, så kunne du jo fx. på ark2 lave en direkte henvisning til alle felter i ARK1, således at A1 på ark2 = A1 på ark1. Denne henvisning kan du blot lave i A1 på ark 2 og så kopiere den til hele ark2. Herefter laver du alm. sortering i ark2, hvor den fx. viser alle med navn OLE.

Hvis du tilføjer et nyt navn på ark1 - og det samtidig passer ind i din sortering på ark2, så vil det blive vist i listen i ark2.

Husk evt. at sætte lås på felterne i ark2, så du ikke fejlagtigt kommer til at indtaste i dette ark, da dette kun må ske i ark1.

Jeg håber det giver mening og du kan bruge ideen.

/Kenneth

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-05-10 11:28

Jeg ville beholde det hele på Ark1 og bruge AutoFilter, og så vælge den kolonne og det/den navn/værdi jeg ønskede filteret på, hurtigere og mere overskueligt

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 13-05-10 13:55

# Kepe2000 og JegErHer

Jeg er både opmærksom på autofilter, Lopslag m.m., og kan også lave en makro, som jeg kan køre på Ark2 etc., hvorefter posterne står i den ønskede orden.

Det ærgerlige ved dette er flere ting:

1. Manuelt arbejde - hele tiden!
2. Der er (mange) flere ark end to
3. Soreringen skal bruges fra andre programmer som "kigger" ind i de respektive ark. Bl.a. til brevfletning.

M.fl.

Derfor skal løsningen være helt "dynamisk" således, at man til enhver tid alene skal beskæftige sig med at opdatere Ark1, hvorefter man så umiddelbart efter kan se de forskellige sorteringer på de forskellige ark.

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 13-05-10 14:38

Har du ikke adgang til Access?.
Det lyder netop som en typisk opgave til Access i stedet for Excel. Her kan du lave de rapporter, som du ønsker og samtidig bruge dem direkte til brevfletning.

Kommentar
Fra : dongo

Dato : 13-05-10 14:53

Jo da...
Sagen er i korthed at filen er dog en delt af slagsen på et netværksdrev i en forening, og man har besluttet at bruge Excel "for det havde alle jo nok" (det vil sige de der skal se på gældende data).

Hm, jeg tror det får være som det er indtil videre...

Annuller spørgsmålet
Fra : dongo

Dato : 13-05-10 14:54

Det lader ikke til at man i det hele taget kan det jeg vil med pågældende program, og det er indtil næste generalforsamling ude af mine haænder at skifte "platform".