/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu med wireshark
Fra : stone47
Vist : 548 gange
500 point
Dato : 12-05-10 20:48

Som i ved er jeg en trofast ubunto fan.
Har lige været på netværks kursus.
Tester nogle net med wireshark netværks analyser.
Det går fint med win 7.
Ville nu gerne lave en Ubuntu 10.4 med wireshark, der findes megen andet godt stof til dette i linux.
Men hvorfor finder Wireshark ikke nogen interface at capture fra ????
Instaleres fint og alle filer der skal bruges er der. men wireshark finder ingen interface.
Ligesom der er noget imellem ned til kortet eller også er der ikke de rigtige rettigheder.
Nogen gode forslag ???
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 12-05-10 21:15

Jeg har ikke arbejdet med det netværksanalyseværktøj, men det ser ud som mangel på root tilladelse.

Ved at søge på dette "ubuntu wireshark no interfaces"

Måske kan dette give dig lidt ideer.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=761461

Og her
http://wiki.wireshark.org/CaptureSetup/CapturePrivileges
Rul ned til Linux

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-05-10 21:46

måske et dumt spørgsmål men starter du wireshark som root (sudo wireshark) ellers får det jo ikke adgang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 00:19

De andres mistanke kan godt være dit problem, Wireshark starter fra standard som almindelig bruger, prøv at læse her, rul ned til punkt 2 Using Wireshark:
http://www.howtoforge.com/network-analysis-with-wireshark-on-ubuntu-9.10

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-05-10 09:53

foreløbig tak
Det var rigtigt nok noget med rettigheder
hvis jeg starter wireshark fra en term med sudo finder den netkortene.
Det havde jeg også gjort i windows 7 givet start iconet admin rettigheder.
læser lige på jeres link vender tilbage hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 23-05-10 10:55

Tak for svaret Eyvind.
selvfølgelig har fået styr på det hilsen Steen