/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
SUKKERSYGE
Fra : hawaii7
Vist : 1666 gange
100 point
Dato : 12-05-10 17:14

Der er sikkert en "KANDUER" der kan hjælpe med at svar på dette spørgsmål.
Jeg hjælper en ældre mand med diverse ting og i dag bad han mig hente en øl i køkkenet. Der stod kun dame øl "super light". Vi var begge enige at det ikke var en rigtig øl. Han har før siddet med rigtig øl. Han sagde det må være hjemmehjælpen der har bestilt dem hos købmanden, måske fordi jeg har sukkersyge. Han får ikke insulin insprøjtninger så hans sukkersyge kan ikke være så alvorlig.

Er der mere sukker i en almindelig menneskeøl i forhold til en superlight?

Har det noget med sukkersyge at gøre eller har hjemmehjælpen bare bestilt de forkerte øl.

Jeg har lovet at komme forbi med rigtige øl, men vil gerne være sikker på at det ikke skader noget. Jeg vil selvfølgelig også selv have en menneskeøl, når jeg skal skåle med hem.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-10 17:19

Så længe det IKKE er mørkt øl - skader en øl eller to IKKE.....

Den har sågar andre (bi)virkninger der kan gavne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-10 17:25

Når man er på grænsen til gammelmands sukkersyge, diabetes 2,
skal man også passe på sit kolestorol tal, og det hjælper at tabe sig,
så rigtigt, lys øl er at foretrække.

Men en eller to rigtige øl om dagen gør ikke nogen skade for de fleste.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-10 17:36

Her i denne diabeteschat, kan du læse fra andre med sukkersyge, at det ikke er farligt

http://www.diabeteschat.dk/viewtopic.php?t=8

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-05-10 17:47

Hvis du er mere ansvarlig, spørger du den sygeplejerske, som har med den ældre mand at gøre, hvorvidt det ene eller det andet er godt.

Vedkommende er vel tilknyttet et team eller distrikt, hvor man kan henvende sig.

Der må være en grund til at de øl står i køleskabet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-10 18:01

Din ældre ven har fået diabetes af en årsag. I 80% af tilfældene er type 2 diabetes (gammelmandssukkersyge) livsstilsrelateret.

Og det vil så sige, at det manden bedst kan lide, ikke nødvendigvis er det bedste for ham.
Hvis han er glad for "rigtig øl" så er det ikke liiiige det bedste at have i køleskabet. Når man prøver at undgå at manden drikker øl, så er det alkoholen, man forsøger at begrænse. Ikke sukkeret. Alkohol indeholder mange kalorier, så hvis din ven er "lidt for tung", så er dét alene en god grund til at undgå alkohol.

Der er rigtig mange ubehagelige følgesygdomme når man har fået type 2 diabetes. F.eks. overvægt, hjerte-karsygdomme, blindhed, dårligt blodomløb med amputationer til følge, infektioner osvosv..

Sandsynligvis er mandens diabetes blevet opdaget på grund af en følgesygdom.

Hjælp ham ved at STØTTE ham i hans diæt. Ikke ved at sabotere den.
Læs mere om diabetes her:

http://steno.dk/documents/article_page/document/type_2_diabetes.asp

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-05-10 18:13

Citat
Tuborg Super Light brygges nøjagtig som en almindelig pilsner med malt, humle og den karakteristiske Tuborg-gær, som gør øllet let og velsmagende. Efter gæringen fjernes alkoholen ved en nænsom dampningsproces. Resultatet er en øl med alkoholprocent under 0,1 - det der betegnes som alkoholfri. En Tuborg Super Light er desuden kalorielet. Den indeholder kun 40% af de kalorier, der er i en almindelig pilsner.

Fra : http://www.drikkeabc.dk/frontpage.aspx?id=10&type=49&dbid=f445c273-2e2f-4ea0-a0b8-4c6011b75181

Jeg kunne ikke lige finde noget om sukkerindhold men de er formodentligt blevet købt for fordi sygeplejesken ikke vil støtte en alkoholiker til at drikke sig selv ihjel... eller måske fordi han/hun ikke bryder sig om at komme i et hjem der stinker af alkoholiker... eller måske fordi en øl er en øl og der ikke blev bestilt nogen bestemt øl.

Hvis manden er utilfreds så han jo hente sit eget lort.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-10 23:21

Der er en rigtig god grund til at sukkersyge ikke drikker alkohol, og det er fordi sukkerindholdet i blodet kan gå agurk når der også er alkohol. Jeg ved at man ikke kan stole på målinger hvis personen har drukket alkohol. Dog ikke en enkelt øl.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-05-10 23:35

han får efter al sandsynlighed piller for sin diabetes. men mange ældre mænd ved ikke hvad de spiser af piller, fordi de tror det er nok at lægen ved det. og han skal helt sikkert følge en diæt. hjemmeplejen har tavshedspligt, de må ikke udtale sig om en patient uden patientens samtykke.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-05-10 12:52

Citat
Jeg kunne ikke lige finde noget om sukkerindhold men de er formodentligt blevet købt for fordi sygeplejesken ikke vil støtte en alkoholiker til at drikke sig selv ihjel... eller måske fordi han/hun ikke bryder sig om at komme i et hjem der stinker af alkoholiker... eller måske fordi en øl er en øl og der ikke blev bestilt nogen bestemt øl.

Hvis manden er utilfreds så han jo hente sit eget lort.

VespaSvinet i en nøddeskal...

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 13-05-10 17:52

Tak for svaret Nordsted1. Der var lidt jeg kunne bruge.

Til refi, ja jeg kender godt diverse "bivirkninger".

Jeg tager lige en snak med hjemmeplejen inde jeg tager for mange rigteige øl med. Jeg vil selvfølgelig også selv have en rigtig øl., når vi får en snak.

hawaii7

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-10 18:18

Kommentar
Fra : Nordsted1