/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indvendig murstensmur
Fra : Creative1985
Vist : 2001 gange
100 point
Dato : 12-05-10 10:36

Hejsa

I vores hus har vi en rå murstensmur hvor den ene af siderne skal males hvid.
Men inden skal den renses, gøres ren, da den er beskidt (brændsels-fyret har stået i bryggerset og har sodet muren til).
Så hvad skal vi rense muren med og hvordan?

Vil også gerne vide hvilken maling der er bedst at bruge. Jeg vil gerne have at man kan se der er mursten bag ved malingen, så ved ikke om malingen skal være helt dækkende?
Er det godt nok at bruge en alm. indendørs maling eller skal man bruge murstensmaling?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-10 12:26

Er det en indervæg eller den indvendige side af en ydervæg , du vil male ?

Det har betydning for valg af malingstypen.

tilsodede mursten er svære at gøre rene.

Du gør først væggen våd med rent vand, så fugerne ikke kan suge så meget rengøringsmiddel.
Så renser du med en hård børste ( gulvskrubbe) med grundrengøringsmiddel. Det tager kun den løse sod , forvent ikke en ren væg. Efter vask med rent vand på en klud.

Så kan du enten male med en dækkende maling, eller slibe stenene med maskine til de soden er væk , og så male med en mindre dækkende maling.
Til en indervæg kan bruges en acrylplastmaling . Men den er svær at fjerne, hvis du fortryder.

Kommentar
Fra : Creative1985

Dato : 12-05-10 18:23

Ja murens begge sider er inde i huset, så ja det er en indervæg. Og vil jo kun male en af siderne, så fortryder det ikke.
Taler du af erfaring? Mht. de forslag du gav.
Tak for svar:)

Godkendelse af svar
Fra : Creative1985

Dato : 12-05-10 18:25

Tak for svaret transor.