/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvorfor skal Ubuntu være besværligt?
Fra : ItsGreen
Vist : 1159 gange
45 point
Dato : 10-05-10 12:58

Nu så jeg lige denne tråd:

http://kandu.dk/spg147316.aspx

Det minder mig om de utallige andre tråde rundt omkring på nettet.

Jeg fatter ikke at de ikke laver det ordenligt fra start af, så man ikke skal bruge flere dage på at få det hele til at virke.
Hav dog alle codecs og den mediepakke og alt muligt andet lort klar i download pakken, så frøken Jensen også kunne finde på at se hvad det er for noget.

De af mine venner jeg har prøvet at få over til Ubuntu har ikke orket det pga lidt besværligheder. Jeg forstår dem sku godt, den eneste grund til at jeg får det til at virke er at jeg syntes det er underholdende at rode med.

Men skal det tolkes som om at Ubuntu ikke er for hvem som helst? For det er det bestemt ikke.
Selv Frøken hakkebøf kan finde ud af Windows 7 og Snow Leopard.

Nu håber jeg ikke der er nogen der kommer på banen og siger at Windows 7 og Snow Leopard også har deres problemer, for det har de altså ikke. Jeg har aldrig haft et eneste problem med Windows 7. Jeg bruger også Mac og det kører også bare derud af.

Men Ubuntu, det er fyldt med små fejl og mangler. Guderne må vide hvorfor. Hvor svært kan det være?
Er det fordi det er gratis og at det er naboen osv der sidder og udvikler det? For som det kører nu, så har det da lange udsigter til at blive et hit blandt normale mennesker.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 10-05-10 13:05

Uha uha uha - Sikke dog en gang galle at komme af med.

Tror du seriøst ikke at det er de folk - der i de fleste tilfælde laver en fejl 40:
en simpel søgning på google løser alt og det burde de fleste nok kunne:
http://www.google.dk/search?q=ubuntu+codecs&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Og derudover er det ikke mindst fordi folk er hamrende forvente med Windows!
Derer så mange forskellige muligheder for Linux - så du kan ikke lave en fælles udgivelse - så er det - det bliver en gang crap som Windows er.

Jeg kørerr selv med 4slags distroer og pakker installeret alt efter hvad det er jeg skal bruge min maskine til.
Har en devian som Firewall, Ubuntu som web & mailserver.
ArchLinux for mit TV-system i huset - der kører via LAN rundt.
Og busybox på de fleste decodere!

Men igen alt efter hvad der er du vil bruge Linux til - så må man jo reelt forvente
1. folk har forstanden og interessen for at lære det nye man prøver, istedet for at sætte sig tilbage og klynke! Google is your fruiend there!
2. hav en kammerat der ved noget om det!

Men generelt er det lige som folk selv der skal udmelde deres behov - så kan man fokusere efter dette!
Men tit og mange gange er det skrækken for noget nyt - der tricker folk mm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-10 16:27

En stor samling usande påstande du kommer med, Ubuntu er meget bruger venlig og der findes udmærkede Ubuntu fora på nettet hvis man støder på problemer, Ubuntu foreslår selv at søge efter pakker til at afspille filer som der ikke fra begyndelsen er codecs til, i meget sjældne tilfælde kan den ikke finde pakker men kommer med et hint til hvad der mangler, så man selv kan søge efter en løsning, der findes faktisk en dansk sammenstrikket løsning som har næsten alt fra begyndelsen:
http://tyge.sslug.dk/dabuntu/
den fylder en del mere end Ubuntu og kræver en DVD hvor det har været Ubuntu teamets politik at systemet skal være på en CD
Min påstand: Det er meget få mennesker som ikke kan skrotte Windows og bruge Linux.
Det kræver at man gider og har interesse i at lære noget nyt, hvis ikke du har det så hold dig til og betal Microsoft for deres styresystemer, Linux har mange flere muligheder end Windows.
Så sent som i går stødte jeg på påstanden at Linux ikke er et alternativ til Windows, det er en lodret løgn, som før sagt så er det meget få som reelt har behov for Windows computere, nå ja alle jer klynkere har vel også et behov men det er fordi i ikke gider sætte jer ind i noget nyt

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 10-05-10 19:04

Ja ok i har faktisk ret. Til Windows skal man jo egenlig også hente shockwave og flash og andre ting før man er multimedie klar.
Jeg har dog 2 venner der gav op fordi de aldrig fandt ud af at hvordan de fik den rigtige opløsning på skærmen. Det vil sige at de blev bremset allerede lige efter installationen og kunne ikke komme videre.
Den ene ved ikke så meget om computere og den anden er meget avanceret. Har orkede ikke at rode med det til sidst. Der var ingen andre på nettet der havde sammen PC som de havde og det gjorde det besværligt.
Da de skulle prøve youtube hakkede det helt vildt og det trådløse internet drillede også. Så det og en dårlig skærmopløsning gav ikke ligefrem point op til Ubuntu.

Men igen.. det er vel fordi det er nyt.

Men lad os tage et eksempel.
Stop en tilfældig mand/kvinde på gaden og giv dem en Ubuntu og overlad dem til sig selv uden hjælpe fra andre. De ville ALDRIG få det til at virke.
Man skal altså have IT fingre.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:12

Citat
Uha uha uha - Sikke dog en gang galle at komme af med.

+

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:13

al´så gylle fra
Citat
Hvorfor skal Ubuntu være besværligt?
Fra : ItsGreen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:16

Citat
De ville ALDRIG få det til at virke.
Man skal altså have IT fingre.

FANDME IKKE MERE END at du ikke ORKE AT SÆTTE SIG IND I DIVERSE WINDOW´S
som CRASHER i tide og ISÆR utide_

Selv tør jeg ikke bruge det HVORFOR = godt spørgsmål

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:17

Kode
Selv tør jeg ikke bruge det HVORFOR = godt spørgsmål

LINUX og andet?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:18

Det eneste du skal sætte dig IND, er meningen ned NYE UDTRYK/ navne INTET ANDET.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:19

Fuck__jeg har lige HAcKET kandu/ eller hvor kom jeg fra IGEN

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 10-05-10 19:23

Grunden til ALLE BROKKER sig over Linux == det er SGU GRATIS

Havde du betalt penge for DET, sad du sikkert ikke og spurgte,
men sad i TELEFONEN? over brokkede dig over at det IKKE VIRKEDE...?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 45 point
Dato : 10-05-10 20:06

Jeg hører nok til i den mere nørdede ende af computer bruger spektret, bruger FireFox, ThunderBird, Open Office osv. i stedet for Microsoft programmerne. Men jeg bruger ikke Linux og har ingen planer om at begynde at bruge det. Jeg har brugt Linux en del på arbejdet, Suse og Ubuntu, så det er ikke fordi jeg ikke kender Linux.

Det er der flere grunde til:
1: Det er ganske enkelt det letteste
2: Man kan få ufattelig mange programmer der kun kører Windows.
3: Der er mange hardware enheder der kun er understøttet (ordentligt) på Windows.
4: Resten af familien er kender Windows og føler sig hjemme der.

De sidste mange år har man hævdet at Linux er så brugervenligt at "enhver" kan bruge det. Og man er kommet langt, men der mangler meget i at Linux er konkurrencedygtig.

Jeg er ikke sikker på hvorfor det er sådan, måske fordi dem der udvikler Linux, hvilket for største delen foregår i folks fritid, er endnu mere nørdede end mig, de anser det at skrive et shell script for at søge efter TV-Kanaler på et TV-kort der ikke officielt understøtter Linux for at være så trivielt at enhver uden problemer kan gøre det. Det er ikke fordi er er noget galt med Linux miljøet, men vi må bare indse at det er sjovere at udvikle nye features end at få de sidste detaljer på plads ved eksisterende features.

Så længe folk som mig ikke kan overbevises om at vi skal bruge Linux, er der ingen chance for at hr og fru Jensen begynder at gøre det. Som en anden skriver: "folk er hamrende forvente med Windows", det er helt korrekt, derfor skal der meget mere til inden folk begynder at skifte til Linux i stor stil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 20:27

Men der findes jo en Linux som er klar til brug - nemlig Dabuntu, som er en fordansket udgave af ubuntu og klar til brug. Den er så vidt jeg ved kun lavet til ugave ubuntu 9.10

Det irriterer også mig lidt, at bagateller som sun java skal lirkes frem i de nyere udgaver af ubuntu.
Jeg ved godt at det er noget med at sun ikke har nogen aftale med ubuntufolkene.
Dog er det ikke noget problem - bare irriterende.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-10 20:56

For lige at tage Java, så er der heller ingen Java på en ren Windws DVD, i er forvænte med recovery CD/DVDer som indeholder meget mere end Windows, tit en del programmer og Java

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 21:58

Næ nej - men i widows kan den hentes uden videre.

I Mint 7 er Sun Java med og lige til bankbrug.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-10 22:12

Træerne gror ikke ind i himlem, heller ikke når man bruger gratis styre systemer, for eksempel har jeg opgivet at bruge Firefox til DanskeNetbank Swiftfox som er en klon af Firefox har en bedre Java plugin og kommer på hurtig og uden problemer, så jo lidt besværlig er det at bruge Linux.
Men jeg ser det ikke som noget problem, det er en opgave (lettere at løse end et problem) i som bruger Windows har betalt store summer for jeres styre system, så kan i vel også forvente lidt support fra leverandøren i spørger Microsoft, os Linux brugere har udmærkede fora på nettet hvor opgaver og problemer løses, og jo Linux er et alternativ til Windows for langt de fleste brugere, der findes professionelle som bruger programmer der er besværlige eller umulige at få til at køre i Linux, men almindelige brugere som er 99% af computer brugerne, det kræver at man har lyst til noget nyt og spændende, Linux er spændende og udfordrende

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 11-05-10 00:57

Ubuntu 10.04LTS er med dansk sprogpakke.

Jeg er en af dem der har ladet mig lokke da jeg kunne installere det via windows. Og må indrømme jeg bliver mere og mere begejstret. Der sidder nogen derude der har lavet et godt stykke arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 11-05-10 11:30

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-10 11:50

Danske Net Bank køre fint på alle mine ubuntu / dabuntu / Xubuntu / EEEbuntu /Mint ...............
.....................med FireFox.

Selv Live udgaverne (persistent) kan snakke med Danskebbank.

Den indbyggede Java skal smides ud og så skal Sun Java 6 ind i stedet for.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 11-05-10 12:17

MacWindowsLinux

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 12-05-10 14:02

Fandt det i går. Virker vist godt nok. Kan ikke helt gemmenskue, om det gør alt det, som der fortælles om. Men der bliver da installeret nogle programmer, som man selv beder om.

**************************************************
http://scripts.linux.dk/joomla/index.php/funktionelle-scripts/ubuntu-1004.html

*************************************************

Her kan man læse om, hvad det kan:

***************
Scriptet kører med grafisk brugerflade, og er selvforklarende under hele processen og giver blandt andet følgende valgmuligheder:

Flyt windues-iconer (minimer, maksimer og luk) over i højre side
Fjern popup besked om automatiske opdateringer
Fjern drev-iconer fra skrivebordet
Slå login-lydene fra ved opstart
Brug iconer til menuer og knapper
Vis ikke brugerlisten ved opstart (du skal manuelt taste brugernavn)
Gør opdatering hurtigere (især et problem med crome repository)
Installer ekstra softwarekilder (GetDeb, Medibuntu osv.)
Installer danske sprogpakker
Luk maskinen med det samme (Slå 60 sekunders nedtælling fra)
kræv ikke kode efter suspend og hibernate (f-eks. efter låget på en bærbar har været lukket)
og giver mulighed for at installere følgende simpelt blot ved at sætte et hak:

amsn
pidgin
vlc
mozilla-plugin-vlc
mplayer
skype
thunderbird
wine
gparted
compizconfig-settings-manager
fusion-icon
gimp
inkscape
dropbox
google Crome
Sun Java 6, Flash og andre multimedie-codex
zip, rar og andre komprimeringsværktøjer

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 12-05-10 18:12

Det med at Danske Netbank kører forrygende er jo herligt.

Men funker ALT andet så lige så gnidningsløst som i Mac eller Windows ?

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 13-05-10 07:19

Hos mig funker Linux Mint 9 bedre end Ubuntu 10.04.

Ja, det er jo samme koncept...