/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Løs maling på gammelt hus
Fra : svendgiversen
Vist : 2005 gange
152 point
Dato : 09-05-10 12:34

Vi har et ældre hus, oprindeligt med røde mursten, som nu er malet Skagen Gul eller det der ligner,
desværre er malingen skallet af eller sidder løs mange steder...

Inden vi nu maler det gult igen, eller er der andre muligheder?

Hvordan/hvilke skrabe, pudse eller slibe redskaber bør vi så anvende for at fjerne den løse maling??

Eller kan vi bruge kemikalier og/eller højtryks spule???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-05-10 12:54

højtryks spuler: ja
kemikalier: N E J ! ! ! ! ! ! ! ! !

Det skal fjernes mekanisk så nogle af mulighederne er:
højtrykspuler
sandblæsning
slibning
skrabejern
mulighederne er mange men hvad der er bedst hos dig er svært at rådgive om her uden at vide lidt mere

for det meste kan skrabejernet klare jobbet nemt og hurtigt

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 09-05-10 17:19

Højtryks renser med alm. vand er så nemt om man har et lidt kraftigt anlæg + især rigtige dyse

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-05-10 17:32

og hvis du vælger at bruge højtryksrenser, skal du ikke bruge en hobbymodel. du skal have en der giver over 150 bar og samtidig en stor vandmængde. ellers bliver det ikke til noget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 20:20

Og pas lige på for den murer jeg kender siger at fugerne kan tage skade af højtryksspuling. Efter spuling kan fugerne blive modtagelige for vand, og derved suge vand. Her i kommunen har vi set skader på flere murstenshuse med grafitti. De er rengjort ved højtryksspuling og 2 år efter var der skimmelsvamp i lejlighederne på den anden side af væggen.

Så pas på og snak med en fagmand først.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-05-10 22:48

Hvis problemet er at der er gammel kalk under malingen hjælper det heller ikke at højtrykspule Der er der kun sandblæsning eller mekanisk afskrabning der afhjælper problemet så det ikke fortsætter
Mvh Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-05-10 22:51

Ups der står jo røde mursten indenunder så kan i evt. prime væggen( med primer til formålet som ka købet i b.la. Flygger) inden ny maling, efter afrensningen som tidligere omtalt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-10 12:20

Foreløbig tak,

har jeg ret i at vi ikke må bruge slibende og ridsende redskaber, der ødelægger de gamle murstens overflade, men at vi helst bør bruge skrabe reskaber der kun fjerner løs malig uden for murstenene?

og vi ikke bør bruge kemikaler, sandblæsning eller højtryks spuling??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-10 12:39

Ikke højtryksspuling, for jeg har hjulpet et par stykker med skimmelproblemer på ydervægge og det var på grund af højtryksspuling af murstensvæk (fjernelse af grafitti). Spulingen fjernede det vandskyende lag i fugerne så fugten kunne trænge ind. Så boligselskabet fik et problem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-10 14:31

Efterhånden lader det til vi kun må skrabe?

Men hvad skraber vi så med??
(det er jo ikke lotto det her).

Min nabo nævnte noget a la "Backo" Skrabejern, findes det og hvor kan det købes???
(for mig er Backo en svensk skiftenøgle).

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-05-10 15:05

hvis du begynder at skrabe i det, vil dine mursten komme til at se ud som en bil, der er blevet poleret med en haveflise. der er kun højtryksspuleren der kan gøre det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-05-10 15:34

Hvordan kan så mange eksperter være så uenige?

Er der da ikke nogen der kan dokumentere,
som før har genmalet et murstens hus??

Hvis det lykkedes, hvordan bar du dig ad???

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 152 point
Dato : 11-05-10 23:30

Citat
Er der da ikke nogen der kan dokumentere,
som før har genmalet et murstens hus??

Jo næsten, for jeg har genmalet et pudset hus flere gange, og da jeg læser dit spørgsmål første gang, så tænkte jeg straks på hvad jeg brugte, og det var en stålbørste. Både den almindelige som vi bruger til små rustopgaver, men også (og i særdeleshed) en større model der minder mere om en gulv-skrubbebørste. Til bestemte steder (tæt ved vinduer m.m.) måske en roterende stål-kop-børste til montering på boremaskinen.
Højtryksspuling vil jeg ikke anbefale da det slår en masse fugt ind i muren, og hvis i maler før den så igen er HELT tør (og hvornår er den det??) så falder den nye maling måske bare af igen da fugten VIL ud igen, og den med skimmelsvampene er også god nok, dvs. et problem. Kemikalier tør jeg ikke tænke på - det stads kan opføre sig på de mærkeligste måder.
Da der skal males igen, og endda med samme farve, så er det nok at rense det gamle LØSE maling af; det der sidder godt fast på stenene, har en god og fast vedhæftning og "bund", så det skal der bare males ovenpå.
Hvis i absolut vil helt ind til den gamle mur på hele huset, så ser jeg kun en sandblæsning som en overkommelig mulighed, men det sviner jo som bare pokker (og det koster).

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-10 10:16

Tak for svaret Asbjørn2.