/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjæææælp. PC lukker ned
Fra : vimalaE
Vist : 2668 gange
200 point
Dato : 07-05-10 15:52

Jeg har Vista. Nu pludselig lukker pc ned hele tiden med blå skærm. Jeg kan intet foretage mig. Kortvarigt ka jeg være på hvor jeg forsøger at scanne for virus, opdatere eller bare få afinstalleret nogle programmer. Jeg har ikke tid nok. Den lukker ned. Kan ikke åbne pc i fejlsikret tilstand - sort skærm. Nu skriver jeg fra anden pc. Alt mit arb. er på den pc, så der er lidt panik på... What to do? Ved nogen noget?
Vh VimalaE

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-05-10 16:10

Jeg har haft det samme problem, og har haft spørgsmålet herinde. Du kan læse svaret her:

http://www.kandu.dk/Spg135618.aspx

I mit tilfælde var det grafikkortet, og jeg tror, at det kostede omkring 800 kr. at få et ny i.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 16:15

Snerose
tak, det er ikke helt samme problem. Jeg får fejlkode C800005F6, C800643. Skrivebordsstyring holde op med at virke, Defender kan ik initialiseres ellr opdatere, DKB exe holdt op med at fungere samt mange flere fejlmeldinger. Mail startede med at virke, men kan nu ik åbne. Jeg startede med at ku åbne explore, det kan jeg ik mere.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-05-10 16:17

Du må have fat i o.v.n - han plejer at ha' tjek på det hele.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 16:26

Hvem er o.v.n?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-10 17:01

Det kan være en driver som ikke er rigtig.
Når du går i fejlsikret tilstand (F8) kan der godt gå et stykke tid inden den har arbejdet sig frem.
Og når du endelig er i fejlsikret tilstand, så kig i enhedshåndtering, om den brokker sig over en driver.
For du har vel ikke sat den til for høj opløsning / høj opdateringshastighed.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-05-10 17:06

Alle "gamle" kandu-brugere kender da o.v.n.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-10 17:22

Kan du ikke i første omgang lægge vistaskiven i og rette fejl. For du har vel taget backup af dit arbejde?

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 18:48

jeg har forsøgt f8. Har været i enhedshåndtering. Der synes ikke at være nogle advarsler der.
Om jeg har sat pc til for høj opløsning, opdateringshastighed???? PAS!

Desværre en af de her tvungne vista forudindstillede pc'er. ingen vistaskiver og nej ikke alt er backuppet. Især ikke de sidste par md. som rummer ALT MIT ARBEJDE, 1000 af billeder osv. har netop for få uger siden besluttet at købe ekstern HD, men det har jegså ikke nået. Lige nu tænker jeg hvordan jeg får kopieret tingene på cd - hvis det program virker... Det er somom flere programmer lukker ned for hver gang jeg åbner pc.

o.v.n hvor er du?? :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 18:55

Jeg er jo lige her men har ikke noget forslag til den fejl
Forslag: Red data og dokumenter før i arbejder videre med fejlsøgning

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 18:58

åhh, men jeg ka jo ik komme ind! Aner ik hvordan jeg skal redde dem. Der sker det, at når jeg blot åbner pc og så lader den stå og vente på, at jeg skriver adgangskode, så går den i blå skærm - uden jeg overhovedet har trykket et bogstav! SUk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 19:02

Systemgendannelse bevarer dine gemte filer, har du forsøgt det? Hvis nu du har ændret en eller anden indstilling så kan systemgendannelse hjælpe dig, det er helt ufarlig for gemte filer, det er kun computeren som bliver sat tilbage i tiden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 19:05

Er dine data så vigtige at du vil redde dem med en Linux rednings CD? Gratis at hente og bruge det koster kun den CD som skal brændes før du starter computeren uden at bruge Windows

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 19:37

Er der tid så du kan nå at slå automatisk genstart fra? Så er der måske mere tid til at arbejde med computeren: http://www.freesystem.dk/modules/smartsection/item.php?itemid=280

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 20:16

systemgendannelse - prøvet det, men programmet virker ikke!
Linux - jeg er parat til alt her. Mine data er meget vigtige. Hvad skal jeg vide for at komme igang med det? Jeg har masser af cd'er til at brænde på. Men... hvordan får jeg downloadet den redningscd- jeg kan jo ikke komme på nettet. Explorer lukker ned. Fortæl gerne mere om det.

Jeg kigger på linket med at slå genstart fra. Ved dog ikke om det er det. Jeg logger ind, der kommer 2-4 små vinduesbeskeder med dette og hint program, der ikke virker og lukkes ned, hvorefter jeg pludselig går i blå skærm eller jeg harnået at åbne kontrolpanel, åbnet med f-secure cd og scannet - efter 3 timer og 48% og en helvedes larm, lukkede jeg pc med en koldlukker.

Tak vil godt høre mere om linux

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-10 20:17

Jeg tror det bedste råd du har fået er at bruge Ubuntu CD, den kan redde det meste.

Og så har du måske lært at tage backup jævnligt.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 20:27

ok så kiggede jeg på link - dett er da ikke engagn sikkert jeg kan nå at gøre alle disse ting for at slå fra, men forsøget værd. Men hvad skal jeg skrive fejlkode ned for?
Håber jeg har tid nok. Inden jeg foretager mig noget, vil jeg værdsætte en miniguide til Linux? Bruger du selv linux?

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 20:31

grrrrr granner - Ja fandme. Køber extern HD så snart jeg har pc op at køre igen. Heck det bliver enten Linux eller Xp - orker f... ik det Vista mere. Ja pardon my french - det var efter sidste opdatering fra Vista for nogle dage side, det gik i tiltagende blåt.
Ubuntu??? er det LInux?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-10 20:42

Med en ubuntu CD kan du evt. hente data ud.
Altså hvis der ikke er mekanisk fejl på computeren.

Hvis ubuntu, som er en live CD der kan køre uden at blive installeret, kan køre på din comp. - så er der sansynligvis en instillings / driverfejl på din comp.

Har du ikke mulighed for selv at hente en ubuntu CD på nettet kan den købes her:

http://www.linuxpusher.com/index.php?cPath=113_115&osCsid=bb431159ba31227ccb157f30c2a38a0f

og vælge den øverste:
Ubuntu Linux 8.04.2 LTS Desktop
- Arkitektur(?):i386

Og inden du begynder at bruge den - så lad os lige snakke sammen her igen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-05-10 20:46

bare stik den din vista inst cd. og reparere din din vista. og dine filer vil stadig være der. no, problemos.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-05-10 21:12

Ubuntu CD er allerede nævnt, med den kan du hente filer ud af en syg Windows, Knoppix er mere sikker at bruge til data redning, men vi er flest som bruger Ubuntu så den er nemmest at guide dig i, hent og brænd Ubuntu (eller Knoppix) som en ISO fil og start computeren fra CD drevet uden at Windows starter, det er sandsynligvis nemt at finde dine date og du kan så kopiere over på en ekstern medie, usb hukommelse, CD/DVD
http://www.ubuntu.net/getubuntu/download
der er vejledning til at bræne ISO CD
https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto
eller hent og brænd med Active ISO burner, det er så nemt at det næsten ikke kan mislykkes:
http://www.ntfs.com/iso-burning.htm
det skal selvfølgelig foregå på den computer du bruger nu.
Reparere Windows kan også lade sig gøre hvis du har en ren Windows CD, hvis du har en recovery CD så glem den mulighed
spørg endelig mere hvis der er noget som skal uddybes lidt mere

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 07-05-10 22:20

Jeg takker så mange gange og vender tilbage i morgen. Jeg er træt nu og takker godnat. I morgen - pcdag, så hæng endelig på lidt endnu :) - jeg er ikke så fiks i pc-sproget og alt det tekniske, så sikkert mange spørgsmål og jeg r taknemmelig for jeres tid og hjælp.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-05-10 08:16

DER LIGGER MASSER AF SYSTEMER PÅ WAREZ?? '
MEN?

HAR DU FORSØGT AT SMIDE EN ALMINDELIG DISK / XP I DIT DREV
OG BARE BOOTE FRA DEN////////////// f8 eller andre muligheder/ DEL.
LAD DEN KØRE TIL DEN STARTER INSTALL
KLIK PÅ REPAERER + HELP / FIX DISK/ ELLER ANDET
ELLERS KAN DU HENTE MEGET PÅ NETTET

Og hvorfor er der IKKE en RECOVERY med til din_______?????

KAN D U KOMME IND PÅ DIN pc______'
'

Citat
tak, det er ikke helt samme problem. Jeg får fejlkode C800005F6, C800643. Skrivebordsstyring holde op med at virke,

Jeg har Vista. Nu pludselig lukker pc ned hele tiden med blå skærm. Jeg kan intet foretage mig.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-05-10 08:20

FUCK MENNESKER OG DERES HJEMMEHJÆLP
Citat
Jeg startede med at ku åbne explore, det kan jeg ik mere.

alla bin DLL. så kan i sgu da for fannnnn lære at holde jer fra andres ???????+

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-05-10 08:21

maskiner

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 08-05-10 08:22

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 08-05-10 12:06

Så er dumme kommentarer blevet frabedt og jeg har fået downloadet. Så snart jeg har brændt til cd, kigger jeg ind igen og ser om o.v.n. :) er på.

Vil lige sige, jeg har ingen recovery-cd. Ej heller en windows-cd. Hivs det er sikrere at købe/anskaffe denne, så venter jeg hellere. Blot må mine data reddes. :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-10 12:37

Citat
Blot må mine data reddes
det kan du med en Linux CD (Ubuntu - Knoppix eller en af de mange andre) som kører live
ved du om du har en start menu på computeren inden Windows indlæses? Det har du sikkert på min HP står der i nogle få sekunder inden styresystemet indlæses Press F12 for Boot menu, det kan være en anden F tast du skal trykke på men teksten er noget lignende, hvis så du har den nybrænde ISO CD i drevet og vælger CD drev i boot menuen, så indlæses Linux Ubuntu (hvis det er den du har hentet) bare rolig der sker ikke noget med din computer, alt kører live fra CD, lidt efter får du mulighed for at vælge sprog - vælg Dansk for nemhed skyld og klik så på Afprøv Ubuntu uden at ændre noget på min computer, der går et stykke tid igen alt køre jo fra CD drevet men du får et fint Ubuntu skrivebord og så kan vi begynde, under Places som står oppe på øverste bjælke kan du se dine Windows mapper og så hive data ud af dem, enten på en CD/DVD som du brænder med Ubuntu, eller over på en usb hukommelse eller et helt tredie medie, du kan også gemme online hvis du har et gemmested på nettet og en rimelig hurtig forbindelse, som du sikkert har fundet ud af så kan du gå på internettet med den live CD, Firefox browseren er som en ikon oppe øverst brug den og log ind på Kandu, så kan en af os hjælpe mens du sidder midt i et eventuel problem, der er andre end jeg som kan det der med at redde data så du behøver ikke vente på at jeg kommer på igen sent i aften.
Bagefter kan du gå videre med forsøget på at genoprette Windows, du kan bruge en anden Windows Vista DVD til at reparere, bare sørg for at det er samme version som din installation, eksempel: Hvis du har Vista Home Premium så skal du bruge en DVD med Vista Home Premium, kender du en som har en DVD med Vista så prøv at låne den.
Allersidste udvej kan blive at købe en CD/DVD med Windows, der bør du vælge den nye Windows 7 som er langt mere stabil end Vista
hehe nu tør jeg næsten ikke nævne at du kan installere Ubuntu efter at have reddet data, den kan ligge sammen med Windows Vista eller en anden Windows, jeg er blevet så glad for Ubuntu at Windows er på vej ud af mine computere
nå uanset hvad du vælger, så skal værdifulde data ud først, jeg er her ikke hele tiden det er jo forår og som bondemand her jeg lidt travlt, Eyvind kan vist også guide dig

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 08-05-10 13:12

Hey tak o.v.n.
Forstår du må ud i vejret. selv døjer jeg med vildt ondt i ryggen og en madras der er faldet sammen, så desværre intet kreativt jordarbejde fra min side i dag.

Jeg får snarligt brændt den og smidt i pc. Vil bare være sikker på alt inden jeg går i gang. Jeg lader dig vide og er logget på hele dagen på denne pc.
Ubundu - er det det samme som Linux? Jeg har overvejet at skippe det windows ofte. Mon man kan spille sine gamle spil på Ubundu/Linux?

Tak så længe, vender tilbage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-10 15:31

Engang imellem er der kaffe pause synd at du har ondt i ryggen men du kan betjene computeren så det skal nok lykkes - rigtig god bedring med ryggen
Citat
Ubundu - er det det samme som Linux?
Ubuntu er en af mange Linux. som Vista er en af Windows udgaverne
Citat
Mon man kan spille sine gamle spil på Ubundu/Linux?
ja det kan du højst sandsynlig, der et program som hedder Wine der kører Windows programmer og spil i Linux, men det kommer vi til senere og i første omgang lader du bare Windows ligge, hvis altså den kommer i gang igen, og selv om den ikke gør så kan den ligge og vente mens du øver dig på Ubuntu, vælger du en ny Windows så kan den lægges ved siden af Ubuntu, eller du sletter Ubuntu til den tid, her er lidt læsesoft hvis du vil vide mere:
http://ubuntu.linuxin.dk/ den er fra oktober 2007 og den nye Ubuntu er endnu mere bruger venlig
http://kimludvigsen.dk/linux/index.php
de andre driller mig fordi jeg skifter Windows ud til et styresystem som er gratis og påstår at det er årsagen, det er nu ikke hele forklaringen, Ubuntu kan det jeg vil med en computer og er der noget som ikke virker helt efter hensigten så er det sjovt at finde ud af at løse problemer at spille netradio eller at komme på netbanken går ikke altid helt automatisk, men det ville jo også være kedeligt hvis alting bare kørte med et klik, et anden problem som nogle render ind i er deres printer ikke kan printe med Linux på computeren, det kan afprøves mens Ubuntu kører live og så ellers bestemme sig for en printer som virker med Linux når der skal skiftes engang
http://www.openprinting.org/printers der kan du undersøge om den printer du har lyst til virker med Ubuntu lige udpakket af kassen

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 12:34

Ja takker :)

Så er jeg på med ubuntu cd- fra den gode pc vel at mærke. Desværre er der intet i mapperne, når jeg klikker på "places". Samtlige foldere er pludselig tomme!!??? What to do?
Ja, jeg er ligesom lidt fastgroet nu. Mon der er et klogt pc-hoved til rådighed?

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 12:36

Altså hvis det her lykkedes, så er der maxpoint fra min side - hvis nogen går op i det altså. Ok, har vist ik så mange at rutte med ser jeg lige...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 13:02

Har du mulighed for at flytte din harddisk over i en anden maskine? Det kan være den der er fejl på og det kan være dit motherboard der er fejl på eller det kan være noget helt andet. Men 1. prioritet for dig er at redde dine filer, så prøv dig frem. De ligger på den harddisk bare du ikke gemmer på den før du har reddet dine data.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 13:33

Det er tilfældig at jeg kigger forbi, der kommer ingen Kandu mail i dag igen, jeg genstarter lige computeren og starter op med Ubuntu live cd, så kan jeg bedre huske hvordan det ser ud

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 13:35

jeg er på her :)
Jeg forstår ik hvad du mener med mail fra kandu...

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 13:37

Hey igen - jeg ved det er meget at spørge om, men hvis du tør, har lyst og gider bruge tid på det, så smider jeg gerne et tlf.nr. til dig!..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 13:47

Nu er jeg her igen, denne gang har jeg startet min Windows computer med Ubuntu live cd, nu ser jeg lige hvad mapper jeg kan komme til og så videre.
Forøvrig er du lige blevet udnævnt til en af mine favoritter, det betyder at du kan skrive private indlæg til mig, klik på min profil billede og klik på Skriv til o.v.n.
du bør ikke skrive private ting som telefon numre og mail adresser her frit fremme så alle kan læse dem, det kan misbruges

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 13:51

Nej, det ville jeg heller ikke :) Ville skrive det privat til dig. En øko-bondemand må jo have visse moralske kvaliteter, så jeg har tillid :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 13:57

De mapper du ser øverst under Places er Ubuntu mapper som du kan fylde i hvis du installerer styresystemet, nej du skal lidt længere ned hvor der for eksempel som hos mig der skal finde den rigtige blandt:
53 GB Filesystem
54 GB Filesystem
394 GB Filesystem
81 GB Filesystem
det var selvfølgelig den sidste som Windows ligger på
men det er ikke der min Dokument mappe er, den er af sikkheds grunde (computer nedbrud) lagt på en anden partion
den partion hedder Dokumenter og er vist med en ikon billede af en harddisk som de andre Filesystem drev, jeg måtte lige alle partioner igennem før jeg fandt Dokument mappen fra Windows :-;

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 14:05

Prøv nu at gå ned under Places og se på de drev som vises der, jeg krydser fingre for at du har adgang, hvis ikke så skal vi lige mounte drevet først, det er lidt mere omstændelig og du får først fremgangsmåden hvis det er nødvendig.
Kigger forbi om en to tre timer igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 17:10

Når du har startet ubuntu op i live tilstand (ikke installere), så kan det se sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/243732

Når du klikker på steder / places og klikker på XX GB filsystem kan du muligvis surfe hen til dine filer, og kopiere dem over på en ekstern harddisk eller memorystick.
DU SKAL IKKE FORSØGE AT KØRE ET AF WINDOWS PROGRAMMERNE.

Du må kun kopiere filer fra windowsmappen.

Næste punkt hvis du ikke kan komme ind til harddisken med ubuntu Live CD, er at følge Granners forslag med at tage harddisken ud og køre den som ekstern hardddisk - stadig med ubuntu Live CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 17:53

Citat
Næste punkt hvis du ikke kan komme ind til harddisken med ubuntu Live CD
det bliver ikke aktuelt, hvis harddisken kan bruges så kommer spørger ind på den ene eller den anden måde!
Hvis harddisken ikke kan bruges, så nytter det ikke noget at sætte den over i en anden computer.
Nu er Ubuntu redningen påbegynd så hvorfor ikke fortsætte med det
Citat
DU SKAL IKKE FORSØGE AT KØRE ET AF WINDOWS PROGRAMMERNE
som jeg har forstået spørgsmålet så er det nogle arbejds filer + muligvis andre filer der skal reddes ud, ikke at køre programmer eller andet.
Det som spørger skal er at få åbnet det drev som Windows mappen Dokumenter er på, når drevet åbner så dobbelt klik på Documents and settings - dobbelt klik igen på på dit bruger navn og en gang mere dobbelt klik på Dokumenter, så skulle du være der og kan kopiere vigtige filer over på et andet medie, hvis der er valgt en CD så kan filerne markeres ved at trække musen hen over med venstre musetast nede, bagefter højre klikke og klik på Send to, der skal der så i rulle menuen vælges CD/DVD creator, når CDen er fyldt op så læg en tom CD i brænder skuffen og klik på Write to disk, vent til brændingen er færdig og bagefter må du gerne lige kontrolere indholdet på en anden computer, bare for en sikkerheds skyld at du virkelig har fået det ønskede med over .
Og nu kan der være et problem hvis nu kun der er et CD/DVD drev på computeren, den ligger Ubuntu jo allerede i
Så bør du vælge en usb hukommelse stik eller en ekstern usb harddisk så skal der vælges Revovable disks and shares. dimsen kan tømmes på en anden computer og bruges igen hvis filerne ikke kan være der på en gang.
Når filerne er markeret så står der nederst i vinduet hvor meget de fylder, pas på at de ikke er større end pladsen på CDen, ellers mislykkes brændingen.
Ovenstående er aldrig nogensinde mislykket med en fungerende harddisk, så hvorfor nu begynde at foreslå at flytte harddiske til en anden computer?
Måske skal Windows drevet mountes først og den vil måske ikke mountes frivillig, men så tager vi den derfra
Hvis nu kun der et DC/DVD drev på computeren og du gerne vil brænde en sikkerheds kopi, så kan du jo vælge at INSTALLERE Ubuntu , vælg muligheden at lægge Ubuntu og Windows side om side, der sker intet med Windows installationen, trærtimod så bliver du undervejs spurgt om du vil hente og bruge indstillinger fra Windows på Ubuntu, og du får adgang til Windows partionen på samme måde som når du kører Ubuntu live fra CD
Når alt dette er overstået så kan du gå videre med at reparere eller geninstallere Windows, måske bliver du lige så glad for Ubuntu som jeg, og vælger at slette Windows

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 18:06

Må desværre indrømme, jeg snart er ved at tabe modet og næsten på grådens rand efterhånden. (Nå og lige nu skete der endelig noget på den anden pc, det tager godt nok lang tid. Har sort skærm og meget småt skrift pt. Nå og nu kommer en besked " Ubuntu is running in low-graphics mode, Your screen, graphics card and indput device settings could not be detected correctly. You will need to configure these yourself" . Det er jo vildt fedt! Det ender nok med en reparatør.
Jeg r meget glad for al jeres hjælp, men aner faktisk ik hvad jeg skal gøre nu. Jeg er ikke en pc-nørd mht. det tekniske og går faktisk lidt i sort. Mon jeg skal: reconfigure graphics, troubleshoot the error, exit to console again, restart X ell. run ubuntu in low-graphics mode for just one session?

Ubuntu cd virkede på denne pc, jeg skriver fra, så der er ikke fejl på cd

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 18:21

Kan nogen fortælle mig. Skal jeg mon vælge:

reconfigure graphics,
troubleshoot the error,
exit to console again,
restart X
ell. run ubuntu in low-graphics mode for just one session?

i vinduen ubuntu viser mig

? :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 18:25

Det er altså bare øv er det! Hvis du vidste hvor meget jeg hader at give op
du kan ikke gøre så meget uden at installere Ubuntu
det er driveren til dit grafik kort som ikke er på Ubuntu live, og du kan ikke installere noget så længe du kører live.
De "gamle" Ubuntu distrobutioner kunne man indstille grafikken før CD indlæste, den mulighed er sparet væk nu ser jeg.
Kan du se noget fornuftigt? Kan du se og arbejde med dine filer? Alle funktioner fungere det er bare at du ikke kan se så godt uden den rigtige grafik driver.
Det er let at være bagklog men hvis du ruller op i indlæggene så vil du se at jeg foreslog Knoppix som den sikreste til data redning, men ikke græde over spildt mælk, op på hesten igen og kom videre.
Har du mulighed for at sætte en anden skærm til computeren? En gammel kasseskærm er at foretrække men en hvilken som helst anden end den du bruger nu, kan måske bedre fungere - måske.
Har du overvejet de andres forslag om at flytte harddisken over i en anden computer? Den skal sættes ind som nummer 2 harddisk, den skal ikke erstatte den harddisk som er på den anden computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 18:26

Den her
Citat
run ubuntu in low-graphics mode for just one session?

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 18:36

Suk, jeg valgte ...for just one session.... og så skete en lille fejl. cd blev kørt ud. Nu forsøger jeg igen. Det er bare meget vigtige data og jeg er hamrende irriteret på mig selv, at jeg dog ik har lært det... Engang gik en pc op i røg, da jeg tændte den. Puf og så kom der røg op. Eksamensopgave var på. Jeg var total færdig. Alle billeder forsvandt. Sidst skrottede El-giganten min pc uden at forhøre sig hos mig - alt væk igen igen. Og nu - ud af det blå haha går den i blå skærm. Jeg køber xxxx den externe i denne uge.
Lige nu sker der INTET. Ja, jeg hoppede op på hesten igen engang og endte med en diskusprolaps. hmmm. ej sorry. Du er smadder behjælpelig og jeg er bare irriteret. Jeg gør som du anbefaler og væbner mig med et glas rødvin eller måske 1 flaske, det må tiden vise

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 18:46

Det skal nok lykkes på en eller anden måde, du bør aldrig indlevere en computer til reperation uden at aftale at reperatøren skal tage kopier og sende dig dine filer, det sker af og til at en computer bliver væk hos de store firmaer, er der ikke en lokal PC snedker i nabolaget hvis det bliver løsningen? En del dyrere men meget sikrere at bruge

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 18:52

Ja jeg ved. Jeg indleverede dengang KUN til en tilbud med aftale om at de INTET skulle foretage sig. Det er en lang og rædsom historie, der strakte sig over 9 md.

Ja vil sige at pt vil Ubuntu slet ik starte op pp den dårlige pc.
Ved ik med pc-mand, må lede efter en

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 19:02

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ovn

>>>>>
Næste punkt hvis du ikke kan komme ind til harddisken med ubuntu Live CD
>>>>>
Sikke noget forbandet sludder at sige ovn - at det ikke kan blive aktuelt.

Der er altså forskel på om en harddisk er kørende når ubuntu inlæses eller om den sættes til som en ekstern harddisk, efter at ubuntu Live CD er rullet ind.
(ovn - vær kun skråsikker når du har prøvet det selv)

>>>>
DU SKAL IKKE FORSØGE AT KØRE ET AF WINDOWS PROGRAMMERNE
>>>>
Når man "kikker ind på en windows partition" er det ikke så godt at prøve om nogle af programmerne kan køre. Det er det jeg advarer mod.

ovn - har du så meget baggrund omkring redning af filer på harddiske, at du kan kritisere andres input omkring løsning af problemer.

ubuntu er et godt styresystem, men ikke noget endegyldigt alternativ til windows - derfor er det synd at logge folk til at hoppe over på ubuntuvognen, og især som dualboot, da der nemt kan gå kludder i systemet og windows er ødelagt.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 19:32

Ok, forsøgt nu i ubuntu. Det en en kendsgerning, som sportskommentatorer siger, den vil ikke starte op på min pc. Jeg har netop talt med en der har en recovery i vista- den er næste trin. Virker dette ikke, ja så er det reparatør! suk altså. Måske jeg lige skulle prøve at se om der er tid til at slå genstart fra!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 19:52

Citat
ubuntu er et godt styresystem, men ikke noget endegyldigt alternativ til windows
ja det var så Windows manden som talte her, jeg vil ikke skændes og ikke kommentere yderlige kommentarer, blot tilføje at jeg kun er skråsikker når jeg selv har afprøvet.
Til spørger: Pas på med den recovery, det er ikke det samme som en ren Windows CD, jeg er bange for du mister dine filer, her er jeg så ikke skråsikker men bekymret

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 19:58

Jeg er også meget bekymret. Men hvis du er skråsikker, hvad gør jeg så? Den vil ikke starte op. INTET sker, når jeg sætter cd i! at skifte skærme hjælper jo ikke, da det tilsyneladende er grafikkortet Ubuntu brokker sig over.
Jeg vil heller ikke skændes, vil bare have mine filer. Når det er klaret, så bliver pc formatteret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 20:09

vimalaE - dit forsøg med ubuntu Live CD i den defekte comp. viker så nok ikke.

Her er så en mulighed for at hente data fra din harddisk, men jeg vil stille dig nogle spørgsmål først.

1. Du kan køre Live ubuntu på en anden com.
2. Den comp har USB stik.
3. Du kan tage harddisken ud af den defekte comp.

Jeg forudsætter ja til alle 3 spørgsmål.

Det jeg vil foreslå, er at kigge på den harddisk fra en anden comp. via USB
Det kan gøres ved at lægge harddisken i en USB box
eller ved at købe et converter kabel som kan sættes til din harddisk. (ca. 100 kr.)

Jeg bruger selv det converter kabel til at håndtere genstridige harddiske eller til at pille data ud inden formatering.

Om det er løsningen er jeg ikke sikker på - men det sletter ikke noget sålænge der bare "kigges" og evt. kopieres fra denne harddisk.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 20:26

Øhhh ja ja og ved ikke. Den er virkelig virkelig meget syg. Så kan jeg ikkelogge på og jg har forsøgt at komme i kontrolpanel for at forhindre genstart, men så virker den skidem us ikke. Jeg er bekymret ved at bruge kabel, hvis der er tale om en virus.
Det lykkedes netop at fjerne flueben i genstart og hvad sker.... blå skærm genstart.

biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib

Jeg er skrigende grædefærdig nu..................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 20:30

vimalaE
Og det er så nu du skal lytte til Eyvind. Han har styr på det han skriver om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 20:36

Eyvind er et legebarn - har den profil styr på noget mere end andre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 20:36

vimalaE - kan du ikke tage den harddisk ud af computeren.
Har du fortalt hvad det er for en computer du har - ellers fortæl det lige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 20:39

Jeg har såmænd ikke styr på noget mere end andre.
Og jeg er et legebarn men leger ikke med andet end mine egne ting.

Men nu prøver jeg at hjælpe fra en anden vinkel.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 21:00

Jeg har en compaq hd. Stationær. Den har fungeret ganske fint, med undtagelse af det s.... vista, der opdaterer hele tiden. Vil gerne skifte hd her og der og frem og tilbage, bare jeg ikke smitter nogen anden pc, hvis nu min har fået H1N1! eller måske SARS!

jeg ved dog ikke hvad du mener med at se på hd via usb! usb box??? Jeg har tømt en usb på 4 gb for at kunne redde og overføre data fra min egen. Det lykkdes dog ikke, da den lukker før jeg når noget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-10 21:19

Det behøver ikke være en boks eller kabel, måske er der plads og kabler parat i den anden computer, du kan køre Ubuntu live på den anden computer når din syge computers disk er tilsluttet, så er du lidt garderet mod virus, jeg tror ikke på virus, du har en hardwarefejl men det er kun en teori, det er jo lidt svært når man ikke har bæstet foran sig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-10 21:34

Linux er ret sikret mod virus, og ubuntu er en Linux variation.
windows virus kan ikke komme ind i ubuntu, bl.a. fordi det er to vidt forskellige styresystemer.

Når du starter computeren op på ubuntu CD er windows ikke startet.
De eller den harddisk som tilsluttes en comp som kører Live CD kan ikke afgive virus, med mindre du bevist flytter filer fra den eksterne USB harddisk over på den indbyggede harddisk.

Så hvis du kopierer filer fra den eksterne over på en USB 4 GB vil der ikke kunne smutte virus med til den indbyggede harddisk.

Rent praktisk vil det foregå på denne måde.

Start hjælpe comp. med ubuntu CD
Vent til den er kørende UDEN at installere
Tilslut ekstern harddisk (den dårlige)
Find partitionen med de filer du vil hente ( http://peecee.dk/upload/view/243732 )
.................................lidt større udgave ( http://peecee.dk/upload/view/243732/full)
Tilslut din 4 Gb USB dims
Kopier filerne over

Vigtigt USB harddiske og dimser skal afmonteres (linux sprog) før de tages ud
Højreklik på drevet som vises på skrivebordet og vælg afmonter, eller luk computeren ned og i slukket tilstand kan USB harddisk og dimser tages fra.

Hvis du ikke benytter en ekstern harddisk holder er her et converterkabel du kan bruge.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43
Andre mærker har dem billigere, men der skal være strømforsyning til
Jeg har en mage til så bare spørg.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 10-05-10 16:49

Kære alle pc-hoveder. Jeg smider pc til smeden senere i aften. Det er nok maskinen, der er syg. Jeg lader lige tråden stå åben lidt endnu og vender tilbage med nyt Forløbig tak for indsatsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 19:16

Tja - så må vi håbe for dig, at computersmeden trækker data ud af den harddisk før han reparerer.
Vi venter spændt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-10 21:16

Venter og krydsre fingre for dig at dine arbejds filer er i god behold efter reperationen

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 11-05-10 13:15

Jo jo Eyvind, det er jo det, der er meningen. Jeg har købt ex. hd og så kommer den derned i dag (ja måtte lige udskyde). Evt. hardwarefejl bliver lavet på garantien.

KRyds endelig videre.... jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-10 14:56

Jeg kom lige til at tænke på denne, som jeg lavede en gang.
http://www.myupload.dk/handleupload/391239020e1b48f1a244ef83406e67db1273582784

Held og lykke.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 11-05-10 21:49

hehe - den har jeg lavet tit

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 15:39

Er intet nyt lig med godt nyt mine fingre er ved at klistre sammen af at være krydset for din data redning

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 13-05-10 18:05

Hehe. Jeg skal snarest hente den externe hd med mine data på, som burde være reddet. Det skal jeg tjekke, når jeg får det. Jeg har derfor ventet lidt med at svare.

Dernæst mente pc-mand, at der var tale om en softwarefejl og ikke hardware. Det tager og koster så lige et par timer mere, da jeg på ingen måde er kapapel til at formattere - helt rigtigt - en hd og installere nyt styresystem.

Men hvorfor ikke bruge hovedet lidt i mellemtiden . Hvad er fordelen ved at have f.eks XP og Vista på samme maskine? I grunden ville jeg bare så gerne kunne spille nogle af mine gamle spil, der er håbløst ude af trit med den tekniske udvikling inden for de sidste år, men ikke desto mindre bare er "lige mig" - jeg er sgu også lidt ude af trit...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 18:56

Dine gamle spil kan sikkert køre under Vista, du kan installere som om det var under XP, selve styre systemet Windows XP er godt nok stabil men forældet, om ikke så længe kan systemet ikke opdateres mere, så fordele ved at installere XP og Vista på samme masline er meget begrænsede navnlig af tids faktoren, men selvfølgelig hvis du gerne vil og har en ledig XP licens så kan fordelene udnyttes så længe det varer

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 14-05-10 12:01

Hey

Nej desværre kan de ikke køre i Vista, har aldrig kunnet det. Nogle kunne køre i XP- nogle ikke - selv om selvsammen så kunne det på andres XP!???

Hmm men hvis det r stabilt og spil kan køres på det 7-9 -13 så betyder det jo iknoget om det kan opdateres. I bund og grund ville jeg helst ha en 98ér som spilcomputer, men de findes vel næppe mere.
Jeg tror nu det med licens, at han klarer det. Det er en professionel pc-servicemand.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-05-10 15:52

Det er godt du fik reddet dine filer.

Og jeg har en Win98se. Men dos skal altid læses ind som det første på C: Og derefter f.eks. XP på D:

Og det betyder at du skal starte helt forfra hvis du vil have Win98. Oh så kan du have XP/Vista eller Win7 på et andet drev, eller dem alle sammen hvis du har drev nok.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 14-05-10 20:50

Ja skal til at tjekke om de er reddet - jeg tror ham nu. Menjeg har ikke tilstlutte extern endnu. Jeg har ellers alle dage fået at vide, at jeg ikkekunne ha 98 på en ny pc!!! Men vil da helt klart forsøge at få det til at køre. Forløbig skal pcen til rep. via garantien - og så må jeg se om det er hardwarefejl eller softwarefejl! OVevejer lige hjælp til at installere to styresystemere :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-10 21:10

Citat
Jeg har ellers alle dage fået at vide, at jeg ikkekunne ha 98 på en ny pc!!
selvfølgelig kan Windows 98 installeres på en ny computer, du bør så ikke have internet på den 98er, det er alt for farligt det er mange år siden der sidst kom opdateringer til den, i filmen kan du se hvordan to Windows kan være på en computer her XP og Vista det kunne lige så godt være en 98er, de to er på hver sin harddisk, det er jeg ikke sikker på at det er nødvendig, men har du to harddiske installeret så brug en til hver styresystem, det er et gæt men Vista boot manager burde kunne finde Windows 98 på en FAT32 partion

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-05-10 21:19

Win 98 kan køre på Fat16 og fat32 men ikke på NTFS. Derfor på seperat harddisk. XP kan køre på fat 32 og NTFS. Jeg ved ikke om Vista kan køre på Fat32, men jeg tror det ikke.

Så du kan have Win98 og XP på samme harddisk, bare hver sin partition. Formateret som Fat32.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 14-05-10 21:23

????? Hvad snakker du om Granner????? Du taler som har jeg forstand. Som jeg skriver igen og igen så forstår jeg ikke hvad I taler om med alle disse koder. Hvis du rigtig gerne bruge dem, så husk lige forklaringen - hvis altså målet er at modtager skal forstå budskabet! grrrr

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-10 21:40

Lige lidt uddybende FAT er File Allokacation Table filerne er gemt i klumper på harddisken fil allokeringen bestemmer hvor store klumper FAT16 har 116bit i hver klump og FAT32 har 32bit eller er det byte jeg roder tit rundt i begreberne, NTFS er Ny Teknologi Fil System og kan rumme mange flere bit og byte i hver klump, de gamle Windows kan ikke bruge den nye teknik og harddisken eller den partion som et gammelt system skal installeres på skal formateres til FAT systemet
håber du blev lidt klogere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-05-10 21:42

Citat
FAT16 har 116bit
der røg altså et ettal for meget med, det skulle være 16bit

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-05-10 23:24

o.v.n. forklarer det rigtigt, du kan have win98 og XP på samme hardisk.

I princippet behøver du ikke vide det, jeg ved ikke hvor meget du ved om it. Jeg har ikke deltaget så meget i tråden.

Men jeg er glad for du har reddet dine filer og hvis du har brug for Win 98, så skriv, jeg har den.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 16-05-10 12:39

Så er hd chekket og mine data er reddet -juhuu.
Hvad der er galt med pc, det ved jeg ikke endnu. I første omgang kører jeg den til sælger, hvor jeg har en forsikring. Hvis det er fysisk,så laver de den og er det software, ja så må hele skidtet formatteres og så har jeg brug for to styresystemer. Måske win98 - som jeg også selv har, ellers tak granner.
Men læser du ikke tråden, før du kommer med indlægget granner ;) ?

Jeg har vist ikke brug for at vide det med FAT16 og 32 har jeg? Det jeg er blevet fortalt er, at det kan være skærmkort og lydkort er for avancerede og derfor ikke kan gengive win98 korrekt eller acceptabelt.

Så hvor meget jeg end vil, så kan jeg ikke afsluttet eller give point førend den har været til reperation.

Haha og så ka jeg se, jeg har lovet alle mine point væk - så nu må jeg på jagt, hvis jeg har brug for hjælp igen.

God våd søndag til alle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-05-10 21:49

Citat
Men læser du ikke tråden, før du kommer med indlægget granner

Jeg har ikke læst hele tråden, der er 80 indlæg. Og den besked du har fået kan være rigtig. Og der kan være andre årsager. Men det er underordnet.
Hovedsagen er at du får den lavet og du har reddet alle dine data.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 17-05-10 20:23

jo tak. Og tak til alle forløbig.
Nu ved jeg ik helt hva jeg gør med alle de point. I har været meget behjælpelige og kommet med mange løsninger - dog ikke nogen jeg kunne bruge i netop dette tilfælde.
Jeg kan vel lade stå åbent lidt endnu. Men jeg har ikke glemt det :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-05-10 21:48

Når spørgsmålet er 3 måneder gammelt så sletter Kandu det af listen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-10 22:19

Citat
Når spørgsmålet er 3 måneder gammelt så sletter Kandu det af listen
en hvis misforståelse, efter 3 måneder bliver spørgsmålet annuleret af Kandu hvis spørger ikke selv accepter eller annulerer spørgsmålet, der er ingen spørgsmål som bliver slettede (kun spørgsmål fra brugere som Kandu blacklister som dem fra vores superspammer)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-10 17:19

Hvis du vil køre med 2 styresystemer på samme harddisk og det er win 98 /XP, så skal win 98 lægges ind først.
De kan lægges på 2 selvstændige partitioner og evt. styres af en opstart bootmanager.
Når de lægges på selvstændige partitioner, kan der laves uafhængig backup på hver af dem.
Ved så også at lave en 3. partition (FAT 32) kan der udveksles data mellem de de to styresytemer.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 13-06-10 10:17

Hej alle hjælpere

Der er gået tid siden jeg sidst har svaret. Årsagen er at min pc er kommet til reparation og den, jeg skrev fra gik også ned! Så fik jeg en lånepc- bærbar. Den gik ned. En ny lånepc og den går også ned - noget med nogle manglende filer i installeringen. Så nu har manden min købt en ny pc og imens venter jeg på, at min skal blive færdig på værksted.

Alle har været super hjælpsomme - desværre var det så ikke lige det, der skulle til. Pcen her blev tjekket for softwarefejl, før det kom på værksted. Og hardwarefejl er jo noget svært at hjælpe med.

Så jeg tror bare jeg lukker spørgsmålet og vender tilbage i tråden, når jeg kommer dertil hvor jeg skal have to styresystemer lagt ind. Det er da i al fald software.

Mange tak for al jeres hjælpsomhed.

Annuller spørgsmålet
Fra : vimalaE

Dato : 13-06-10 10:18

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

(det er blot et stereo-svar) Hvis jeg bare kunne fordele point, ville jeg gøre det.