/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Ikke længere mindsteløn i Danmark?
Fra : Hopenhagen
Vist : 958 gange
20 point
Dato : 05-05-10 10:09

Hvad fanden er det jeg har ladet mig fortælle forleden. Er der virkelig ikke mindsteløn i Danmark mere?

Er det den nye lorteregerings skyld?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 05-05-10 11:25

Nej, det er der ikke

Citat
Der er ingen lov om mindsteløn i Danmark. Lønsatser aftales i overenskomsterne.

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Faglig%20f%F8rstehj%E6lp/L%F8n.aspx

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-05-10 12:41

Juhuuuu så der måske endelig nogen der gider ansætte mig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 12:46

Begrebet mindsteløn findes --men bare ikke lovbestemt.

Mindsteløn er det mindste en arbejdsgiver med overenskomst- må udbetale. Dem som ikke har en overenskomst har en kontrakt (det skal man have (EU regel))

Man opgiver en mindsteløn, som er en slags gns. løn -Pr. 1 marts 2009 103,15 kr. pr. time.

I overenskomsterne er der typisk mulighed for at få for erfaring, kvalifikationer osv- det vil så være beskrevet i overenskomsten.

Men det skulle gerne betale sig at arbejde- dagpengesatsen skulle jo nødig være mere end man kan tjene- .
Typisk er at de unge mennesker, som ikke er medlem af en A-kasse- eller har opnået dagpengeberettigelse, bliver spidset af med en mindsteløn.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-05-10 12:48

Citat
spidset

jeg mener spist

Kommentar
Fra : Torben76

Dato : 05-05-10 16:36

Der har vist aldrig været lovbestemt mindsteløn i Danmark. Så det er ikke noget, den nuværende regering har fundet på. Det danske arbejdsmarked er i det hele taget meget lidt lovreguleret sammenlignet med andre lande.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-10 16:59

Man kan jo ikke få mere i løn en man er værd,
og så kan der jo ikke være tale maks eller mindste løn.

Nogle er mere værd en andre og nogle er mindre,
hvis det mindre er under den mindste løn der findes for at man kan leve ordentligt i vort samfund,
kan man få tilskud fra det offentlige, men så er der ikke tale om mindste løn for indsats,
men for mindste løn plus ekstra sociale bidrag...

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 05-05-10 20:20

Tak for svaret dova.